Estem a les portes del cinquè aniversari del començament de la guerra a Síria i, amb el pas d’aquesta mitja dècada, han florit multitud d’iniciatives civils que intenten combatre l’horror que inunda el país. Les escoles del col·lectiu Kesh Malek s’han hagut de cenyir a les adversitats del conflicte: els bombardejos i altres perills els han portat a enterrar escoles al subsòl; però a dins, les regles les posen ells. El color i la imaginació animen els nens a pensar en un futur per a la seva generació.”Tinc un gran somni”, diu una de les enganxines que adorna una aula.
Kesh Malek és un col·lectiu independent i sense ànim de lucre fundat per la societat civil siriana. Formen aquest equip, ja sigui en la diàspora o dins del país, ciutadans que, tot i la guerra, segueixen disposats a agafar les regnes del seu futur. Especialment, a través de l’educació dels més vulnerables: els infants.
Kesh Malek, que significa “escac al rei” en àrab, és una metàfora d’aquest escac necessari en tot tipus de dictadures o opressió. Supervisen nou escoles de primària, amb 3.330 alumnes, repartides en set barris de les zones sota el control de l’oposició al règim a Alep. Es calcula que 2,8 milions de menors a Síria estan sense escolaritzar, i en àrees com en les que actua aquesta associació, les matrícules en educació bàsica han caigut del 100% al 6%.
“Un grup de companys s’encarrega d’assegurar que els valors del col·lectiu s’estan aplicant a les escoles”, diu Hayma Alyousfi, membre de Kesh Malek. “Aquests són el respecte dels drets dels infants, prohibir la ideologia política i religiosa i el rebuig a tot tipus de violència verbal i corporal. I així, proporcionar un espai per a la creació i l’entreteniment, a més de fomentar la llibertat d’expressió entre els alumnes. Tot això acompanyat per una infraestructura de refugis subterranis, per intentar mantenir fora de perill dels successius bombardejos dels avions d’Al-Assad i Rússia, que tenen com a objectiu tots els espais públics, incloses les escoles”, explica a eldiario.es.
A les escoles de Kesh Malek, no només s’hi ensenyen matemàtiques i gramàtica. En aquestes parets sota terra, també hi ha cabuda per als colors, un component fonamental quan el paisatge que t’envolta és fosc. Per això, al setembre de l’any passat es va posar en marxa un projecte en el qual “des d’un espai de creativitat, es llança llum sobre la diversitat del poble sirià i la seva identitat, fomentant la tolerància i els drets humans a partir de dissenys i dibuixos personalitzats per a cada aula i edat. Convertint les classes en un lloc segur per a nens i professors que els serveix d’escapatòria a la violència diària que viuen i els garanteix poder expressar-se lliurement. A través d’aquestes imatges propositives -que cobreixen les parets sense finestres, pupitres i pissarres- els nens interioritzen el respecte i posaran límits a totes les ideologies extremistes”, argumenta Alyousfi.
“Reconstruirem Síria pedra a pedra”
Altres de les activitats preparades per als alumnes, que serveixen com a eines per solucionar conflictes i canalitzar la ràbia i la violència de l’entorn, són els grups de titelles i de teatre. O les reeixides”bústies d’opinions”, que consisteixen en brindar-los l’oportunitat d’exterioritzar les seves inquietuds deixant els seus missatges en els casellers repartits pels passadissos i que després es compartiran per intentar buscar solucions d’una forma col·lectiva i participativa.
HK, un jove sirià establert a Espanya, és l’encarregat del disseny d’aquestes aules clandestines folrades de colors i missatges per als petits.
“Vull llibertat”. “Reconstruirem Síria pedra per pedra”. “Estimo els meus amics”.”Som el futur”. “Tinc un gran somni”. Aquestes són només algunes de les frases estampades en adhesius, cartells o plantilles de grafits per a què les criatures les plasmin en els murs, i que s’utilitzen per adornar aquests col·legis que, cada dia, miren de burlar la mort. HK considera que és important “ressaltar valors comuns de tots els sirians, no les diferències, que aquestes estan a la vista”.
Per això, a Kesh Malek treballen fomentant la inclusió, ja sigui de gènere, religiosa, o cultural. Amb detalls tan significatius com utilitzar les llengües més parlades per les diferents comunitats que viuen a Síria: kurd, siríac, àrab, a més de l’anglès.
Al mateix temps insisteixen en “l’oportunitat d’oferir-los més opcions de vida, que -els nens- triïn i sàpiguen que hi ha més alternatives que ser soldats. Tot, des d’una visió per treballar per una Síria lliure”.
Una missió, i alhora un somni, que comparteixen tots els integrants de Kesh Malek, els qui creuen que, per aconseguir-ho, “a Síria, caldrà passar per una refundació, una Constitució nova i una generació que conegui bé els seus drets, cregui en ells i tingui les eines per defensar-los”.
Caos total després dels bombardejos a Alep
La batalla d’aquest col·lectiu per promoure iniciatives civils que, com explica HK, “tant el Daesh (ISIS) com el règim volen aixafar”, segueix dempeus. Tot i que una de les tasques de Kesh Malek és “convèncer els veïns perquè enviïn els seus fills a aquestes escoles”, des del col·lectiu denuncien que “la intensitat dels bombardejos dels últims mesos, perpetrats pel règim i l’aviació russa, ha afectat durament el seu funcionament”.
“Encara no tenim números definitius del caos total causat últimament als afores d’Alep. Però, per exemple, al barri Al Fardos han tancat l’escola pels bombardejos durant tres dies sense parar, fet que ha provocat la por dels pares i el percentatge de l’assistència dels nens al febrer va ser només del 15%, més tres professores que van haver de desplaçar-se de la zona”, es lamenta Alyousfi.