Difícilment hi ha a tota Espanya algun centre educatiu que no disposi d’una eina Edutech, comenta Pablo Lara, des de fa un any el president d’aquesta agrupació d’empreses que tenen en comú el fet de ser proveïdores d’escoles i altres institucions educatives. El clúster el van crear el 2013 una vintena d’empreses catalanes, la major part de les quals editorials i tecnològiques, i actualment el formen una setantena (des de start up a multinacionals) i el seu àmbit d’actuació ja és estatal. En tot cas, per Edutech el diagnòstic és el mateix a Catalunya que a Espanya: immobilisme. Però no de l’escola i els seus equips, sinó d’allà on pengen: les administracions en el cas de la pública i les institucions eclesiàstiques fonamentalment en el cas de la concertada. Amb l’objectiu de trencar aquesta passivitat el cluster va encarregar fa un any un estudi per acompanyar els centres en els processos de digitalització.
“Perquè els centres educatius puguin realment innovar necessiten tenir llibertat de decisió, però també llibertat en l’ús dels recursos –explica Pablo Lara–. Volem ajudar els centres i als docents a eliminar barreres, i per això cal visió a llarg termini, que comenci per un projecte pedagògic i acabi amb l’avaluació dels seus resultats. Però la transformació digital en l’educació només serà possible si es garanteix la seva viabilitat econòmica”. Pel president d’Edutech, en aquests moments la inversió que es fa a tota Espanya en innovació és ínfima “i tendeix a zero”. Un dels objectius de l’Agenda 2030 de Nacions Unides, recorda el clúster, és la innovació i digitalització del sistema educatiu. I en aquest punt, insisteixen, s’avança “a un ritme més lent del que s’esperava i les polítiques canviants en matèria educativa no contribueixen a millorar la situació”.
El Marc Edutech el van presentar Pablo Lara i un dels autors de l’estudi, Juan Núñez (expert en innovació educativa i professor de la Universidad Comillas de Madrid), dimarts passat davant d’un grup de docents especialitzats en TIC i representants de grups educatius privats. La base del treball és el Marc Europeu d’Organitzacions Educatives Digitalment Competents (DigCompOrg), i s’ha fet analitzant primer la documentació al respecte a Europa i Espanya, i contrastant-la amb el dia a dia dels centres, mitjançant visites, entrevistes i focus groups en les quals han participat més de 150 persones. El resultat és aquest Marc Edutech (que ben aviat estarà disponible per aquell qui el vulgui consultar), en el qual s’apunta un context, unes tendències i uns reptes. I que, finalment, genera unes recomanacions pels centres i per les administracions públiques.
Fusió entre pedagogia i tecnologia innovadora
“La digitalització per la digitalització no té cap sentit, el que ens indica el Marc és que a curt termini s’ha de produir una fusió de les tendències pedagògiques innovadores amb les tecnològiques i les infraestructures”, explica Núñez. Quines són les tendències pedagògiques? Aprenentatge actiu, aprenentatge col·laboratiu, aprenentatge personalitzat, aprenentatge social i emocional, avaluació formativa i competencial, etc. I les tecnològiques? Interfaces d’usuari i conversacionals, adaptació i intel·ligència artificial, avaluació digital, realitat virtual i augmentada, anàlisi de dades (Big data), etc. I les infraestructures? Cloud, dispositius mòbils, software social, internet de les coses, blockchain, entre d’altres. El resultat d’aquesta confluència entre metodologies i tecnologies innovadores donarà peu a “nous entorns d’aprenentatge”.
Segons el document, hi ha diversos “punts clau” que fan possible que un pla d’innovació en un centre es consolidi: Lideratge i projecte educatiu, desenvolupament de la competència digital d’alumnes i professors; col·laboració públic-privada; mesurament de resultats; i un finançament responsable per part de les administracions públiques. El document també conté unes orientacions perquè cada centre pugui mesurar el seu “nivell de maduresa” pel que fa al procés de digitalització i per tant vagi implementant, a partir del seu context, aquest procés. “El Marc posa l’èmfasi en el com i en el amb què, creiem que és un marc útil, rigorós i que té una visió sistèmica, però amb ell sobretot volem generar debat obert i constructiu”, sosté Núñez.