“No volem centres que amaguin el conflicte, sinó que expliquin a les famílies que són bons centres perquè han detectat el conflicte i saben com intervenir-hi. El Departament d’Educació està capficat a visibilitzar el conflicte per guanyar en la convivència”. Amb aquestes paraules, el conseller d’Educació, Josep Bargalló, ha avalat aquest matí la metodologia de prevenció del bullying a primària a través de l’esport que ha desenvolupat la Fundació FC Barcelona i que durant dos cursos s’ha assajat a 26 centres de Catalunya. Aquest programa estarà disponible en una plataforma a partir del gener, però els centres que ho desitgin ja s’hi poden inscriure a través d’un enllaç a la web del Barça, i de fet, segons la directora de la fundació del Barça, Maria Vallès, ja ho han fet més de 100 escoles. “Ara ve el moment difícil, quan un programa passa la prova pilot i s’universalitza”, ha comentat el conseller.
El programa, que també compta amb el suport de la Fundació Bancària ‘la Caixa’, l’ha desenvolupat el Grup de Recerca LAECOVI (Laboratori d’Estudis sobre la Convivència i Prevenció de la Violència) de la Universitat de Còrdova, dirigit pel professor Juan Calmaestra. Consisteix en 42 unitats didàctiques, vinculades a l’esport i a la marca Barça, que s’imparteixen al llarg dels sis cursos de primària, a raó de set per curs. Per cada unitat s’estima que es necessita una hora, per tant són set classes per curs. D’aquestes set classes, tres s’han d’incorporar a l’àrea de tutoria, tres a la d’educació física, i la darrera a visual i plàstica, i totes elles estan vinculades al contingut curricular.
Reducció de víctimes i d’agressors
Amb la nova metodologia han comprovat que s’aconsegueix reduir el nombre de víctimes en un 35,8% i el d’agressors en un 24,3%, mentre que en el cas del ciberbullying la reducció és del 60%. La prova s’ha fet sobre 26 escoles de Catalunya, de les quals 12 són on s’ha aplicat la metodologia i les altres 14 han servit com a mostra per fer-ne la comparació. A banda, el curs 2018/19 es van fer tallers de sensibilització a 170 escoles de primària, durant els quals al llarg de 90 minuts es combinaven activitats esportives amb espais de diàleg i identificació del bullying. La Fundació FCB calcula que si la major part d’escoles apliquessin el mètode al voltant de 60.000 alumnes catalans no patirien bullying aquest curs. “Els estudis ens diuen que el que preocupa més als alumnes avui és el canvi climàtic en primer lloc, seguit en segon lloc pel bullying”, ha explicat Maria Vallès.
A l’acte han intervingut dues representants d’alguns dels centres que han participat a la prova pilot: Núria Serra, cap d’estudis de l’escola La Roureda (Tordera), i Montse Font, directora de l’escola La Mercè (Martorell). Totes dues han remarcat com el programa ha ajudat els seus alumnes a saber distingir què és l’assetjament escolar i a no callar davant d’una situació injusta. “Al principi vam veure que els alumnes no entenien què era l’assetjament –ha comentat Serra–, després qualsevol cosa que passava ja semblava que era bullying, i finalment ja eren capaços de reconèixer aquesta situació”.
La violència i els espais
Per Bargalló, el sistema educatiu ha tendit a amagar el conflicte o a canviar-lo de lloc “amb l’esperança que allò acabés amb el conflicte”, i això és el que no es pot continuar fent. “El sistema educatiu és complex, i és reflex de la societat; i com que la nostra és una societat convivencial on hi ha conflictes, al sistema educatiu li passa el mateix. El que no podem fer és seguir-los amagant. Volem un sistema educatiu amb violència zero, que ja sabem que és una utopia perquè també ho és una societat amb violència zero, però hem de treballar en aquesta direcció”, ha explicat el conseller.
El titular d’Educació també ha avançat que el Departament està a punt de tancar unes instruccions i orientacions al voltant dels espais del pati. Segons Bargalló, “els conflictes en el pati es donen bàsicament per dos motius: d’una banda la seva configuració física: hi ha racons que condueixen més al conflicte que espais diàfans. Però també hi ha conflicte en l’activitat esportiva no entesa a partir dels valors, Aquí és clau l’autoritat que té el Barça al país per imposar certs valors esportius”.