“No sóc una etiqueta, em dic Òscar” o “L’educació no és una competició” són algunes de les consignes que l’Òscar, alumne de l’institut Les Aimerigues de Terrassa va escriure a la portada i contraportada de les seves proves externes d’avaluació de l’ESO. Sota el hashtag “Incompetències”, en referència a les competències bàsiques que s’examinen en aquestes proves, les xarxes socials recullen ja diverses mostres d’exàmens que han estat boicotejats de la mateixa manera.
Ja fa anys que sindicats d’estudiants com el SEPC o assemblees d’estudiants com la de l’institut Les Aimerigues criden a la desobediència davant aquestes proves, però aquest és “el primer any que organitzem una campanya com aquesta”, assegura Mercè Tarès, portaveu nacional del Sindicat d’Estudiants dels Països Catalansm (SEPC). Així, l’Oriol, membre de l’assemblea d’estudiants del seu institut, explica que tenien pensat fer “alguna acció però quan ens vam assabentar del boicot nacional, ens vam posar en contacte amb el SEPC per a que ens fes arribar pegats per a posar a les portades dels exàmens”.
En el cas d’aquest institut de Terrassa van secundar l’acció uns 25 alumnes d’un gruix de 80. Respecte a les xifres totals, Tarès assegura que encara les estan recopilant, tot i que “el nombre final no serà representatiu, perquè hi ha centres que han fet boicot per la seva banda i d’altres en els que les estudiants han estat coaccionades per a realitzar l’examen”.
L’objectiu de l’acció era denunciar que “aquests exàmens ens tracten com a números, no com a persones. Ens valoren com a un producte i avaluen un nivell d’educació que no té en compte la formació crítica que demanem molts estudiants”, argumenta l’Oriol. Aquesta crítica rau, entre d’altres coses, en què no s’avaluen assignatures relacionades amb les ciències socials: “si treuen la filosofia i incorporen tecnologia és perquè estan donant importància a un model de jove destinat a un determinat lloc de feina”, argumenta Tarès, qui critica que “s’elimini la música de l’ESO per a introduir-hi assignatures d’economia i empresa”.
El fet de desplaçar les humanitats de les competències bàsiques per a Ramón Font, portaveu del Sindicat de l’Ensenyament USTEC, és un “desastre pedagògic. Deixar de banda assignatures que fomenten el pensament crític l’educació porta a un model que instal·la un sistema operatiu als nanos que els prepara per a que qualsevol empresa els programi com vulguin. Els estem llançant directament al mercat”.
Segons el SEPC, aquestes proves, a més, generen “un sentiment de competitivitat entre els alumnes i els centres”. Els resultats de les proves, que se centralitzen al Departament d’Ensenyament, no són públics i només es transmeten a cada centre per tal de comunicar-los el seu posicionament respecte la mitjana escolar catalana i fer-los veure quines són les seves mancances i punts febles a nivell pedagògic. Tot i això, segons Font, “no cal que les dades siguin públiques per a que la gent les sàpiga”.
Assegura que el problema no són els rànkings, sinó que “el sistema educatiu s’ha tenyit d’una competitivitat que fa que les escoles competeixin entre elles i entrenin els alumnes per a superar les xifres de la resta”. Per aquest motiu, Font assegura que USTEC recolza la crida a la mobilització i al boicot a aquestes proves i assegura que “aquestes mostres de desobediència denoten un pensament crític i un respecte pels valors col·lectius que sí que haurien de formar part de les competències bàsiques de l’ESO”.