L’Ajuntament de Barcelona posarà en marxa el proper curs (2015-2016) una escola bressol municipal que, per primer cop, incorporarà els recursos humans i materials necessaris per atendre en règim d’inclusió a infants de 0 a 4 anys amb pluridiscapacitat. El projecte es va presentar divendres passat en el marc del XIII Congrés Internacional de Ciutats Educadores.
“Els beneficis d’una educació inclusiva són evidents, sempre i quan el centre disposi dels recursos per atendre amb qualitat les necessitats de cada infant”, explica Casimir Macià, director de centres municipals de l’Institut d’Educació. Les escoles bressol municipals ja tenen l’atenció a la diversitat incorporat al seu ADN, ja que en totes elles conviuen i interactuen alumnes amb i sense discapacitat, així com de múltiples procedències socials, però aquesta vocació inclusiva no arribava (de fet, encara no arriba) a l’infant amb pluridiscapacitat, el qual, a causa de les seves necessitats mèdico-sanitàries, és sistemàticament derivat a centres especials que compten amb molts anys d’experiència en l’atenció a aquests alumnes. “Aquest repte feia molts anys que el teníem plantejat i esperem que no es quedi aquí”, senyala Macià.
Els infants amb pluridiscapacitat són aquells que presenten severes alteracions motrius i intel·lectuals, associades en molts casos a crisis epilèptiques, trastorns sensorials (visuals, auditius) i/o problemes digestius, respiratoris o cardiovasculars. En una paraula, són els Llullus, el nom genèric que els hi va donar Màrius Serra al memorable llibre Quiet, a partir del sobrenom afectuós amb què ell i la seva dona anomenaven el seu fill Lluís. Fins avui, doncs, era impensable que un Llullu compartís aula i activitats amb algú que no fos un altre Llullu.
Espais i professionals especialitzats
La futura EBM Escorial ja té ubicació (al carrer Escorial, a l’alçada de travessera de Dalt) així com projecte arquitectònic i disseny de gestió. Disposarà d’alguns espais que no tenen la resta d’escoles bressol municipals, com una infermeria, una zona d’aigua per a tractaments d’hidroteràpia i una altra per a teràpies d’estimulació multisensorial; i comptarà igualment amb especialistes que tampoc formen part de la plantilla habitual: un mestre d’educació especial i logopeda, un infermer i un fisioterapeuta. La finalitat és que aquests alumnes puguin fer activitats conjuntes amb la resta de companys i individualitzades segons les necessitats de cada un.
El centre reservarà nou places per a infants amb pluridiscapacitat, que estaran repartits en els cinc grups d’edat corresponents, i barrejats amb els altres 65 infants que acollirà el centre. A la resta d’escoles bressol hi ha una reserva de tres places per a alumnes amb necessitats educatives sobre un total de 87 matrícules, o de sis sobre 140 quan el centre és més gran (com és el cas de l’EMB Marina, que és el que els congressistes van poder visitar i on es va presentar el nou projecte). A aquests cal afegir els infants que entren sense dictamen i als quals se’ls hi detecta una necessitat un cop són a dins.
Les 95 escoles bressol de l’Ajuntament de Barcelona van acollir el curs passat 7.940 alumnes, dels quals 179 tenien necessitats educatives (és a dir, ja havien ingressat amb el certificat de discapacitat de la Generalitat) i 391 van passar a la categoria de “nova demanda”, és a dir, que van ser objecte d’un especial seguiment per part dels psicopedagogs de l’Institut d’Educació perquè s’havia detectat alguna anomalia.
“En aquesta primera etapa educativa, els objectius generals d’atenció són comuns a tots els infants: la preservació del seu benestar físic i emocional, el descobriment d’un mateix i de l’entorn, el desenvolupament de l’autonomia –apunta Macià–; allò que veritablement cal diferenciar és l’atenció més individualitzada i especialitzada, i els suports a nivell tècnic més específics que requereixen els infants amb pluridiscapacitat”. Per això, aquest serà el primer cas en què la plantilla d’una escola bressol municipal “estarà integrada per un equip de professionals de l’educació ordinària i per un equip interdisciplinari format per professionals de la salut i de la pedagogia especialitzada, i això comportarà un enriquiment”.
Els congressistes que van assistir divendres a la presentació d’aquest projecte van obtenir més dades sobre la xarxa d’escoles bressol municipal, que té un pressupost de 30,4 milions d’euros anual. Així, per exemple, van quedar molt sorpresos al saber que cada alumne té un cost anual de 6.293 euros, dels quals el 34% (2.893 euros a repartir en 10 mensualitats) va a càrrec de les famílies, i el 66% restant el paga l’Ajuntament. A banda, el consistori disposa de 4,8 milions d’euros anuals per a ajudes a famílies que tenen dificultats per pagar la quota mensual. La plantilla de docents i educadors de les 95 escoles bressol està format per 750 professionals.