Des de fa ja 12 anys, el projecte Connectant Mons posa en contacte estudiants de tot el món amb una proposta de treball col·laboratiu i d’intercanvi d’opinions que convida, a través de les activitats proposades, a observar, reflexionar i actuar contra la injustícia social i la desigualtat local i global.
En la seva pròxima edició, Connectant Mons planteja l’equitat de gènere com a tema central. Es proposa que les i els alumnes participants abordin aquesta qüestió des de diferents enfocaments segons la seva edat. Així, per exemple, en les propostes per a Primària, descobriran els estereotips de gèneres que es donen en ells i elles mateixos… O en els contes, pel·lícules i sèries que veuen. Indagaran sobre las tasques i feines de la llar; en quines persones recauen i la importància que tenen. A Secundària, es treballarà l’autoestima i l’autoconcepte, es desvetllaran els micromasclismes, es qüestionaran com són les relacions entre ells i elles, es visibilitzarà la força del grup i es desmuntaran els estereotips a través dels mitjans i la publicitat.
Connectant Mons és una proposta didàctica que es desenvolupa en una plataforma en línea en vuit idiomes i a través d’equips de treball col·laboratiu composats per classes de la mateixa franja d’edat, que comparteixen activitats, debats i opinions. És una proposta en què poden participar estudiants de 6 a 17 anys d’edat , de qualsevol lloc del món.
“Parlem amb nens i nenes d’altres països i aprenem coses d’altres països”
Un dels objectius del projecte és fomentar un diàleg intercultural que permeti als i les participants acostar-se a diverses realitats, obrir-se a diferents opinions i adonar-se que el món és ric i divers. A través de les històries i els personatges, de les activitats proposades i, sobretot, a través del diàleg, que es propicia entre les classes que hi participen, els i les alumnes descobriran i s’interessaran per “l’altra”, persones properes o llunyanes que no viuen com ells i elles, pensen diferent, fan altres coses, tenen altres llengües.
“El que més m’ha agradat ha sigut el treball en grup, la imaginació i creativitat per a desenvolupar les nostres propostes i els debats proposats”
La metodologia de la proposta és totalment participativa, el professor o professora no té el coneixement, sinó que guia els debats, qüestiona, recolza la investigació… i aprèn juntament amb l’alumnat. Totes les activitats estan orientades perquè l’alumnat sigui el protagonista de la seva pròpia experiència d’apropament i reflexió, posant un gran èmfasis en el treball en grup, el debat, el respecte a les diferents opinions i el consens.
“Hem sabut que hi ha molta desigualtat en el món i crec que ho podem canviar en el futur”
Els temes que s’aborden a través d’aquesta proposta són variats i cada edició es treballa algun tema diferent: drets socials, pobresa, canvi climàtic, migracions… Sempre temàtiques amb què desemmascarar situacions d’injustícia o desigualtat i connectant amb allò que succeeix al voltant del món, amb allò que succeeix al nostre voltant, provocant la indignació i la recerca de solucions per a canviar les situacions d’injustícia.
En paraules d’un participant de la edició passada:
“Si actuem, podem canviar el món”
La nova edició d’aquest any es titula ”Camins digualtat”
Us hi podeu inscriure des d’avui mateix fins el 17 de gener del 2016, a la web del projecte www.connectantmons.org