Les joguines STEM -aquelles relacionades amb ciències, tecnologia, enginyeria i matemàtiques- copen cada vegada més l’oferta comercial, però hi ha pocs estudis que demostrin que realment impulsen nens i nenes a l’atracció per aquestes disciplines. El professor Jeffrey Trawick-Smith, expert en el joc dels nens en el Centre d’Educació Infantil de l’Eastern Connecticut State University (EUA), sorprès davant l’escassetat d’investigacions referent a això, va observar, al costat del seu equip, a preescolars utilitzant joguines específiques i va mesurar la seva capacitat per resoldre problemes, la seva expressió creativa i la interacció social.
Després de cinc anys de proves, la joguina de major puntuació, tant per a nens com per a nenes, va ser un conjunt bàsic de blocs de fusta. Un joc que, segons va comentar Trawick-Smith a The New Yorker, “fomenta la capacitat de resoldre problemes i el pensament matemàtic”.
En un dels experiments, un nen jugava amb una senzilla sèrie de peces planes magnètiques i necessitava un fragment quadrat per acabar la “casa per a tigres” que estava construint. Com no va poder trobar cap peça amb aquestes característiques, en va combinar dues de triangulars per a crear-ne una quadrada, demostrant que les joguines de construccions estan connectades amb conceptes matemàtics.
Segons el científic, el que fa que les joguines promoguin de manera efectiva les habilitats científiques no és la determinació del gènere o els dissenys complicats, sinó la simplicitat i el fet de no tenir una sola utilitat predefinida. Això permet a nens i nenes experimentar i explorar.
Menys disseny per fomentar la creativitat
Tot i l’absència d’estudis científics, les empreses de joguines han dut a terme les seves pròpies investigacions per dirigir-se millor als seus clients, els nens i els seus pares. A la conclusió a la qual moltes d’elles arriben és que un artefacte amb excessiu disseny o massa complicat no és necessàriament el més indicat per suscitar l’interès per l’enginyeria mitjançant el joc.
Les joguines STEM, que miren de fomentar la creativitat, la lògica i les habilitats dels nens per resoldre problemes, estan de moda, però reben una crítica comuna: deixen poc espai per a la creativitat.
“Qualsevol joc pot potenciar les destreses científiques: un nen pot aprendre matemàtiques amb un joc especialment dissenyat per a això o amb les peces LEGO. No obstant això, és veritat que hi ha jocs que a determinades edats són més específics i permeten desenvolupar àrees concretes, com podrien ser les joguines científiques o els petits experiments, per exemple, de biologia o d’astronomia “, exposa a Sinc Maite Francès, responsable del departament de Publicitat, Estudis i Tendències de l’Associació Espanyola de Fabricants de Joguets (AEFJ).
Segons un treball realitzat el 1997 per l’AEFJ, en col·laboració amb Jeffrey Goldstein, doctor en Psicologia a la Universitat d’Utrecht (Holanda) i el pediatre francès Julien Cohen-Solal, és recomanable que des de molt primerenques edats els nens utilitzin jocs de construccions i puzles, i que dels 6 als 11 anys es diverteixin amb caixes d’experiments, microscopis i construccions complexes.
“En funció de les seves característiques i les habilitats, hi ha nens als quals els van molt bé joguines més específics per aprendre; però potser un altre nen amb una joguina de construcció pot començar des de la més tendra infància -amb dos o tres anys- a acoblar peces i desenvolupar nocions d’enginyeria, cosa que potser no aprendria fins als deu anys, ja amb una joguina específica”, afegeix l’experta.
A què es considera joguina científica?
Experiments que ajuden els nens a entendre en què consisteixen les energies renovables, robots que només funcionen amb llum solar o molins de vent que a través de l’energia eòlica aconsegueixen carregar piles del tipus AA, formen part de l’àmplia varietat de joguines relacionades amb la ciència, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques.
Les joguines STEM es caracteritzen per aplicar cadascuna d’aquestes disciplines en el món real. Alguns representen ecosistemes en miniatura que ensenyen el funcionament del cicle de l’aigua. En aquest petit espai tancat les llavors poden germinar, generar vapor d’aigua quan són petites plantes i, finalment, fer que ‘plogui’ dins del miniecosistema.
També hi ha rellotges sense piles que només es posen en marxa en funció de la quantitat d’aigua, suc o altres líquids que s’aboquin en els dos tubs corresponents, connectats a dos cables que generaran l’electricitat necessària. Aquesta joguina sobre conceptes com el pH ensenya com produir energia de manera ecològica.
L’interès creixent per l’oci STEM ha disparat l’oferta d’aquests productes però, “tot pot convertir-se en joguina científica i es cataloga en funció de la jugabilitat”, assenyala Francès, que subratlla que les manualitats o la construcció també poden fomentar en els nens l’interès per la ciència.
A la llista de les millors joguines de l’any que AEFJ elabora anualment, el favorit en la categoria de Construcció 2015 ha estat el Port Espacial de LEGO, que podria entrar en aquest apartat específic de joguines científiques o STEM, perquè afavoreix la curiositat cap a l’espai o l’enginyeria.
Així mateix, un dels destacats per aquesta associació per les Joguines Estrella 2015-2016 és el robot Meccanoid G15 de Bizak, que seguiria el mateix plantejament que l’anterior: es tracta d’un robot interactiu que ha de ser construït i programat pels nens, una cosa que, segons el fabricant, pot aportar nocions d’electrònica i robòtica.
No obstant això, experts com Kathy Hirsh-Pasek, professora de Psicologia a la Universitat de Temple (Estats Units) i experta en aprenentatge i desenvolupament infantil, aconsellen prudència amb les afirmacions d’alguns fabricants sobre els beneficis del seu producte, ja que no sempre estan avalats per proves científiques.
En la mateixa línia, un investigació publicada recentment a la revista JAMA Pediatrics afirmava que, tot i ser més cridaneres, les joguines electròniques amb llums i sons no potencien la comunicació oral entre els més petits i les seves famílies tant com els clàssics. Quan comparteixen el temps amb un puzle o un trencaclosques, pares i fills parlen més i amb un llenguatge més ric, el que fomenta el desenvolupament cognitiu del nadó.
Els nens demanen més joguines STEM
Per conèixer els gustos dels seus clients potencials, l’Associació Espanyola de Fabricants de Joguets va demanar a la Universitat de València un estudi sobre els valors, perfils i preferències dels nens espanyols d’entre 8 i 12 anys d’edat. Els enquestats van manifestar tenir molt d’interès (63,3%) en els jocs científics o d’experiments. Les nenes d’entre 8 i 10 anys i de classe alta eren el perfil preferent d’aquests jocs.
L’elevat interès que susciten en aquesta anàlisi les joguines STEM les posiciona en cinquena posició com les preferides pels nens, darrere dels jocs de taula (70,1%), jocs i joguines esportius (69,3%), videojocs electrònics i audiovisuals (67,5%) i jocs de misteri (67%).
Segons les dades manejades per Amazon, les vendes d’aquest tipus de jocs han crescut un 204% a la seva pàgina web respecte a l’any passat. També indiquen que l’interès per joguines científiques comença a penetrar amb força a Espanya després d’haver-se consolidat en els països anglosaxons.
Als Estats Units, per exemple, les vendes d’aquests productes van augmentar un 35% el 2013, un 51% el 2014 i un 63% en 2015. La web va posar en marxa una botiga especial de joguines STEM que compta amb més de 230 articles.
Malgrat aquesta oferta, a les llars espanyoles segueixen triomfant les opcions clàssiques. Les joguines científiques són originals i curioses, però no comunes.
Per a Maite Francès, és preferible no forçar els nens a que utilitzin joguines STEM si no volen, ni que els pares s’obcequin en regalar-los el que ells consideren que són instruments educatius “ja que les seves bones intencions podrien resultar contraproduents”, recalca.
“Si els pares volen triar un joc, han d’observar el perfil del seu fill i comprendre què pot anar més amb la seva personalitat. Hi ha molts estils de joguina, no tots han de ser provetes”, conclou l’experta. Al final l’objectiu de la joguina, científica o no, és que els nens es diverteixin imaginant.