El tancament de tot un sistema educatiu deixa moltes preguntes enlaire que ara mateix ningú està en condicions de respondre. Tot dependrà del temps que duri aquesta mesura. Si són només les dues setmanes previstes, les afectacions seran substancials però reversibles. Si s’allarga molt més que això… no se sap. Fem un recull de les principals afectacions sobre el calendari escolar que tindrà la crisi del coronavirus.
Preinscripcions: les preinscripcions escolars estan previstes del 23 de març a l’1 d’abril. Per tant, tota la primera setmana de preinscripcions coincideix amb la segona de tancament. En una entrevista a TV3, el conseller Bargalló ha dit que les dates es mantenen, i que el que es farà és, per una banda, activar un procediment de preinscripcions telemàtiques, i per altra, que durant aquells dies als centres hi hagi “un personal mínim” que pugui recollir la documentació “en hores concretes i grups reduïts”. En tot cas, totes les famílies amb fills que l’any vinent han de començar P3 o 1r d’ESO sabran quin és el seu destí el mes de maig o hi hauran de posar paciència?
Portes obertes: aquests dies havien de tenir lloc moltes jornades de portes obertes. Algunes ja s’han fet. Altres que havien de ser ja no seran. Tot fa pensar que aquest any de portes tancades moltes famílies hauran de triar centre sense visitar-lo abans. Els crítics amb les portes obertes ho trobaran un encert. Per alguns centres que es prenen aquesta jornada gairebé com una diada festiva és una petita decepció.
Avaluacions: la major part de centres educatius de primària i secundària es trobaven a punt de tancar (i avaluar) el segon trimestre. Aquesta avaluació es podrà fer des de casa. El problema és quan començarà el tercer trimestre i si tindrà un temps mínim com per ser considerat com a tal, ja que la instrucció que dóna el Departament als centres és que no tractin d’avançar amb el currículum perquè això podria crear inequitats amb els alumnes sense accés a internet.
Pràctiques d’FP: Una part important de la nota de l’alumnat d’FP és en la formació en centres de treball (FCT). Com es pot assegurar que l’alumnat assoleix les competències que necessita si perd una part d’aquesta part pràctica? Com s’avalua si finalment no es fan les hores que exigeix el mòdul? En el cas de les FP sanitàries el que es perdran com a mínim no són dues setmanes sinó tres, ja que fa una setmana que van cessar les pràctiques. En una nota del Ministeri d’Educació s’apunta que es flexibilitzaran aquestes pràctiques. És un dels temes que es parlaran dimarts vinent, en una reunió telemàtica que organitzarà el ministeri amb els responsables d’Educació de les 17 comunitats autònomes.
Alumnes erasmus i d’intercanvi: molts alumnes catalans es troben en aquest moment a l’estranger, de la mateixa manera que molts alumnes de països diversos es troben a Catalunya. Uns i altres estan fent mans i mànigues per tornar als seus països, a mig curs, amb l’esperança que el fet de no completar el curs no suposi perdre el que s’ha fet fins ara. Com s’avaluarà a aquests alumnes?
Formacions: Les formacions en marxa queden afectades per la crisi del coronavirus, encara que, segons el conseller, seran a fi de bé, ja que aquests 15 dies s’aprofitaran per fer més formació online als docents. Hi ha algunes formacions que són especialment sensibles. Per exemple, el curs per ser director/a, de cara a les persones que han d’ocupar la plaça de director/a el curs vinent, i que en teoria no podrien sense tenir aprovat aquest curs. Si això s’allarga, no és del tot descartable que al setembre hi hagi directors que ho siguin amb un permís excepcional.
Activitat normativa: Afectarà tot el trasbals als famosos decrets d’admissió i de concerts? Ja han començat la seva tramitació, però encara han de superar diversos tràmits (com els dictàmens de la Comissió Jurídica Assessora i del consell tècnic abans d’arribar al Consell Executiu, i en el cas del decret de concerts, que va més endarrerit, també el dictamen del Consell Escolar) i es fa difícil pensar que aquesta tramitació no passarà a un segon pla davant d’una crisi com la del coronavirus. A banda, hi havia un altre decret en marxa, el d’inspecció, que en teoria hauria de sortir també abans de maig perquè tots els inspectors en cap han de cessar i s’ha de fer una nova convocatòria d’acord amb aquest nou decret. Una altra afectació important pot ser la reforma de l’FP, amb els nous títols i nova distribució d’hores que en teoria s’havia d’aplicar a partir del curs vinent… i que ja anava tard. I també estava al caure el decret del calendari per al curs 2020/21.
Convocatòries: aquest mes de març en teoria havia de sortir una convocatòria unificada de diversos programes d’innovació, als qual han d’optar els centres educatius per aplicar-los el curs vinent. Sortirà? En principi, tota l’activitat burocràtica dels centres també queda afectada i durant aquests 14 dies no es mourà un sol paper.
Proves de competències bàsiques: les de 4t d’ESO ja es van fer i quedaven les de 6è. Però el Consell Superior d’Avaluació les ha decidit ajornar, que no cancel·lar. Previsiblement es faran al maig.
Oposicions: Es faran a mitjans-finals de juny i en principi no s’haurien de veure afectades. Les úniques oposicions en marxa són per al cos d’inspectors. S’haurà de veure si es reprogramen.
Selectivitat: Les PAU a Catalunya s’han de fer la segona setmana de juny, i en principi aquest calendari tampoc s’altera. A Madrid, en canvi, estan sortint ja opinions que parlen de postposar-les. Com amb tot, dependrà de la durada del tancament. Pels alumnes que es preparen per la selectivitat una pèrdua de dues setmanes lectives pot no ser gran cosa, però més enllà d’això pot suposar arribar a aquest decisiu moment molt menys preparat. Algunes fonts consultades esperen que els qui preparen els exàmens tinguin en compte que potser aquest any no és possible completar tot el currículum.
PAP i accés als majors de 25: Les Proves d’Aptitud Personal per l’accés als graus d’Educació Infantil i Primària són el 25 d’abril i 16 de juliol, i ara mateix no es preveu cap canvi. Les proves d’accés a la universitat als majors de 25, 40 i 45 anys també són a l’abril, i per ara es mantenen.
Proves d’accés als graus mitjà i superior: en la seva nota, el ministeri afirma que “s’adaptarà el calendari de les proves i la matrícula i es mantindrà una reserva de places perquè cap estudiant es quedi sense possibilitats d’accés”.
Escoles d’estiu: Acostumen a ser la primera setmana de juliol. No s’haurien de veure afectades, però si tot s’endarrereix…
Afectacions laborals i socials
Els 14 dies de tancament estan tenint també altres efectes secundaris, possiblement imprevistos, que s’hauran d’anar analitzant a mesura que passin els dies. Per exemple, de caràcter laboral. Alguns sindicats ja estan demanant a les empreses del lleure que no aprofitin aquesta situació per rescindir el contractes a personal que presta els seus serveis als menjadors, “perquè ens arriben notícies que està passant”, segons diu secretari general de la federació d’Educació de CCOO, Manel Pulido. La mateixa preocupació es trasllada al conjunt del personal que treballa als centres sense estar directament contractat per l’administració, com les vetlladores o les dones de la neteja.
A banda, hi ha una afectació social molt evident: el de les beques menjador. Al voltant de 130.000 alumnes tenen assegurat un àpat saludable al dia gràcies al fet que són beneficiaris d’una beca menjador. En alguns municipis s’estan començant a organitzar per veure com es pot ajudar aquest sector més vulnerable de la població. Un altre cas: les aules hospitalàries i l’atenció domiciliària. Si bé no és una població gaire nombrosa, sí que és molt sensible. En un i altre cas s’ha decidit suspendre igualment l’activitat lectiva fins el 27 de març.
La part positiva (al marge de la contenció de l’epidèmia) és que, si més no durant 14 dies, els i les mestres podran dedicar molt més temps als actes de llegir, conversar, reflexionar, planificar… i aprendre d’altres maneres.