El programa de millora i innovació de la formació del professorat (MIF), que té com a objectiu reformular els estudis de magisteri com a palanca per millorar el sistema educatiu català, va citar ahir desenes de docents universitaris i experts internacionals en un simposi que va servir per fer balanç dels dos primers anys de feina, per conèixer les experiències d’alguns país punters en aquesta formació, com Finlàndia, i per avançar algunes de les novetats que presenta el programa.
El catedràtic Miquel Martínez, que coordina el programa juntament amb Enric Prat, ha detallat que un dels seus plantejaments és que els estudiants de magisteri cursin un any de “residència” en una escola. El programa MIF considera les pràctiques una part fonamental dels estudis, i en aquest sentit treballa perquè els alumnes puguin fer una “immersió” en un centre durant un curs que els permeti també un temps de reflexió a partir de la pràctica.
Martínez també ha avançat alguns aspectes de la prova específica, encara en fase de disseny, que està previst que hagin de superar els aspirants a cursar el grau, Més enllà de la selectivitat: l’examen tindrà en compte no només els coneixements de base dels estudiants, sinó també les seves capacitats socials, de cooperació i la seva experiència treballant amb infants, com pot ser en el món del lleure o de l’esport, i inclourà una entrevista amb els estudiants. La prova, molt similar a l’exigent model finlandès, s’implantarà el juny del 2017.
Aquestes han estat algunes pinzellades que es desprenen de la tasca del MIF, que aquest curs ha implicat fins a 41 grups de recerca -formats per docents universitaris i d’escola- dedicats a repensar la formació dels docents. Un autèntic motor de propostes que, en els propers mesos, comptarà també amb l’aportació dels 15 mestres que han marxat a països referents en formació de mestres -becats pel programa- amb el propòsit de tornar per explicar-ne els detalls.
Pel simposi d’ahir hi van passar experts de la talla de Jari Lavonen, degà de la Facultat d’Educació d’Hèlsinki, Pekka Tukonen, director d’escola a Finlàndia, o James Fraser, de la Universitat de Nova York.