Article publicat a eldiario.es
José Ignacio Wert recula. Encara que no és l’habitual en la gestió dels múltiples focus d’enfrontament que manté el ministeri amb els docents, Educació ha decidit tirar enrere el polèmic esborrany del Reial Decret d’Especialitats per als docents de Secundària, Batxillerat i Formació Professional, segons ha assegurat als principals sindicats aquest dimarts. Una norma que permetria, per exemple, que un especialista en Filosofia impartís classes d’Iniciació a l’Activitat Emprenedora.
L’esborrany que havia elaborat el ministeri i que ahir al matí va portar a la taula sectorial, en la qual estan representats els sindicats majoritaris, establia quines matèries alienes a la seva especialitat podrien impartir els professors d’aquestes tres etapes. La frontal oposició al text, amb què el Govern estableix que, si les circumstàncies ho requereixen, qualsevol professor pot impartir pràcticament qualsevol assignatura, ha estat aquesta vegada definitiva. El compromís és retirar aquest document i presentar un altre amb enunciats “exclusivament tècnics” referits a les assignatures que ja no existeixen o que han canviat de nom a causa de la LOMCE, expliquen els sindicats.
El Ministeri d’Educació ha confirmat la retirada del text a eldiario.es. Un portaveu ha matisat, però, que “no s’ha retirat cap Decret” perquè el text era només “un esborrany de treball” que s’havia traslladat a sindicats i patronals perquè realitzessin aportacions. Aquest portaveu ha evitat referir-se al rebuig que ha generat el text, i ha assegurat que Educació ha pretès “eliminar algunes parts” per “buscar els punts de consens” amb els agents socials. També va explicar que la situació obeeix a un problema de terminis. La LOMCE exigeix que el Decret estigui aprovat abans que comenci el curs 2015-16 (al setembre) i ha de passar per diversos organismes abans de ser aprovat, pel que comença a urgir la seva tramitació, segons Educació.
En realitat, les situacions en què un professor es veu impartint una matèria que no és de la seva especialitat són habituals, però en general són un recurs dels centres per quadrar horaris. I tot i que que no estava escrit en cap document, hi ha un acord tàcit que el docent que dicti aquestes classes almenys hagi cursat aquesta matèria a la seva carrera. El recel dels sindicats passa per institucionalitzar aquestes excepcions, el que podria contribuir a aprimar encara més la plantilla docent.
“Es respectarà l’especialitat del professorat”, apunta August Serrano, de la Confederació Sindical de treballadores i treballadors de l’ensenyament (STES-i). Serrano confia que aquest dimecres, amb el text que presenti Educació, el ministre Wert compleixi el compromís que el decret sigui “merament tècnic”, com s’ha parlat en la reunió d’aquest matí.
Al Sindicat Independent de l’Ensenyament Públic (Anpe) també surten satisfets de la reunió. “El fonamental és que es retira el decret tal com estava que ens portava a perdre l’especialització en Secundària”, diu Ramon Izquierdo, secretari d’Acció Sindical de Anpe. “Això ho fan tot enrere”.
Per la seva banda, des de Comissions Obreres també celebren que Educació hagi retirat el que consideren “un nyap” de decret tot i que esperaran fins a tenir el nou esborrany per confirmar la “informació verbal” de la reunió. El que més valora el sindicat és el canvi d’actitud del ministeri, “que ha afirmat que vol negociar sense presses i aconseguir el major consens possible en el text”, explica Francisco Javier García, secretari d’Ensenyament Públic no Universitari de CCOO.
El decret que semblava que sortiria en breu, segons els sindicats, no veurà la llum immediatament. L’ampliació del debat respon “a l’enorme rebuig i confrontació que havia generat l’esborrany”, opina García (CCOO). “El ministeri no ha donat els motius però creiem que aquesta és la raó”. Coincideixen a Anpe: “Estava clar que el que es proposava anava en contra de la qualitat educativa, no podia ser”.
Què deia l’esborrany retirat
La majoria de les “assignatures afins” guarden una certa relació. Però no totes. Entre els casos més extrems que planteja Educació, un professor de Filosofia -una de les assignatures més castigades per la LOMCE- es pot veure ensenyant Iniciació a l’Activitat Emprenedora i Empresarial. O un d’Educació Física pot assumir Arts Escèniques i Dansa.
El decret determinava també que tots els professors d’idiomes podran impartir Llengua Castellana i Literatura i els geògrafs i historiadors seran possibles professors d’Economia, Història de la Música i Dansa o Valors Ètics. En darrer extrem, Educació preveia en aquesta versió que “les administracions educatives podran per a cada curs escolar, i quan les necessitats d’un centre així ho requereixin, assignar altres matèries diferents de les recollides en els annexos d’aquest Reial decret a personal funcionari d’una determinada especialitat amb la qualificació acadèmica o l’experiència docent necessària”.
Les organitzacions, com CCOO, alerten contra la possible reducció de les plantilles (si un professor pot impartir tres assignatures, per què tenir a tres docents). I els professors, amb l’experiència d’haver ensenyat una matèria en la qual no són especialistes, adverteixen de la dificultat que implica per a ells i l’injust que és per a un alumne tenir un mestre limitat, potser tant en coneixements com en tècniques pedagògiques, per ensenyar aquestes matèries.