És un extraterrestre que acaba d’aterrar al nostre planeta amb una missió: conèixer els humans i explicar-ho als seus. Per això, cada setmana els envia un informe on hi consta l’actualitat internacional que passa arreu del món. El seu nom és Nushu.
Aquesta és la base sobre la qual s’assenta un nou projecte periodístic per apropar la informació d’actualitat a nens i nenes de 8 a 12 anys en català, castellà i anglès. L’ha impulsat la periodista i professora de la UPF Eva Domínguez. Consisteix en una ‘app’ de realitat augmentada per a dispositius mòbils que famílies i escoles es poden descarregar, i que setmanalment incorpora les ‘missions’ de Nushu amb la notícia més destacada.
La versió per a famílies es promocionarà des d’aquest dissabte a través del suplement Ara Criatures, mentre que la pensada per escoles ho farà amb El Diari de l’Educació en les properes setmanes.
Cada setmana, en Nushu, a més d’explicar una notícia d’àmbit internacional, com podria ser el terratrèmol a Mèxic de fa uns dies o les novetats sobre canvi climàtic, també demanarà als joves lectors que l’ajudin a recaptar més informació sobre cada notícia. Una de les particularitats del projecte, segons Domínguez, és que amb la realitat augmentada l’app convida els nens i nenes a interactuar: la narració de les notícies va acompanyada sovint de diàlegs i jocs.
Domínguez espera que en les pròximes setmanes aparegui també una aplicació per al seu ús en escoles. Però han de realitzar alguns ajustos després d’haver provat en algunes aules com funcionava i la manera en què les i els docents podrien utilitzar l’aplicació.
En qualsevol cas, mitjançant l’animació i el 3D, a més d’amb els jocs que el personatge planteja, l’objectiu és que es fomenti el sentit crític entre els menors, així com el costum d’investigar més enllà de la informació que se’ls facilita. Una experiència “superentretinguda” amb la qual realitzar el difícil exercici de comptar algunes notícies a nens i nenes.
Periodisme per a nens i nenes
Tot i que el projecte és nou, ja hi ha experiència, tant a Espanya com a l’estranger, sobre periodisme dedicat als infants. Domínguez apunta a França com el principal exemple de capçaleres que aposten per adaptar notícies d’actualitat al públic infantil, però també cita el servei d’informatius de la BBC per a nens o experiències a Mèxic. A Catalunya, l’experiència de més trajectòria, 16 anys, és el telenotícies InfoK de TV3.
“El mercat existeix, però està molt atomitzat”, assegura Domínguez. Per això, l’aposta que han fet amb Nushu és un projecte internacional, amb el suport d’una beca de Google, i que surt des del seu inici en tres idiomes (català, castellà i anglès). Creu Domínguez que ara per ara hi ha més sensibilització cap a la informació per una globalització que s’ha apropat tota la societat esdeveniments abans molt llunyans.
A més, “nenes i nens tenen més accés a la informació”, explica, ja sigui a través de la televisió o d’internet. “El problema és que necessiten”, assegura Domínguez, “tenir una major quantitat de context per comprendre el que veuen i senten, a més d’un llenguatge adaptat”
La revista Per Què
Igual que el curs passat, també aquest la revista setmanal Per Què torna a apropar la informació d’actualitat més rellevant al públic més jove. Respon a l’aposta de la Fundació Periodisme Plural, editora d’El Diari de l’Educació, per la informació veraç i seriosa per a nenes i nens.
Per a Josep Carles Rius, president de a Fundació, “internet ha fet possible la conquesta d’un dret fins ara teòric, el de la llibertat d’expressió”, en fer possible que totes les persones accedeixin i emetin a una gran quantitat d’informació. “Però, al mateix temps, aquesta multiplicació fins a l’infinit de missatges pot generar el caos”, afirma. “Per tot això, el periodisme és més necessari que mai. Cal que darrere d’una notícia hagi un periodista que l’expliqui, que l’verifiqui, que l’contrast”.
La revista Per Què es un espai on, en paper i en digital, es publiquen setmanalment notícies pensades per a joves de 12 a 14 anys sobre l’actualitat catalana i global.
“Si el caos informatiu ja afecta als adults”, prossegueix Rius, “encara més a nens i adolescents. Per això és molt important obrir espais de credibilitat ‘que informin amb garanties del que passa. I, especialment, que expliquin per què passen. Això és el que intentem cada setmana amb la Revista Per Què. La nostra voluntat és que es converteixi en una eina pedagògica més per portar el periodisme a les aules”, afirma.
En el seu primer número del curs, tornarem enrere per parlar dels atemptats de Barcelona del passat 17 d’agost. Un recull d’articles per intentar donar resposta a una pregunta impossible de respondre fàcilment: per què?