La firma del protocol de cooperació ha tingut lloc aquest matí a l’Espai Memorial Democràtic. Segons informa el Departament d’Educació en un comunicat, les actuacions que s’acordin en el marc d’aquest acord, previst inicialment per a tres anys, “estan adreçades alumnes i docents d’educació primària, educació secundària obligatòria i batxillerat, atès que la Segona Guerra Mundial i l’Holocaust formen part del currículum oficial de Catalunya”. I, especialment, afegeix, als de Batxibac, la doble titulació de baccalauréat i de batxillerat, perquè tenen com a matèries específiques la Llengua i Literatura Franceses i la Història de França, on és clau l’estudi de l’Holocaust.
A banda de poder disposar dels recursos pedagògics del Memorial de la Shoah, el protocol té com a objectius “organitzar actuacions que contribueixin a sensibilitzar la comunitat escolar catalana de la importància de l’ensenyament, la memòria i la recerca sobre l’Holocaust i els genocidis; reforçar les sinèrgies en matèria de reflexió pedagògica; i enfortir la formació contínua dels docents catalans en aquesta qüestió”.
D’acord amb aquests objectius, es vol promoure una formació anual a Catalunya per a docents catalans sobre l’ensenyament de l’Holocaust; la realització de viatges de formació per a professorat i personal tècnic en l’àmbit de la memòria democràtica a les instal·lacions dels museus i espais de memòria gestionats pel Memorial de la Shoah; la preparació de materials pedagògics, i la difusió d’exposicions itinerants concebudes per la institució.
Memòria històrica
Durant la benvinguda a l’acte de signatura, Josep Bargalló ha refermat el compromís del Departament d’Educació de tirar endavant polítiques de memòria històrica a les aules: “Volem ajudar a fer justícia perquè cap víctima no quedi a l’oblit i per acostar-nos, cada dia una mica més, al món de justícia, de pau i llibertat que desitgem”. En aquest sentit, ha manifestat la necessitat d’ajudar a aquelles generacions que no van poder recuperar la memòria i ha assegurat que és per això que “el sistema educatiu ha d’abraçar la memòria històrica perquè és una eina per a construir una nova ciutadania, una nova societat formada per ciutadans lliures i compromesos, clau per a l’educació de les generacions futures”.
El titular d’Educació ha recordat Lluís Companys i a la resta de republicans catalans que van ser deportats des de França. També s’ha referit “als moments més durs de la guerra del 1936, que va comportar que molts ciutadans de les Terres de l’Ebre s’haguessin d’exiliar”. De fet, el passat mes d’octubre ambdós departaments van presentar el projecte «Portes de la memòria. De la Batalla de l’Ebre a la deportació dels camps nazis» una iniciativa per apropar als alumnes d’ESO i batxillerat l’experiència dels ebrencs que van viure la guerra i l’exili.
Per la seva banda, la consellera de Justícia ha manifestat que “la memòria de l’Holocaust té, imprescindiblement, una tasca preventiva. Que vol dir mantenir enceses les alarmes per evitar tota repetició, encara que sigui parcial, del que va passar. Actes com el d’avui i col·laboracions com les que formalitzem amb aquest conveni estic segura que ens donaran eines per seguir continuar encara més fermament reforçant la pedagogia, l’educació i sobretot la nostra memòria”.
El Memorial de la Shoah
Shoah és el terme hebreu utilitzat per a referir-se a l’Holocaust, el genocidi dut a terme pel règim nacionalsocialista del Tercer Reich d’Alemanya sobre els jueus i altres pobles entre els anys 1933 i 1945. El Memorial de la Shoah és, segons la nota d’Educació, “una institució única a Europa que té com a finalitat transmetre, estudiar i ensenyar la història d’aquest genocidi. Compta amb un museu i un centre d’arxius sobre la qüestió. A més, és un espai de trobada pensat tant per als historiadors, els investigadors i els formadors, com per als alumnes d’escoles i d’instituts”.
“L’estudi de l’Holocaust és avui en dia un deure europeu comú que pretén contribuir a la prevenció de les matances en massa i els crims contra la humanitat, i promoure els valors de la tolerància i de la solidaritat. Per tant, aquest estudi es considera necessari en l’educació per a la pau i la ciutadania de l’alumnat”, conclou el comunicat.