El Congrés d’Educació Pública és un congrés sense savis, ni ponències, ni comitè científic, on el discurs s’articula de baix a dalt: la veu de les escoles, del mestres, dels infants i joves, de les famílies, d’altres educadors de camps diversos que tenim molt a dir sobre l’educació pública d’avui i de demà. Aquest missatge que es va teixint amb la veu i l’experiència de molta gent que treballa i que viu l’educació des del seu dia a dia, s’escamparà i es deixarà sentir a tota la societat des d’ara fins al mes de maig.
L’objectiu d’aquest congrés no és arribar a grans conclusions, sinó que el més important passarà durant els vuit mesos que durarà. Aquest punt de trobada del qual vam tenir un tast el dia 5 d’octubre, ha de ser la tònica de tot el congrés, perquè un dels objectius és el de connectar persones de realitats diverses i allunyades, perquè cadascú des de la seva realitat i el seu context, debati, comparteixi i dibuixi amb els altres el projecte d’educació pública. Així doncs, el congrés s’organitza també perquè sigui un espai de trobada, un espai per compartir projectes, desitjos i realitats, per acabar articulant un discurs col·lectiu, que ens doni força per posar-lo en pràctica.
Tot i que el congrés ha estat impulsat per molts mestres i professors, pels equips de moltes escoles i instituts, no és un congrés només de mestres i de pedagogs, sinó que vol comptar amb totes les persones implicades en l’educació: infants, joves, famílies, educadors del temps lliure i altres agents educatius. El congrés vol ser l’espai de trobada perquè cadascú, des del seu punt de vista, des del seu camp, comparteixi aquest projecte d’educació pública.
Un dels objectius del congrés és cuidar-nos i agafar força, per pensar junts, per empoderar-nos i actuar, tot prenent consciència de la nostra responsabilitat, i visibilitzar l’actiu que l’educació pública representa com a motor del canvi i de cohesió social. Sabem que les millores i l’augment de la qualitat no s’obtenen només amb canvis de lleis. I també sabem que l’educació pública d’aquest país, malgrat no tenir les condicions òptimes i desitjades, ha fet un esforç constant i ha treballat per millorar l’educació i posar-la al dia. Comptem amb la participació també dels responsables educatius de les administracions públiques, com un agent més, però no com a únics protagonistes, perquè el congrés també vol fer evident que si no hi ha un compromís dels responsables polítics, serà més difícil arribar a una educació pública de més qualitat.
L’espai del Congrés abasta tot el territori: durant el mateix mes es faran debats sobre el mateix tema disseminats per tot el país, des de les comarques de Lleida a les terres de l’Ebre, passant per la Catalunya central, Alt Empordà i moltes d’altres comarques. Aquest és un dels exemples que mostra que el Congrés s’ha articulat des de baix. Són les escoles qui convoquen i organitzen els debats al voltant dels 5 temes, que trobareu a les diferents postals territorials i al web del congrés: https://congreseducaciopublica.wordpress.com/
A l’apartat debats territorials estan representats els territoris, que en aquests moments són dotze. Cadascun d’ells trobarà dins el seu enllaç la postal amb els llocs i les dates dels debats, així com possibles models i dinàmiques de debat i altres orientacions. És molt important la recollida de les conclusions, que per respondre a l’articulació del discurs, es recolliran en tres apartats: principis, accions i condicions.
Cada territori té una persona coordinadora, que fa d’enllaç entre el grup promotor del Congrés i les escoles del territori. Així, l’organització serà diferent segons les necessitats d’aquell territori (tipus de debat, com apuntar-se als debats…). És per això que s’ha compartit amb cada persona coordinadora un “itinerari de debats”, on es poden aclarir els possibles dubtes. El grup promotor, a través de les diferents comissions de treball, s’encarrega de coordinar aspectes com la comunicació i difusió, el disseny dels debats, les relacions amb les diferents administracions, entitats i premsa, l’enllaç amb els coordinadors dels territoris. S’encarregarà també de recollir les conclusions dels debats, que seran presentades en el Congrés final al maig, i que es faran arribar a les diferents administracions i entitats perquè sigui possible crear les condicions que facin realitat les propostes que sorgeixin.
El congrés acaba de començar i entre tots l’hem de fer créixer, fins al mes de maig que no és un punt final, sinó que serà un nou punt de partida per continuar fent l’escola pública que somiem.