“Volem que els alumnes observin com és tot un procés creatiu, des de la idea original fins el resultat final, que entenguin que això no és que arriba un artista i pinta, sinó que primer s’ha pensat el motiu, s’ha buscat documentació, s’han fet esbossos, s’han considerat els possibles materials i tècniques, etc.” Arnau Rodellar, professor d’Educació Viscual i Plàstica de l’Institut Torrent de les Bruixes està coordinant aquest projecte, amb l’objectiu de potenciar la creativitat dels alumnes, però també, segons explica, “de renovar la imatge de l’institut i dignificar un espai públic de la ciutat”.
En el projecte ja fa temps que s’hi treballa, si bé aquesta setmana ha començat la fase més vistosa: la de producció. Abans, però, els alumnes han triat que els temes sobre els quals tractaran les dotze obres siguin l’amistat, la solidaritat i el gènere, i han conegut els esbossos dissenyats pels artistes, que ara es traspassen a la paret, quadrícula a quadrícula. A més, en horari extraescolar alumnes i professors voluntaris han pintat de gris tot el mur per tapar les pintures que hi havia fins ara, a fi que els artistes treballin sobre una capa d’imprimació. Els anteriors dibuixos que decoraven el mur dataven de 2005, quan es va fer un altre projecte d’art urbà, però amb el pas del temps havien anat deteriorant-se. Han durat 13 anys. Les que es posen ara possiblement no ho facin tant, però el projecte continuarà el curs vinent amb la façana interior dels murs.
Els artistes involucrats en el projecte són Mugraff, Roke, Esecé, Rize, Absure, Sebastien Waknine, Simón Vázquez, Juanjo Surace, Javier Baena, Sergio Canga, Anton, Secle, Bronik, Triu Murals, Sant Art, Berol, Chesone i El Seok. Alguns treballen en grups i altres en solitari. Wakine, Vázquez i Surace s’estan encarregant de la secció més gran del mur, que fa 20 metres d’amplada per 8,5 d’alçada. I tots ho fan per amor a l’art, mai més ben dit. Entre l’institut i l’Ajuntament de Santa Coloma es fan càrrec dels costos dels pots d’esprai i altres materials, així com del lloguer dels elevadors.
Per la seva banda, els alumnes pertanyen a sis grups de 1r d’ESO, quatre grups de 2n i dos de 4rt. Alternativament van sortint per ajudar els artistes en el que necessiten, com pintar amb esprai algunes de les parts del mur que es troben a ran de terra. “Els alumnes aprenen les tècniques per pintar amb esprai, i també veuen com es fan les llums, les ombres, els degradats, o quan l’esprai ha de tenir una embocadura més gran o més petita”, comenta Arnau Rodellar, per al qual participar en una obra col·lectiva com aquesta aporta també un plus de “sentiment de pertinença a l’institut”.
A més d’ajudar-los, els estudiants entrevisten els artistes i documenten l’evolució de les obres. “Els alumnes tenen interès en saber sobre quines tècniques estan usant –explica el professor–, o quan un artista va començar a dedicar-se a això, o sobre el significat del que està dibuixant, el que nosaltres volem és que entenguin el procés creatiu, i per això el projecte no conclou ara, sinó que d’aquí unes setmanes farem una exposició a un centre cívic de la ciutat amb tota la documentació que ara estan generant els alumnes amb les seves fotos i vídeos”.