Un de cada cinc adolescents al món no van a l’escola; 63 milions de joves d’entre 12 i 15 anys veuen obstaculitzat el seu dret a l’educació per la seva situació de marginació i pobresa segons un informe de la UNESCO i UNICEF. L’estudi conjunt de les dues agències de l’ONU constata que a mida que els infants es fan grans el risc que no arribin a començar els estudis o els abandonin s’incrementa. A la primària, un de cada deu infants estan fora de l’escola, la meitat que entre els adolescents.
L’informe fa palès el fracàs del compromís de la comunitat internacional d’assolir Educació per Tothom aquest 2015. Si es mantenen les tendències actuals, apunten, el més probable és que 25 milions d’infants –15 milions de noies i 10 milions de nois– no arribi a trepitjar mai una escola.
Per al director executiu d’UNICEF, Anthony Lake, la sol·lució a aquest problema requereix un compromís global per invertir en tres àrees: aconseguir que més infants accedeixin a l’educació primària, ajudar-los –i en especial a les noies– a seguir a l’escola a la secundària i millorar la qualitat de l’aprenentatge.
“Les estratègies de sempre basades en més professorat, més aules i més llibres de text no són suficient per arribar als infants més vulnerables”, assegura Lake. El que mostra l’informe és que l’èxit de mesures d’aquesta mena és escàs i que pràcticament no s’ha progressat des del 2007 en reduir el nombre d’adolescents fora de els aules.
Des de la UNESCO, per la seva banda, la directora general Irina Bokova afirma que “aquest informe serveix com una crida a despertar-se i mobilitzar els recursos necessaris per garantir d’una vegada l’educació bàsica per a tots els infants”. Bokova remarca que les intervencions haurien d’arribar a les famílies desplaçades per conflictes, les noies forçades a quedar-se a casa, infants amb discapacitats i els milions obligats a treballar.