La companyia fundada per Bill Gates, Microsoft, continua avançant en la seva voluntat d’entrar al sistema educatiu. Aquesta setmana ha adquirit Minecraft Education, una variant pensada per al context educatiu del popular videojoc Minecraft, que el mateix gegant de la informàtica va comprar l’any 2014 per 2.290 milions d’euros. El videojoc recrea espais en 3D on els jugadors poden construir des de zero el seu entorn, tant edificis com espais naturals, així com amb animals o competir amb d’altres jugadors entre moltes altres opcions. Tot un món de possibilitats creatives que molts docents han dut en els darrers anys al terreny educatiu.
Minecraft Education és una variant del videojoc original, que va néixer l’any 2011 de la mà de la companyia emergent TeacherGaming capitanejada per Joel Levin, professor d’una escola privada de Nova York, i Santeri Koivisto, un empresari finlandès. Al principi, la versió alternativa la van distribuir entre un públic reduït: els 120 alumnes de Levin. La idea del professor es basava en que els seus estudiants puguessin aprendre i aplicar coneixements i conceptes a través del videojoc com interpretar un mapa, aprendre anglès, fer càlculs matemàtics o adquirir habilitats socials entre moltes altres utilitats. La versió va tenir tant èxit que Levin i Koivisto van arribar a un acord amb la companyia creadora per distribuir la versió educativa per altres escoles amb el nom MinecraftEdu.
Per instal·lar el joc, TeacherGaming cobrava 41 dòlars als centres per configurar el servidor i 15 dòlars per cada llicència d’estudiant. Fins ara, més de set mil escoles de 40 països havien adquirit el videojoc educatiu. Ha estat aquest èxit el que ha cridat l’atenció de Microsoft, que en els darrers mesos ha posat fil a l’agulla per negociar i convertir-se en el nou propietari del que ara s’anomenarà ‘Minecraft: Education Edition’. El gegant informàtic ha vist l’oportunitat de negoci i, a partir d’ara, introduirà alguns canvis en la distribució del joc: Microsoft cobrarà quasi 5 euros per estudiant a l’any -una quota fixa- per utilitzar la versió educativa del joc Minecraft. L’edició escolar permetrà que els docents puguin crear els seus propis projectes segons els objectius que es marquin pels seus estudiants i fer-ne un seguiment.
No és cap secret que Microsoft aposta per invertir en educació. Segons un estudi de la Fundació Varkey, la companyia de Bill Gates és la setena a nivell mundial en invertir en aquest sector. Les primeres tres posicions les encapçalen el Banc Santander, IBM i Telefónica, per aquest ordre. Les seves injeccions de diners en aquest sector, algunes d’elles amb clara voluntat de negoci -com és el cas de Minecraft Education- obliguen a plantejar-se la neutralitat de l’educació allà on s’inverteix.
De fet, la compra de MinecraftEducation no ha estat l’únic moviment de Microsoft en el món de l’educació aquesta setmana. El president de la firma, Sadya Nadella, ha anunciat aquest dimarts que donarà mil milions de dòlars a entitats sense ànim de lucre i a investigadors universitaris per implementar un servei en línia compartit que serveixi com a banc de recursos digitals (en anglès anomenat cloud computing services). Nadella ho ha anunciat des del World Economic Forum a la ciutat de Davos, a Suïssa, on les principals empreses líders al món es troben i diuen la seva sobre la seva percepció de l’actualitat i la realitat mundial. La donació es concretarà en els pròxims 3 anys i es preveu que arribi a setanta mil ONG’s sense ànim de lucre perquè puguin accedir a aquest servei de recursos online.