La Comissió 0-3 de Manacor ha posat en marxa la campanya Zero pantalles de 0 a 3 anys, amb l’objectiu de donar eines als professionals de l’educació i la sanitat i de conscienciar les famílies dels perills de l’exposició dels infants de 0-3 anys a les pantalles. Aquesta Comissió està integrada per l’Ajuntament de Manacor, una Fundació per a les persones amb discapacitat intel·lectual de Manacor i comarca (APROSCOM), l’Associació d’infància 0-3 Manacor, l’Equip d’Atenció Primerenca del Llevant de Mallorca, les escoletes municipals de 0 a 3 anys, l’Hospital de Manacor i els dos centres d’atenció primària del municipi.
Segons Sònia Sánchez, coordinadora de la campanya, feia un parell d’anys que “des de la Comissió 0-3 es volia donar algun tipus de resposta a la problemàtica de les pantalles en els infants d’aquestes edats; i, a més, fer-ho d’una manera que establís un vincle entre les distintes entitats que afrontem aquesta qüestió, tant des de l’àmbit sanitari com des de l’educatiu”.
Tal com es pot llegir a la guia que serveix de fonament teòric a la campanya, moltes persones creuen que els infants, ja de ben petits, són nadius digitals. Però aquesta afirmació és errònia, ja que quan un infant juga amb un dispositiu no activa les zones del cervell relacionades amb el llenguatge sinó amb el moviment de la mà i la visió.
Aquesta és només una de les nombroses conseqüències negatives que l’ús de les pantalles té sobre els infants de 0 a 3 anys. Sònia Sánchez comenta que “les dues mancances més grans que pateixen els infants afecten la seva capacitat d’atenció i el desenvolupament de la parla, entre moltes d’altres”.
En el cas de l’atenció, per exemple, Sánchez explica que els infants més petits, en no tenir desenvolupades totes les seves capacitats neuronals, “contemplen les pantalles amb fascinació, que és una actitud passiva que té a veure amb l’admiració, a diferència de l’atenció sostinguda, que seria l’actitud davant el descobriment”. I això és precisament el que cal potenciar per sobre de tot, la seva capacitat de descobriment, d’experimentació, de descoberta per si mateixos.
A l’inici de la campanya, el novembre passat, es va fer una reunió informativa a càrrec d’experts. Però un dels moments amb més impacte dels actes que s’han dut a terme al llarg de la campanya va ser el testimoni d’una mare d’una família que havia patit els efectes de les pantalles. “Des dels zero anys havíem fet ús de les pantalles per comoditat –va explicar–, com si fossin unes eficaces mainaderes que distreien l’infant mentre nosaltres ens podíem dedicar a altres tasques de la llar. La primera passa que com a mares i pares hem de donar és ser conscients d’aquesta realitat que vivim a casa i dels greus efectes que té per al desenvolupament integral dels nostres fills”.
Quines són les alternatives a les pantalles?
La campanya ofereix a les famílies algunes activitats puntuals que pretenen ser una alternativa a les pantalles. Fins al dia d’avui se n’han organitzat dues: un taller que es deia Regals de reis que fan créixer el teu fil, en què es va elaborar material de joc per a infants de 0 a 3 anys amb ampolles, taps, tubs de cartró i recipients de iogurt. I un altre amb el nom Tallers de Nadal per donar alternatives educatives a les pantalles, per a fomentar el vincle familiar amb activitats com música en família, creació de paneres màgiques i el conte musicat Les girafes no poden ballar.
Però més enllà d’aquestes accions puntuals del tot vàlides, les alternatives per a substituir les pantalles són, segons diu Sònia Sánchez, per sobre de tot “que hi hagi més interaccions humanes i s’inclogui l’infant en totes aquelles activitats de la família com, per exemple, en el moment de sopar; que se senti un més del seu entorn, tingut en compte i respectat”.
“També que es fomenti el joc sensorial, amb la gran importància que té en aquestes edats l’experimentació, que posa en funcionament les habilitats cognitives dels infants. La introducció del joc simbòlic, que ja es pot començar a integrar; amb la simulació de situacions, personatges i objectes que no estan presents en aquell moment de joc, però que són un estímul molt potent per a la seva imaginació, creativitat i desenvolupament del llenguatge”.
“I en una paraula, tornar a allò que es feia abans, a l’essència de la infantesa que alguns hem conegut: les cantarelles, mirar i explicar contes, que desperten la imaginació i ajuden l’infant a entendre que hi ha altres maneres de veure el món…”
La campanya continua el seu camí amb activitats programades fins a finals del mes de març, amb conferències, xerrades i tallers. Però ja hi ha propostes pensades per a una propera iniciativa que es posaria en marxa després de l’estiu, en la qual es volen sensibilitzar els comerços i les entitats del municipi de Manacor del perill de l’abús de les pantalles. Ser-ne conscients ja és una primera passa molt important.