“En tant que professionals de l’educació, estareu dilluns al matí davant dels vostres alumnes, els més joves i els més grans. Alumnes als quals res d’aquesta tragèdia els és aliè, i que sens dubte us interrogaran, a vosaltres que sou per a ells referents importants. Com que vosaltres els oferiu els coneixements necessaris per comprendre el món avui, és important que els pugueu respondre”. Amb aquestes paraules s’ha dirigit la Ministra d’Educació francesa, Najat Vallaud-Belkacem, a tots els professors del país arran dels atemptats de París, que han deixat més de 130 víctimes mortals i una població, sobretot la parisenca, en estat de xoc.
Belkacem es va dirigir diumenge als docents en una carta amb la qual els comunica que aquest dilluns hi torna a haver classes, després que el dissabte, jornada escolar a França, haguessin quedat suspeses. La Ministra commina els centres educatius a fer un minut de silenci a primera hora en record de les víctimes i anuncia que tots els de la zona afectada -així com d’altres que ho sol·licitin- comptaran amb dispositius d’assistència psicològica.
La missiva, molt similar a la que ja va enviar als docents després dels atacs a la revista Charlie Hebdo, va acompanyada aquesta vegada d’un seguit de consells i recomanacions –recollits en un web– per organitzar el dol amb els alumnes durants els primers dies, per abordar “l’actualitat violenta” amb ells, per fer aflorar les emocions o per tractar els valors de la República a classe. Aquest diàleg amb els alumnes, admet la ministra, “mai és fàcil de dur a terme”.
Anima a les famílies a conversar amb els mestres
Belkacem s’ha dirigit en una altra carta als pares i mares: “No dubteu aquest dilluns a agafar-vos una estona per conversar amb ells [els docents], per dir-los, per exemple, si heu parlat amb els vostres fills, com se senten, i per explicar-los tota la informació que jutgeu útil. Aquest temps d’intercanvi és essencial per permetre als docents abordar més bé aquesta qüestió amb els vostres fills, i així poder instaurar un diàleg beneficiós”. Igual que amb els mestres, la ministra recorda a les famílies que “la República transmet als seus alumnes una cultura comuna de tolerància mútua i de respecte”, i que aprenen a “refusar la intolerància, l’odi i la violència en totes les seves formes”.
En la carta s’aporta també informació sobre el funcionament dels centres en els propers dies. A part de les accions per gestionar el dol amb els estudiants, també s’anuncia que tots els viatges i les excursions d’escoles i instituts queden suspeses almenys fins el 22 de novembre.
La laïcitat a les escoles, debat enrarit
La cadena d’atemptats gihadistes a França ha sacsejat el país i ha enrarit el debat sempre present sobre la laïcitat i la pròpia identitat, un clima que ha entrat també a les escoles, on s’ha barrejat amb la reforma educativa empresa per Belkacem, la jove ministra nascuda al Marroc. El concepte de la laïcitat -pilar central del sistema escolar- ha estat utilitzat en alguns casos per la dreta política per promoure discursos contra les minories religioses. El cas més emblemàtic dels darrers mesos ha estat el dels menús ‘halal’ sense porc per als alumnes musulmans. Com que els menjadors els gestionen els municipis, tres alcaldes ja han anunciat que retiren aquesta opció del menú.
L’ensenyament de l’Islam als centres també ha provocat protestes, malgrat que no apareix amb la reforma educativa, sinó que ja s’impartia a cinquè, és a dir, als dotze anys. També el judaïsme. Sí que s’ha relegat el cristianisme medieval a una optativa, però l’herència i els fonaments d’aquesta religió segueixen presents en el currículum escolar francès.