8 de cada 10 estudiants universitaris o de formació professional a l’Estat espanyol tenen baixes expectatives d’exercir a l’Estat espanyol la professió per a la qual s’estan formant. És una de les principals conclusions del primer informe de l’entitat empresarial Observatorio de Innovación en el Empleo (OIE), format per 19 empreses, majoritàriament multinacionals.
En un context en què l’atur juvenil a l’Estat supera el 50%, les opinions dels estudiants podrien estar motivades pel que ja apuntava la darrera enquesta d’inserció laboral de l’Agència per la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU), que mostrava que cada cop més graduats tenen feines d’un nivell inferior a la seva formació, tot i que segueixen tenint avantatges per trobar feina davant dels no universitaris.
L’informe, no obstant, no apunta a raons del context socioeconòmic sinó que considera que l’origen del problema es troba en les mateixes universitats. Comparant els estudiants universitaris i els d’FP, apunta que un 61% dels primers veuen massa gran el salt entre els estudis i el món laboral, davant d’un 42% dels que fan estudis professionalitzants.
Criteris de selecció de personal
Aquest observatori, impulsat per empreses com McDonalds, Ikea, Sephora, Línea Directa, Coca-Cola o Bankinter, amb l’agència suïssa de recursos humans Adecco al capdavant, defensa la col·laboració entre l’àmbit educatiu i empresarial com a solució a aquesta situació. L’informe destaca la baixa formació dels estudiants, sobretot els universitaris, en dinàmiques de grup de selecció de personal, entre altres mètodes utilitzats per les grans empreses. En aquesta línia, destaquen declaracions d’estudiants que asseguren que la seva facultat “és un descontrol” o que els serveis d’inserció laboral “estan sempre tancats”.
La primera publicació de l’OIE destaca, a més, el paper de les universitats privades. Els seus estudiants es consideren millor preparats que els de la pública i fins i tot que els d’FP en relació a les exigències de les empreses en els processos de selecció. Així, tot i el pitjor resultat de les privades en les valoracions acadèmics, l’informe recull que el 47% dels professionals de recursos humans consideren els estudiants d’aquestes universitats millor preparats que els de la pública.