La nostra educació sexual i emocional, ha estat envoltada de tabús, vergonya, desinformació… Els seus fonaments han estat construïts a través de la repressió, la castració, des d’un punt de vista unilateral masculí passant de pares a fills durant segles.
Amb els anys s’ha anat perdent la por a parlar del nostre cos, i de les nostres necessitats físiques, hem trencat molts tabús, s’ha anat desmitificant el tema, però l’essència, continua sent la mateixa, i encara ens queda molt camí per aprendre a tenir una consciència sexual més sana. Sobretot, és a través de l’educació que es poden fer tots aquests canvis i trencar amb l’herència generacional.
Aquest és un moment clau per incidir en l’educació… ja que el nivell de masclisme, de cosificació, de violència i falta de respecte a les aules ha augmentat en els darrers temps. Els mitjans de comunicació, programes TV, internet, jocs, publicitat… han afavorit molt a arribar a aquesta situació.
L’escola té la possibilitat i la responsabilitat d’intervenir reforçant els valors, donant les informacions pertinents, i promovent els hàbits saludables que ajudin a modificar aquestes conductes.
Ara bé, qui forma aquesta escola? Qui té aquesta responsabilitat? Està clar que és el professorat qui té aquesta tasca, i jo em pregunto… Quina informació transmetran aquests docents als alumnes, quins feedbacks aportaran i des d’on? Si no fan un canvi en el seu propi històric sexual.
És el moment d’encarregar-nos de la nostra pròpia sexualitat, de veure què volem i què no volem, de fer un reset, reflexionar, evolucionar, i trencar aquesta cadena hereditària.
Observem si estem transmetent valors antics, moltes vegades inconscients, que tenim impregnats o si el que comuniquem és conseqüència d’una reflexió madurada i actualitzada. És important que l’adult tingui el seu missatge net, clar i experimentat, perquè no sigui una baula més de la cadena hereditària.
Si nosaltres comencem a mirar-nos i ser honestos podrem començar a ser-ho amb els joves que estan a càrrec nostre.
Ens queixem que els joves tenen comportament sexistes, agressius, que no tenen consciència sexual. I jo em pregunto… algú s’ha dedicat a formar-los perquè això no sigui així? Algú ha creat un programa educatiu on s’ensenyi com tenir relacions sexuals des d’un altre lloc que no sigui seguint els models que hi ha ara a la nostra societat, que ensenyi a relacionar-nos amb l’altre, que ens ensenyi a sentir, a gestionar la nostra energia sexual, a descobrir el nostre cos? Com volem que els joves canviïn si reben la mateixa informació una i altra vegada?
Mateixa informació, mateix resultat
Quan els adults comencem a responsabilitzar-nos de la nostra pròpia sexualitat, els joves començaran a canviar. Crec que seria molt interessant crear un programa educatiu per a docents, on puguin reflexionar, descobrir-se, trobar eines i informació valida perquè aquest procés de guarició sexual/social arrenqui.
Imagina’t com hagués estat la teva vida sexual, si haguessis pogut parlar-ne naturalment des de petit. Si haguessis tingut l’oportunitat d‘accedir a informació sana i constructiva sobre el tema. Si t’haguessin ensenyat a conèixer el teu cos, a saber com funciona la teva energia sexual i respectar-la.
Imagina’t la vida sexual que tindries ara si els adults del teu voltant t’haguessin ensenyat a sentir més, a relacionar-te sexualment amb una altra persona de manera íntima i des d’una pràctica plena de consciència i amor.
Què, ens hi posem?
Per començar, et convido a fer un petit i senzill exercici d’autoexploració.
Seu davant un full en blanc. A l’encapçalament hi escrius…
_ Per mi (el teu nom),… la meva vida sexual…
I deixa que l’escriptura surti sola sense pensar, mira que no hi entri la ment, no filtris, deixa que surti tot el que hi ha dins el teu inconscient sense jutjar-ho.
No paris d’escriure fins que sentis que no queda res a dir.
Després torna-t’ho a llegir com si fos l’escrit d’un altre.
D’aquesta manera podràs començar a veure els missatges, moltes vegades ocults, que viuen dins la ment.
MEM – Moviment Educatiu del Maresme “Curs per a la gestió de les emocions i per la conscienciació del propi cos en els adolescents”