A la Júlia Álvarez se li va encendre la bombeta mentre estudiava al cotxe, amb la ràdio de fons. Tal com Newton es va interrogar sobre per què li havia caigut la poma al cap, ella es va preguntar: “¿Com pot ser que m’aprengui abans una cançó que fa dos dies que ha sortit a la ràdio que no uns apunts que fa setmanes que estudio?”. ¿Si la lliçó fos cantada, s’aprendria més fàcilment? Amb aquest dubte, la Júlia i quatre companys seus del Col·legi Claret de Barcelona (Joan Albuixech, Pablo Castro, Sara Ruiz, Paula Parneo), han ideat l’aplicació per a mòbils ColMusic, que els ha valgut un premi que els permetrà viatjar aquest estiu al bressol de la innovació tecnològica: Silicon Valley, als Estats Units.
Aquest és un dels cinc projectes guardonats en la quarta edició dels Premis Repte Emprèn 2017, que otorga l’Obra Social La Caixa, i que tenen com a colofó una estada a Silicon Valley on els joves estudiants, acompanyats del seu professor, poden aprofundir en la seva proposta tecnològica i entrar en contacte amb professionals del sector. “Veure com el que semblava un pensament molt simple et pot acabar duent a Califòrnia et dona empenta, et diu que tens més capacitats de les que tu creus”, exposa la Júlia. Amb el Col·legi Claret, han rebut també el premi l’institut Gorg, de Cerdanyola del Vallès, l’Instituto de Enseñanza Secundaria Galileo Galilei (Astúries), el Colegio Salesianos Atocha (Madrid) i La Salle Bilbao Ikastetxea (Biscaia).
L’aplicació ColMusic és encara un prototip –és aquest format que el que es presenta als premis–, però la idea dels seus impulsors és convertir-la en en una app per a dispositius mòbils que permeti convertir uns apunts qualsevols, d’Història, de Biologia, del que faci falta, en una cançó. De moment, saben que hi ha programes processadors d’àudio que poden posar una melodia estàndard a una veu que reciti, per exemple, el contingut d’un llibre de text. Però el que ells volen és anar un pas més enllà: aconseguir que l’app passi a melodia un text escrit i que, per a més inri, aquesta melodia pugui ser la de cançons conegudes. “Hi ha diferents tipus de memòria; la gent amb dislèxia o TDAH tenen la memòria seqüencial baixa, la que és de curt termini; doncs nosaltres volem potenciar la simultània, que és la visual o musical”, s’explica en Pablo, un altre dels membres del grup.
De fer un pla d’empresa a parlar en públic
ColMusic és només un dels projectes que els alumnes de Quart d’ESO del Col·legi Claret han ideat en la seva classe d’Economia, on la professora, Mercè Fitó, els ensenya a arrencar un pla d’empresa. “Més enllà de la teoria que els puc impartir, aquest projecte té un gran component de recerca: han de plantejar quina és la seva proposta de valor, els costos, els clients, els partners, què necessitaran, quins possibles competidors tindran…”, enumera Fitó.
Però del que està més convençuda aquesta professora és de que moltes de les coses que aprenen en iniciatives com aquesta no tenen a veure amb la seva assignatura: “Aprenen a treballar en grups multidisciplinars –tinc alumnes que volen fer el Batxillerat tecnològic i altres el social!–, a ser creatius… I treballen el pensament divergent, cosa que cap contingut curricular et permet”, afirma. “Aquestes competències són bàsiques en un món que avança cap a una indústria 4.0”, sosté.
En això hi coincideix en bona part el Pablo, que preguntat sobre què és el que més ha après aquestes setmanes, respon: “Hem après a millorar el producte, però sobretot, per exemple, a parlar en públic, i això segur que ens servirà a la vida”, opina.
Tornar de Silicon Valley amb un projecte d’emprenedoria social
“L’agenda a Silicon Valley és apretada”, recorda Maur Gascó, professor que va acompanyar-hi les seves alumnes de l’escola Thau Sant Cugat l’any passat, després que rebessin el mateix guardó per idear una manta multiusos –impermeable, amb folre polar, amb butxaques…– pensada per ser útil en la crisi de refugiats. L’estada va consistir en el seu cas en visites a algunes de les empreses més conegudes, com Pinterest o Google, i universitats de renom com Berkeley, així com alguns tallers on els seus professionals els donaven consells i idees per implementar el projecte.
Un any després, aquestes estudiants continuen intentant poder distribuir la seva manta, tot i que no és fàcil. “El sistema d’economia de mercat no està massa atent als projectes d’emprenedoria social”, es lamenta Gascó. Per això, considera, ell sí que ho ha d’estar. “A l’assignatura plantegem que hi ha dos models d’emprenedoria: el clàssic, que busca el màxim benefici al menor cost, i el social, que busca resoldre probemes”, exposa.
Els premis s’emmarquen dins el Projecte Joves Emprenedors de l’Obra Social La Caixa, que es proposa “potenciar la capacitat d’iniciativa” dels adolescents. “Desenvolupar la creativitat, la capacitat d’autonomia, l’organització i el treball en equip”, exposen. Des del 2013-2014, quan es va posar en marxa, ha arribat a 1.412 escoles de diferents localitats d’Espanya.