El passat dissabte 1 d’octubre es va celebrar la 2a Jornada Patrimoni i Escola, un espai de formació conjunta dirigida a docents i professionals del patrimoni per compartir experiències col·laboratives d’èxit i teixir complicitats entre museus i centres educatius. La iniciativa respon al desplegament de l’Acord Marc entre el Departament de Cultura i el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, que té com a objectiu millorar la utilització pedagògica del patrimoni i l’accessibilitat per part de la comunitat educativa.
Justament, una de les primeres ponències de la jornada, a càrrec de Maria Cacheda, coordinadora d’Acció Educativa de l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural va ser la presentació dels projectes més rellevants d’aquest acord entre ambdues institucions. Entre ells, destaca la creació del portal culturaeducacio.gencat.cat que vol recollir i difondre totes les propostes didàctiques que el patrimoni cultural català ofereix. Una altra línia de treball important d’aquesta estratègia és la posada en marxa de la Comunitat de Pràctica Patrimoni i Escola. Aquest projecte, que es troba en una fase pilot, vol promoure la creació d’un grup de treball estable format per educadors del patrimoni i docents que impulsi propostes didàctiques col·laboratives entre equipaments patrimonials i centres educatius.
Durant la jornada es va reflexionar sobre qüestions diverses, com ara el repte d’incorporar la inclusió educativa en els programes dels museus o la necessitat d’enfortir la relació entre grups de recerca universitaris, espais patrimonials i centres educatius per tal de compartir i crear coneixement en comú. També es va abordar la importància d’introduir la innovació pedagògica i el treball competencial en les propostes didàctiques dels museus i centres patrimonials.
A la tarda, es van presentar diverses experiències d’arreu del territori; en subratllem tres. La primera, és el projecte El museu a l’escola, elaborat entre l’escola Samuntada de Sabadell i l’Institut Català de Paleontologia i que va consistir en la creació d’un espai museístic dins el centre educatiu a partir de recursos de l’ICP. La iniciativa forma part del programa Magnet impulsat per la Fundació Jaume Bofill.
La segona, és la iniciativa Ets un artista… exposes al MAMT (vídeo superior) sorgida de la col·laboració entre el Museu d’Art Modern de Tarragona (MAMT) i diverses escoles de la ciutat a partir de la qual els infants preparaven obres que, després, eren exposades al MAMT amb la cura i els procediments propis de qualsevol exposició professional. I, finalment, la tercera, una experiència pilot d’aprenentatge-servei realitzada entre Museu d’Arqueologia de Catalunya l’Escola Joan Pelegrí de Barcelona.
Els vídeos de la 2a Jornada Patrimoni i Escola ja es poden consultar on-line a la pàgina web. A les xarxes, es pot seguir el debat i els comentaris dels assistents mitjançant els hashtags #patrimoniescola i #culturaeducació.
La reflexió i la creació de sinèrgies entre cultura i ensenyament no s’acaben amb aquesta jornada. Seguiran plenament actives les properes setmanes amb diversos esdeveniments, com ara AproPA’T – Diàlegs d’Educació i Patrimoni que se celebrà els dies 5 i 12 de novembre a Tortosa i a Tarragona respectivament, o les Jornades de Didàctica de la Història l’11 i 12 de novembre al Museu d’Història de Catalunya. La darrera cita, i la de més pes, que clourà aquesta tardor plena de #culturaeducació és el III Congreso Internacional «Los museos en la educación: Repensar los museos» impulsat per EducaThyssen, un dels departaments pedagògics amb una trajectòria més potent en l’àmbit de l’educació patrimonial.
Així doncs, aquelles persones que s’interroguen sobre el futur dels museus i l’educació, compten amb un bon nombre d’espais on cercar respostes o, si més no, on formular-se noves preguntes.