La plataforma Somescola, que aglutina més d’una cinquantena d’entitats del sector educatiu, ha presentat un manifest en defensa del model d’escola catalana. Asseguren que la immersió lingüística, un dels pilars del model, és una font de cohesió social que té per finalitat “la formació integral de la persona i la seva capacitació per conviure democràticament en la pluralitat”. Per això, neguen rotundament que als centres “s’adoctrini els alumnes”, una acusació que s’ha propagat en els últims mesos des de partits com PP i Ciutadans o des d’entitats socials espanyolistes com Societat Civil Catalana.
Per donar constància d’això, des de Somescola s’ha presentat un recull de recerques que pretén desmuntar les acusacions més esteses sobre el model educatiu de Catalunya. Constaten, per exemple, que no hi ha una cap relació demostrable entre el creixement de l’independentisme en els darrers anys i l’escola, atès que l’auge del sobiranisme es produeix de manera homogènia a tots els grups d’edat, tal com constatava un article del politòleg Lluís Orriols.
La plataforma ha aportat també dades que descarten que els catalans tinguin menys competències en castellà que els de la resta d’Espanya. L’última avaluació feta a nivell estatal, feta per l’Instituto Nacional de Evaluación Educativa el curs 2009-2010, constata que els alumnes catalans de Segon d’ESO obtenien uns resultats (502 punts) en la mitjana de la resta de comunitats autònomes (500).
“No hi ha res en la investigació feta fins ara que avali els dubtes sobre la feina que s’ha fet fins ara a l’escola catalana”, ha sentenciat la directora d’investigació de la Fundació Jaume Bofill, Mònica Nadal.
La presentació de les dades i del manifest ve motivada per les recents acusacions per part de PP i C’s i entitats com Societat Civil Catalana on s’acusa al model d’escola catalana d’adoctrinar a l’alumnat català. La presidenta de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (FMRPC), Pilar Gargallo, ha denunciat que el que es busca és “desacreditar” el model educatiu. Per això, Gargallo ha volgut enviar un missatge de confiança i tranquil·litat a la comunitat educativa i ha animat al professorat a seguir treballant “com s’està fent fins ara”, per tal d'”acompanyar i garantir el model d’escola catalana”. La presidenta de la FMRPC també ha defensat els “valors democràtics, de cohesió social i integradors” del model català i el foment de l’esperit crític i els valors de la no violència i la defensa de la pau.
“Cal apoderar i donar suport al professorat perquè la por no s’instauri com a autocensura”, ha assegurat durant la roda de premsa la delegada d’USTEC-STE Rosa Berrio, que també ha defensat que no es pot “separar la realitat del que passa al carrer amb el que passa a les aules”. Berrio ha lamentat que “alguns companys hagin de deixar la tasca a les aules per anar a declarar”, en referència als vuit professors de la Seu d’Urgell investigats per incitació a l’odi.
A la presentació d’aquest manifest també hi ha assistit Abdoulaye Fall en representació de la comunitat senegalesa, que ha valorat positivament la no segregació lingüística com a “valor afegit” als processos de creixements dels seus fills per ser “ciutadans plens” i com a “model de convivència”.
“Que la societat faci seu aquest patrimoni”
Somescola, una plataforma d’entitats creada per respondre a la llei Wert fa sis anys, s’ha reactivat amb la presentació d’aquest manifest per fer front al que consideren com un nou atac sistema educatiu català. “Els plantejaments que propugnen públicament una involució educativa uniformitzadora, l’adoctrinament ideològic, la generació de sospites i denúncies i la segregació lingüística volen posar en risc aquest model”, denuncien en el document. “Fem una crida perquè el conjunt de la societat faci seu aquest patrimoni i que es comprometi a consolidar-lo, protegir-lo i contribuir-ne a la millora”, abunden.
“El model educatiu català té per finalitat la formació integral de la persona i la seva capacitació per conviure democràticament en la pluralitat, des d’enfocaments pedagògics que possibiliten la construcció crítica del coneixement i l’autonomia de pensament i d’aprenentatge”, afirma el manifest, que defensa que precisament això és el que recull el currículum vigent a Catalunya.