El passat 11 de juliol l’equip directiu de l’Institut Escola Barnola (fins ara escola, i des d’aquest curs IE) va participar en la sessió de formació d’Aprenentatge Basat en Projectes (ABP) amb Bob Lenz, director de PBLWorks / Buck Institute for Education, organitzat pel Centre Unesco de Catalunya a l’Escola Virolai de Barcelona. L’assistència a aquesta formació, va ser per millorar i connectar amb nous coneixements, ja que fa 10 anys que el claustre del centre va començar a caminar en aquesta direcció, orientats per una formació amb assessorament extern i un desig de canvi metodològic que fes més protagonista l’alumnat en la construcció del propi coneixement i donar rellevància al treball en equip i als processos d’investigació.
Vam començar realitzant projectes en l’àrea de medi, establint petits objectius i per perdre la por. Els anys posteriors ens vam adonar sobretot de dues dificultats cabdals per fer evolucionar el claustre en aquest sentit: la manca de voluntat i priorització per trobar espais i temps de reunió per compartir experiències, i la discontinuïtat de la formació realitzada. És per això que des de fa un parell d’anys hem recuperat l’essència i les arrels dels projectes, analitzant d’on partíem i què volíem i sobretot, buscant l’assessorament expert i la visita d’escoles.
L’Aprenentatge Basat en Projectes contribueix molt satisfactòriament, tal com va comentar Lenz en les diferents recerques que estan realitzant, a l’assoliment d’aquestes competències en qualsevol centre i en diferents àmbits. Per tant, treballar per projectes no és l’única opció metodològica vàlida, però sí que és una metodologia que s’ha evidenciat potencialment útil per assolir les competències tan requerides en la societat actual i futura. Per tant, no és d’estranyar que diferents tipologies de centres educatius focalitzin l’aprenentatge amb aquesta metodologia.
Amb la col·laboració i participació dels assistents, Lenz va reflexionar sobre els grans canvis que s’han produït en el món en els darrers anys i en els diferents àmbits: globalització, automatització i complexitat en són alguns exemples.
És per això que Lenz va recordar que es pot automatitzar l’ensenyament tradicional (donar informació), però no l’Aprenentatge Basat en Projectes. Tot el que hi ha fora de l’escola està basat en projectes, i cada vegada menys, en tasques concretes. Si el món ha canviat tant, les competències necessàries tenen a veure en l’aprendre a aprendre (autonomia, flexibilitat, adaptació), la creativitat, l’esperit crític, el treball en equip (col·laboració – comunicació), la resolució de problemes o l’acceptació de l’error (després de la frustració arriba la comprensió).
Ara bé, Lenz, ens va recordar permanentment que els projectes han de ser “high quality”, tenint en compte els següents criteris: desafiament i assoliment intel·lectual, autenticitat, producte públic, col·laboració, gestió del projecte i reflexió (metacognició, aprendre a aprendre). En aquest punt és on rau, des del nostre punt de vista, el tret diferencial de la formació que des del nostre centre havíem fet fins ara en relació al treball per projectes, destacant els criteris high quality i la seva relació amb els ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible), ja que és aquesta vinculació amb la realitat i amb les problemàtiques actuals, locals i globals, la que dóna sentit als aprenentatges significatius que indaguen sobre problemes reals. De fet, el propòsit de centre de l’IE Barnola d’Avinyó és “formar persones capaces d’interaccionar amb l’entorn i dur a terme canvis per millorar la societat, educant en valors i oferint l’acompanyament necessari”. Per tant, aquest propòsit lliga de manera molt clara amb l’ABP i els ODS.
Aquesta formació, en el nostre cas, enllaça i complementa perfectament amb el programa EN21, del qual hem format part com a centre de la mostra i d’acord amb la visió de centre elaborada de manera participativa i consensuada per la comunitat educativa, orientada en els 7 principis de l’aprenentatge de l’OCDE i molt en sintonia amb l’aprenentatge basat en projectes, que ja fa uns anys que portem a terme i que en els darrers 2 anys estem actualitzant amb formació i pràctiques compartides.
Som conscients que tenim molt camí per recórrer en aquest àmbit i, per això, iniciatives com la formació Educar per transformar contribuirà a millorar la pràctica diària i generar coneixements compartits, a imatge i semblança d’un projecte que no es construeix des de la seguretat del que sap, sinó des del desig, la inquietud del que vol saber.