Aquest és un article publicat a eldiarionorte.es
Els sindicats i entitats educatives ELA, LAB, Sortzen, STEE-EILAS i Ikasle Abertzaleak, entre d’altres, han elaborat una guia educativa per fer front a la LOMCE a través del “camí de la desobediència” en què exigeixen “una i altra vegada” als Governs basc i navarrès la “no aplicació” de la coneguda normativa com a Llei Wert, que té prevista la seva entrada en vigor a partir del proper curs escolar. D’aquesta manera, els seus creadors busquen impulsar “un marc normatiu propi per a Euskal Herria”, segons han manifestat en la presentació de l’esborrany de la guia, celebrada a la seu d’ELA a Bilbao.
La proposta, realitzada conjuntament per diversos sindicats i agents escolars bascos, se centra en dos eixos: “rebutjar les imposicions de la LOMCE, així com les retallades que vénen amb ella i avançar en el disseny d’un sistema educatiu que necessitem i volem per a Euskal Herria”, han declarat. Així, pretenen “donar resposta” al compromís adquirit en la compareixença de juny de 2013, on van mostrar les seves intencions de no acatar les imposicions del Govern central, elaborant un “un currículum escolar propi, eficaç i útil”.
Pel que, per ara, conforma l’esborrany de “Gure Gida” (La nostra Guia) sol·liciten, d’una banda, una educació “inclusiva, laica, compensadora, integral i coeducativa” que garanteixi el desenvolupament “complet” de tot l’alumnat, “basada en la qualitat i la igualtat d’oportunitats”. De l’altra, exigeixen un model educatiu “propi per a Euskal Herria” que formi “alumnes plurilingües”, davant de la desaparició de la immersió lingüística que propugna la Llei Wert. “Volem una educació que promogui les comunitats educatives i la participació democràtica del poble en la presa de decisions i gestió”, ha dit Camí Saiz, portaveu de STEE-EILAS.
La via que plantegen per aconseguir-la és la “desobediència en tots els nivells”. “Per fer front de manera competitiva a la imposició que suposa la LOMCE hem de propagar i divulgar al màxim la no aplicació de la Llei a Euskal Herria”, declarava Aiora Epelde, portaveu de Sortzen. Per això, han convocat unes jornades el proper dissabte 10 de maig a Agurain, on diversos grups de treball analitzaran l’esborrany i faran una reflexió sobre els punts fins ara acordats. En aquest sentit, Epelde ha assegurat que l’esborrany està “obert i ha de ser completat entre tots i totes tant a nivell teòric com pràctic”.
“La guia vol ser una eina dinàmica que ajudi a la diferents apostes, plantejaments, ritmes i realitats de cada lloc a fer front a la LOMCE”, ha explicat Saiz. Per això, han creat un bloc anomenat Gure Hezkuntza Eraiki (Construeix la nostra educació) on penjaran les seves propostes per promoure la implicació de “les comunitats educatives i de tota la ciutadania”.
“Aquest és un camí per unir forces. No és el mateix que la desobediència la porti a terme una sola persona, que un col · lectiu o tota la societat “, ha afirmat Epelde. “Exigim una vegada i una altra a l’Administració la no aplicació, com han manifestat a Andalusia amb un no rotund. I això és el que volem per a Euskal Herria “, sostenia la seva companya Saiz. Així, han assegurat que per fer front “hem d’empènyer tots i totes, perquè no pot ser que una escola sigui insubmisa i una altra no”. Així mateix, els creadors d’aquesta nova línia pedagògica han assenyalat que han parlat amb altres sindicats, patronals i partits polítics perquè s’uneixin al compromís “que nosaltres ja hem adquirim i creiem que com més siguem millor”.