Recollir els treballs fets durant el curs, endreçar la classe, jugar una estona a recer de la calor, explicar els plans per l’estiu, reflexionar sobre com ha anat l’any, i acomiadar-se de mestres, companys… I fins i tot de l’escola o l’institut. Aquest dimecres acaba el curs escolar: prop d’un milió de nens i nenes donen avui la benvinguda a les vacances. Els alumnes creuaran la porta dels centres per no tornar-hi fins al 12 de setembre, quan està previst que s’iniciï el curs 2017-2018.
“Són dies de barreja d’emocions”, explica la Carme Rodríguez, mestra de l’escola Octavio Paz de Barcelona. Sobretot ho és per als seus alumnes de Sisè de Primària, que diuen adéu a l’escola –i a alguns companys– per fer el salt a l’institut. “Tenim ganes de vacances perquè per fi tindrem temps lliure, però aquesta escola ens agrada molt, jo continuaria”, comenta l’Eric, al qual s’hi suma l’Omar: “Deixem enrere companys i amics, i és una pena, ens hem divertit molt aquí!”.
S’hi han divertit fins l’últim dia, pel que sembla. Hores abans de tancar el curs, el conjunt dels alumnes, inclosos els d’Infantil, s’amuntegaven al pati de l’escola per animar i participar al partit de bàsquet que enfrontava els nens i nenes de Sisè amb els mestres, que no els han donat treva. També el dia abans hi va haver festa al pati. “El nostre consell d’infants va decidir que volia celebrar el premi ruixant-nos amb aigua”, explica el director Xavier López. El guardó a què fa referència és el Premi Baldiri Reixach 2017 que han rebut enguany pel seu projecte de centre.
Com els de l’Octavio Paz, el gruix d’escolars acaba aquest dimecres les classes, però alguns ja estan de vacances des de fa dies, com és el cas d’alguns universitaris –amb un final de curs molt més flexible en funció dels exàmens– i els qui s’han enfrontat a les Proves d’Accés a la Universitat, que van acabar el 15 de juny. En altres casos, com el de les escoles bressol, el curs s’acostuma a allargar fins a mitjans de juliol per a aquelles famílies que ho necessitin per garantir la conciliació amb la feina.
La calor i les noves notes marquen el final de curs
Els últims dies de curs han estat marcats per les altes temperatures, que els mestres han hagut de mitigar fent activitats a l’ombra, alleugerint el contingut de les classes i, com és habitual en la majoria de centres, compactant la jornada als matins. Els professors han reclamat, tanmateix, que el que s’hauria de fer és garantir que les aules estan a una temperatura adequada per a la salut dels mestres i els infants.
Una de les principals novetats d’aquest final de curs respecte d’anys anteriors és el butlletí de notes que duen a casa els alumnes al llarg d’aquesta setmana. Ni aprovat ni suspès, tampoc notes numèriques: el departament d’Ensenyament ha posat en marxa a Primària un model d’avaluació que, pel que fa a l’informe per a les famílies, adapta els nivells d’aprenentatge en “assoliment excel·lent”, “assoliment notable”, “assoliment satisfactori” i “no assoliment” (el que seria un suspens).
La determinació d’Ensenyament és que el nou decret d’avaluació, pel qual s’aprova aquest canvi en els butlletins, condueixi els mestres en els propers anys a avaluar de forma més competencial i tenint en compte diferents habilitats dins cada matèria.
Aprofitar el temps de les vacances
Platja, descansar, estar amb la família, casal… Aquestes són les coses que esperen amb candeletes els alumnes. “Jo me n’aniré a Colòmbia a veure l’àvia, fa molts anys que no hi vaig”, celebra en Néstor. La seva tutora, la Carme, explica com ja hi ha dos alumnes que han marxat aquesta setmana a Hondures i Mèxic. “Passa molt que els qui tenen família a l’estranger vagin a veure-la quan acaben Sisè”, comenta.
A l’espera que els seus pares i mares s’agafin vacances de la feina, molts nens i nenes començaran també pels volts de Sant Joan els campaments, les colònies i els primers casals d’estiu. En els últims anys, tanmateix, les entitats de lleure i els municipis que ofereixen aquestes activitats han hagut de posar en marxa programes perquè tothom tingui accés a aquests espais educatius i d’oci. A l’Octavio Paz han recuperat casal a l’escola després d’anys de no tenir-ne. L’organitza l’entitat CET 10 amb suport de l’Ajuntament.
En un informe sobre la situació de la infància, la Creu Roja alertava que el 28% dels fills de les famílies que atén no es poden permetre casals d’estiu. Institucions com el Síndic de Greuges i entitats com la Fundació Jaume Bofill han alertat de la necessitat de garantir espais de lleure durant un dels períodes de vacances escolars més llargs de tota Europa. Tant és així que, un any més, entitats de lleure com Fundesplai o la Fundació Pere Tarrés han ampliat el seu programa de beques.
Els mestres també aprofiten les últimes hores per donar-los consells de com passar les vacances d’estiu. “Que facin allò que no tenen temps de fer durant l’any, que s’enriqueixin, que visquin la ciutat, que llegeixin, que xerrin, que descansin…”, enumera la seva mestra, que obvia deliberadament la paraula deures. “Sobretot que gaudeixin del caliu familiar, si pot se4r a la platja o a la muntanya, bé, i si ha de ser a la plaça de davant de casa, també”, conclou López.