Els nens i nenes de 6è de l’Escola Cervantes, al districte de Ciutat Vella, han presentat aquest matí l’Agenda dels infants a l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, i a la tinenta de Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona, Laia Ortiz, amb l’objectiu de traslladar les demandes i propostes dels nens i nenes de 10 a 12 anys de la ciutat. Per la seva banda, l’alcaldessa s’ha compromès a obrir un diàleg amb els infants i donar resposta a les seves demandes abans d’acabar l’any.
L’Agenda dels infants recull les seves 11 grans demandes i proposa 115 actuacions importants, des del seu punt de vista, per viure millor a Barcelona. Aquestes propostes s’adrecen tant a l’Ajuntament i altres administracions, com a les escoles, a les famílies i als mateixos nens i nenes. L’Agenda és el resultat d’un treball col·lectiu iniciat a finals del 2016 en el marc del programa “Parlen els nens i nenes: benestar subjectiu de la infància a Barcelona”, un programa municipal de l’Àrea de Drets Socials de l’Ajuntament que realitza l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona (IIAB).
Durant el 2017, l’IIAB va realitzar la primera enquesta sobre benestar subjectiu de la infància a Barcelona, que van respondre 4.000 nens i nenes d’entre 10 i 12 anys de la ciutat de tots els districtes de la ciutat (el 15% dels infants d’aquesta edat) i, per tant, segons diuen des de l’Instiutt, “els resultats són representatius dels 25.000 infants d’aquesta franja d’edat que viuen a Barcelona”. Les primeres dades de l’enquesta les van presentar el novembre de 2017 Laia Ortiz i la directora de l’IIAB, Maria Truñó. A partir d’aquí, es van dur a terme 84 tallers participatius per interpretar conjuntament amb els nens i nenes els resultats inicials de l’enquesta i per demanar-los que fessin propostes de millora del seu benestar.
Les 11 principals demandes dels nens i nenes d’entre 10 i 12 anys de la ciutat de Barcelona, desenvolupades en 115 accions concretes es poden consultar en el següent enllaç i, també, es poden visualitzar en aquest breu vídeo.
Són les següents:
1. Tenir més temps per gaudir amb la família
2. Menys temps d’estudis i més temps lliure per jugar i estar amb els amics i amigues
3. Sentir-nos més segurs i segures, i rebre més suports quan tenim problemes
4. Més escolta i prendre’s seriosament el que diem
5. Més llibertat i més confiança en les nostres capacitats
6. Participar en les decisions de l’escola i canviar les maneres d’aprendre
7. Lluitar decididament contra el bullying i prevenir-lo
8. Cuidar-nos millor, hàbits saludables i satisfacció amb el propi cos, ja que l’aspecte físic és, segons diuen, la principal causa d’assetjament
9. Que tothom tingui el que necessita i donar més valor a les coses que tenim
10. Més vida amb la gent del barri i espais per trobar-nos amb altres nens i nenes
11. Fer més coses a l’aire lliure, en una ciutat més verda
El temps, la llibertat i la vida d’estudiant són els tres aspectes que van sortir més mal parats en l’enquesta, aquells en què els infants expressen un major grau d’insatisfacció. Concretament, la meitat dels nens i nenes de Barcelona no estan prou satisfets amb el seu temps lliure (el 53%) ni tampoc amb la llibertat o autonomia que tenen (el 48%). I 4 de cada 10 no estan prou satisfets amb la seva vida d’estudiant (el 42%).
Lluny de ser aspectes inconnexes, aquests tres àmbits d’insatisfacció estan estretament relacionats. Segons l’IIAB, “els horaris escolars, la quantitat de deures que tenen i el volum d’activitats extraescolars que fan (sobre les quals diuen que no tenen prou llibertat per decidir) generen la sensació de tenir poc temps lliure per jugar, i per passar amb la família i menys autonomia de la que voldrien per decidir què fer amb el seu temps”.
Obrir diàlegs i donar respostes
L’IIAB destaca també que “el paper dels infants com a informadors imprescindibles, directes i qualificats sobre qüestions que els afecten suposa un gir important en la forma de recollir dades sobre infància i adolescència amb una mirada integral sobre les seves vides. Per altra banda, el debat i interpretació conjunta dels resultats amb els nens i nenes en tallers participatius a les escoles també suposa un valor afegit important a les dades que es recullen”.
En aquest sentit, l’Agenda dels infants no és un punt i final “sinó un punt de partida, una oportunitat per obrir diàlegs entre els infants i les persones adultes de la ciutat per trobar solucions i millorar, conjuntament, el benestar dels nens i nenes”. Per això, a partir d’ara l’Ajuntament impulsa una nova fase del programa “Parlen els nens i nenes” amb la creació del Grup Altaveu. Aquest grup, amb uns trenta nois i noies d’uns dotze anys de tots els districtes de la ciutat i vinculats a les primeres fases del programa, s’encarregarà d’aportar les veus dels infants en diversos espais de participació de la ciutat donant a conèixer l’Agenda dels infants i obrint diàlegs al voltant de les seves demandes i propostes.
Abans que acabi l’any, l’Ajuntament de Barcelona s’ha compromès a fer un retorn de les seves demandes i propostes i donar resposta als nens i nenes sobre què està fent l’Ajuntament al respecte, sobre com i què podria fer més o millor per seguir millorant el seu benestar. Finalment, a la tardor, es presentarà l’informe global del programa “Parlen els nens i nenes: el benestar subjectiu de la infància a Barcelona”.