Regalar un llibre a un infant hauria de ser una cosa tan habitual, com qui compra roba, surt a sopar o regala flors als qui s’estima. Regalar llibres és convidar a viure històries extraordinàries i de pas una manera d’enriquir-se interiorment.
Ara que s’apropen les festes nadalenques tothom va de corcoll buscant els regals més originals i sorprenents per a les persones que més s’estima, i a mi no se m’acudeix res més original que regalar un llibre i encertar amb aquella història a la persona a qui l’hi regalo.
Doncs bé, això que em sembla de sentit comú, he pogut anar comprovant durant els anys a l’escola que no és tan habitual. Tornant de vacances de Nadal sempre m’agrada preguntar als meus alumnes d’infantil quins llibres els han regalat, i per sorpresa meva poc més de quatre o cinc alumnes per classe han rebut algun llibre entre els seus regals nadalencs.
D’on venen tan poques ganes de llegir?
Amb les dades estadístiques que actualment tenim a mà, es constata que aproximadament un 45% dels adults en aquest país no llegeix. Del 55% restant que diu llegir, es reparteix entre lectors febles (que llegeixen només un llibre a l’any o com a molt un llibre al trimestre) lectors mitjans (almenys un llibre al mes) i lectors forts.
Sovint sento dir que la societat llegeix poc perquè els mestres no llegim (allò tan habitual de carregar tots els mals a l’escola). No entraré a valorar tal generalització, però que les consignes no ens enganyin: potser tenim professorat poc lector perquè tenim una societat poc lectora. No són pas excuses, i com a mestres hem de ser conscients de la responsabilitat que comporta transmetre la passió per la lectura des de qualsevol matèria, però també necessitem a les famílies perquè ens ajudin en aquesta tasca. Tots formem part d’això que se’n diu educar.
Les famílies són un puntal en l’adquisició de l’hàbit lector dels fills i filles. No hi ha cap element més influent i motivador que ells per ensenyar-los el gust per la lectura, ni tan sols l’escola, des d’on hi posem moltes ganes planificant activitats d’animació lectora.
Quins llibres corren per casa?
Doncs pocs. Segons les dades, un 10% de les llars a Catalunya no té cap llibre. I només un 35% en té 100 o més. Caldria examinar també quants d’aquests llibres són adequats per als infants i joves. Tot plegat fa pensar que els nostres fills i filles, els nostres i les nostres alumnes, tenen pocs llibres a l’abast per triar i llegir i anar creant-se la seva trajectòria lectora.
Regalar llibres no comença i acaba el dia de Sant Jordi. És molt important que els nens i nenes tinguin una bona biblioteca personal que es vagi nodrint al llarg dels anys amb els llibres que els anem regalant. Per no parlar de l´ús que poden fer de les bones biblioteques públiques durant tot l’any, i gaudir en família de la gran quantitat de llibres i activitats que organitzen.
I compte, això de regalar llibres no ha d’acabar quan els nens i nenes ja dominen la lectura i saben llegir prou bé. A mesura que van creixent cal acompanyar-los en la tasca de triar llibres, deixant espai i autonomia personal perquè puguin anar definint els seus propis gustos. Per això cal continuar regalant llibres acabada la Primària, a la Secundària i més enllà; o és que a vosaltres com a adults no us fa il·lusió que us regalin llibres?
Però, per què llegir?
Una de les finalitats de l’educació que sovint es posen sobre la taula en debats educatius és la de formar ciutadans responsables i amb esperit crític. Però, com es treballa l’esperit crític? Doncs amb temps: temps per conviure i compartir amb els qui ens envolten, i també temps per llegir i aprendre a veure més enllà de les simples consignes de la societat de consum.
Llegir ens aporta una altra mirada al món, i ens sedueix posant-nos en la pell del qui escriu. La riquesa que aporta un llibre no la poden donar 140 caràcters de frases tancades, ja que la realitat es polièdrica i cal mirar-la des de molts punts de vista per tenir una bona fotografia. En aquests temps de blanc o negre calen molts tons de gris i observar els matisos que només són visibles des de la mirada crítica.
I, per on comencem?
La realitat ens diu que per encomanar l’hàbit lector a l’escola calen bones biblioteques escolars, mestres lectors que visitin llibreries i tinguin una bona cultura literària, però també cal la implicació de les famílies. Necessitem que pares, mares, avis, àvies, dediquin una cosa tan senzilla com és el temps: temps per llegir amb els seus fills i filles, i que sempre hi hagi un moment familiar en què es pugui parlar de llibres com parleu de totes les altres coses. Qualsevol conversa familiar és bona per parlar d’algun llibre o altre.
El llibre i la lectura sembla que siguin una cosa vella i antiquada, però que persones d’avui en dia escriguin sobre el que passa al món d’avui en dia és el més novedós que hi ha. Així que potser quan les famílies busquin escola per als seus fills i filles, a part de preguntar per l’anglès, les TIC, les extraescolars o el menjador, també haurien de preguntar per la biblioteca escolar o pel pla de lectura de centre. No ens deixem enlluernar tant per la tecnologia i els grans canvis, i reivindiquem els llibres i les històries com les millors coses que podem deixar als qui vénen darrere nostre.
Com encomanar el gust per la lectura?
Tenim una societat que parla poc de llibres, i malgrat que molts considerem la lectura un fet fonamental, està poc present a l’esfera pública. Cal portar la lectura a la conversa pública, i acostumar-nos a recomanar-nos llibres, tal i com ens recomanem pel·lícules, restaurants o llocs per viatjar. I regalar-ne, és clar.
Per això des de les escoles, biblioteques i llibreries elaborem llistes amb llibres recomanats amb la intenció de fidelitzar lectors i donar pistes sobre quins llibres regalar. Llegim i analitzem obres literàries per fer una tria que creiem pugui agradar al nostre alumnat i tothom pugui trobar el seu llibre i la seva història.
Des del grup d’animació a la lectura de l’Escola Pia de Catalunya unim esforços de mestres, professors, bibliotecaris i escriptors de la nostra institució per oferir cada trimestre un recull amb les millors novetats literàries per a infants i joves, i ara per Nadal oferim 50 llibres per a totes les edats perquè tota la nostra comunitat educativa pensi en regalar llibres per aquestes festes.
Però no som els únics; al llarg del nostre país hi ha moltíssima gent que amb perseverància i molt entusiasme llegeixen i recomanen llibres. Per exemple, des del Seminari de Literatura Infantil i Juvenil de l’Associació de Mestres Rosa Sensat elaboren El Garbell, uns reculls amb obres de gran qualitat, i mantenen un catàleg històric amb el millor per a infants i joves dels últims anys. També des del grup de treball de Bibliomèdia, que agrupa bibliotecaris escolars d’arreu, s’elaboren reculls de llistes per a tots els gustos. Que per llibres no falti.
I si voleu aprofundir en aquest tema i voleu més pistes de com crear bons ambients lectors a casa i a l’escola us recomano un llibre molt amè i didàctic d’en Joan Portell, un dels qui més en saben, de lectura, en aquest país: Llegim? Com crear lectors entusiastes.
És necessari un acord sòlid al voltant de la lectura entre escola i famílies perquè entre tots treballem conjuntament a favor de fomentar l’hàbit de llegir en les generacions que pugen. Un bon començament seria no oblidar incloure alguns bons llibres als vostres regals de Nadal, i dedicar temps per gaudir de les millors històries amb els qui més estimeu. Potser regalar un llibre a un infant és el millor regal que podeu fer per aquestes festes nadalenques.
Bon any i bona lectura!