Molts dels estudiants que comencen cicles formatius de grau mitjà no arriben a acabar el primer curs. Tot apunta, segons sindicalistes i experts, que l’abandonament dels estudis al grau mitjà és “notable”. Aquest divendres CCOO de Catalunya ha presentat un informe sobre la Formació Professional en què estimen en un 50% el nombre d’estudiants de grau mig que no acaben els seus estudis. La xifra surt de la relació entre el nombre de graduats i les places de primer ofertades en els últims sis anys. Tot i que Eduard Requena, responsable de FP del sindicat, aclara que no és una xifra exacta –que només es podria obtenir si el departament en publiqués les dades– assegura que permet intuir la magnitud del problema.
Requena apunta a un insuficient acompanyament de l’estudiant com una de les principals causes d’aquest abandonament. “Per una banda, trobem l’error d’orientació que reben aquests alumnes a l’etapa obligatòria; quan surten de l’ESO amb un graduat ‘in extremis’ a vegades se’ls orienta cap a un grau mitjà perquè allà faran un treballa més manipulatiu”, assegura. En canvi, remarca, “a vegades no se’ls ha orientat cap al sector que més els hi interessaria ni se’ls ha ensenyat que aquests cicles de grau mitjà no són únicament manipulatius”.
Per altra banda, remarca la manca d’una tasca tutorial després de l’etapa obligatòria. “Hi hauria d’haver un acompanyament tutorial molt important en el grau mitjà, una atenció molt més personalitzada, que no és possible amb la situació de precarietat i l’augment de ràtios”. El sindicalista apunta que no és possible fer front a l’abandonament mentre creixen les ràtios d’estudiants per classe i s’empitjoren les condicions del professorat.
Picabaralla amb Ensenyament
El Departament d’Ensenyament ha reaccionat ràpidament a la roda de premsa de CCOO d’aquest divendres enviant una nota de premsa en la que acusa el sindicat de “caricaturitzar l’FP per fer campanya electoral sindical”. La conselleria encapçalada per Irene Rigau assegura que “la taxa d’abandonament dels alumnes que cursen FP és un concepte com a tal inexistent” donades les diferents possibilitats que tenen els estudiants.
No obstant, Adrián Zancajo, investigador a la UAB i un dels autors de l’estudi La formació professional i l’ocupació a Catalunya de Fundació Jaume Bofill, assegura que “si volgués” el Departament podria calcular aquesta dada. “Mirant les sèries històriques es pot veure un desfase molt gran entre la matrícula i la graduació, que és rellevant tot i que hi ha cicles que duren un o dos anys i també qui els fa en tres per fer les pràctiques un tercer curs”, explica. “T’ho diuen en qualsevol centre, i la sensació és que l’abandonament és molt alt, però no tenim un indicador”, lamenta.
El sindicat, per la seva banda, ha respòs al Departament que ha expressat en diverses ocasions la seva preocupació per la Formació Professional, a la que dóna un “valor estratègic, social i laboral”, i per això nega que es tracti d’una denúncia electoralista.
Manca de recursos
La resposta del sindicat també reconeix, com apunta el departament, que s’han incrementat 18.000 places d’ensenyaments professionals en quatre anys, però respon que la Conselleria “no pot atribuir-se aquest mèrit doncs no s’han incrementat els recursos i més aviat s’han reduït”. El reconeixement, diuen des de CCOO, correspon als centres i particularment al professorat.
Requena, que és professor a l’Escola del Treball de Barcelona, assegura que en alguns cicles la ràtio inicial arriba als 35 estudiants per classe. “Aquests cursos tenen uns elements pràctics importants i les instal·lacions sovint no estan preparades per aquestes ràtios tan altes”, lamenta. “Portem 4 o 5 anys amb molt poca inversió en dotacions i els centres s’estan quedant obsolets”, afegeix.
El pressupost d’Ensenyament s’ha reduït, segons ha calculat el sindicat, en un 16,45% en relació a fa cinc anys, mentre la reducció del total del pressupost de la Generalitat ha estat del 0,10%. És per això que des de CCOO asseguren que Ensenyament aposta per la quantitat però no per la qualitat en matèria de Formació Professional, i el secretari general de la formació a Catalunya, Joan Carles Gallego, assegura que les mesures del departament “són pur màrqueting”.