Malgrat el manifest conjunt que els sis sindicats de docents (Ustec, CCOO, UGT, I-CSC, Aspepc i CGT) van presentar el desembre passat, en el qual demanaven al Departament que reconsiderés la reforma de la formació professional (que passa sobretot per incrementar les hores de formació als centres de treball), aquesta reforma tirarà endavant tant sí com no. Aquest és el missatge que han rebut els sindicats que han participat a la mesa tècnica de l’FP que ha tingut lloc aquest matí, i a la qual no ha assistit ni el director general del Professorat ni de l’FP. Segons els sindicats, no hi hagut voluntat de debat, sinó de
Immediatament després de la reunió, els sindicats han emès un comunicat conjunt en el qual comuniquen que s’aixequen de la mesa tècnica d’FP davant “la manca de respecte i cooperació que ha tingut el Departament en impulsar una reforma del currículum de l’FP d’esquenes al professorat”, i pel fet que a la reunió “no han tingut la finalitat de debatre sobre sobre l’objectiu de la reforma i si els canvis proposats són els idonis, sinó més aviat en aconseguir, la validació d’un model ja decidit d’entrada”. “El Departament d’Educació ha menyspreat també les forces sindicals i l’espai de negociació col·lectiva del professorat, en no establir un calendari de treball amb elles”, s’afegeix.
Els sindicats denuncien que el Departament no ha aportat a la reunió la documentació que havien requerit, ni cap estudi que justifiqui la reforma, que se suposa que té com a principal objectiu reduir l’alt índex d’abandonament en el primer curs dels cicles formatius de grau mitjà. L’única nota positiva ha estat el compromís del Departament que el curs vinent no es reduiran les plantilles, malgrat que els alumnes faran més hores de pràctiques en empreses. Els sindicats han subratllat que aquest compromís és només per un any.
A banda, els sindicats alerten que la reforma es fa extensiva als cicles formatius d’arts i disseny. “La pretensió d’externalitzar pràcticament una quarta part dels estudis, a canvi de substituir hores al centre educatiu per hores d’estada a l’empresa inexistent o simulada , comporta un buidatge inadmissible de contingut. Es suprimeixen matèries específiques que fomenten el desenvolupament humà i la projecció laboral. La supressió posa novament l’alumnat en perill donat que pot facilitar encara més la seva explotació laboral com a personal poc qualificat”, diu el comunicat.