Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
Aquests dies seran un gran repte per a la vida familiar però també poden ser una gran oportunitat. Aprofitem per corresponsabilitzar els infants promovent la seva participació en l’organització dels horaris i les rutines familiars. És important mantenir-les tant com sigui possible, tot i que caldrà ser flexibles i tenir grans dosis de paciència i empatia. Una estratègia útil i participativa pot ser crear un calendari amb dibuixos i franges horàries per establir quin temps dedicarem a les tasques de la llar, a les tasques escolars, a jugar, a treballar (en el cas dels adults que puguin teletreballar), a dormir, a les pantalles, etc. En aquest article trobareu més consells generals per organitzar-se.
A més a més, creiem que és essencial estimular el joc lliure el màxim de temps possible, ja que és a partir d’aquests que els infants creixen i es desenvolupen amb més naturalitat i salut. Una bona manera d’estimular el joc lliure és tenir els espais de joc preparats, potser per diferents racons d’activitat i posar música ambiental relaxant per ajudar a la fluïdesa del joc i la concentració dels infants.
A part d’aquestes premisses generals, aquí teniu les nostres 21 idees creatives d’activitats, jocs i experiments perquè siguin uns dies divertits i amb infinitat d’oportunitats per aprendre, créixer i conviure amb bon humor:
1. Fer manualitats
Els moments per crear poden ser molt enriquidors per als nens i nenes perquè desenvolupin la seva creativitat, la psicomotricitat fina, la paciència i la tranquil·litat. Les manualitats tenen molts beneficis. Depenen de l’edat dels infants seran més adequades unes tècniques o unes altres. És important tenir en compte que haurien de ser estones de manualitats poc dirigides, apel·lant a la llibertat creativa i d’expressió dels infants i deixant-los experimentar amb els materials sense por. I com a mares i pares intentar no restringir-nos gaire per la por a que embrutin… haurem de netejar entre tots i totes quan s’acabi l’activitat
Es poden plantejar diferents estratègies: o (1) preparem un armari, calaix o caixa amb tots els materials necessaris per a manualitats diverses i que els infants vagin explorant totes les possibilitats o (2) comencem per un material inicial i cada dia aportem un material nou a la caixa. D’aquesta manera anem dosificant les possibilitats creatives.
Podem fer servir materials o tècniques com: mandales, pintures de dits, pintures tempera, aquarel·les, guixos, colors pastel, plastilina, cera modelable, fang, papiroflèxia, decopach, purpurina, gomets i washi tape, braçalets amb fils de brodar, llanes, materials reciclats, titelles amb mitjons, pintar pedres, fer mòbils amb fustes,… imaginació i creativitat al poder!!
2. Àlbums de fotos
Als infants més grans els podem encarregar que aquests dies preparin aquells àlbums de fotos que fa temps que volem fer i mai trobem el moment,… que seleccionin les imatges, les imprimeixin, les enganxin en una llibreta, que facin comentaris… o sinó en format digital. Així també entrenen les seves competències digitals. Amb els més petits i petites podem preparar de manera casolana jocs de taula tipus memory amb les fotos de la família o els amics propers.
3. Llegir contes, llibres i còmics
Traiem la pols a la biblioteca de casa i afavorim la lectura de contes il·lustrats, còmics o llibres. Si els que tenim a casa ja els hem llegit moltes vegades, provem de fer algun intercanvi amb amics/es o veïns/es, sempre evitant aglomeracions, segons les recomanacions de salut. També en podem buscar a l’ebiblio en format digital, o comprar-ne algun per internet. Et recomanem especialment els llibres i contes per la igualtat de gènere que vam seleccionar per la proposta educativa Encoratja’t.
També podem buscar audiollibres en català en format mp3, castellà o anglès a Spotfy o altres plataformes d’audiollibres online. Escoltar històries sense veure les imatges ajuda a desenvolupar la imaginació i la riquesa interior dels infants.
4. Molta música
Aprofitem aquests dies casolans perquè els nens i nenes gaudeixin de la música. Escoltem música de tot tipus, cantem junts, toquem instruments improvisats, fem lloc a la sala de casa per poder ballar. Als infants els encanta compartir estones de ball i expressió corporal amb els adults, i hem de tenir en compte que al llarg del dia haurem d’anar combinant estones d’activitats més mogudes i físicament intenses amb estones més tranquil·les. El ball i la música són una bona oportunitat.
Heu jugat mai al joc de les cançons encadenades? Podeu començar-lo a practicar en família, ja veureu què divertit!
5. Compartim hobbies o aficions
Si t’agrada cosir, fer ganxet, fer bricolatge, modelisme, fer puzzles gegants o tens altres aficions que es poden fer a dins de casa potser és el moment de compartir-les amb els teus fills i filles i que puguin començar a practicar pel seu compte. Tingues en compte la seva edat i valora si són activitats adaptades que poden fer amb certa autonomia i de manera segura.
Potser podeu aprendre a cosir un boca’n roll (porta entrepans)? Al Pinterest o al youtube trobaràs un munt de tutorials.
6. Una estona de videojocs o pantalles…
Durant el dia hi haurà moments per a tot… hem de pactar uns horaris o uns temps de pantalla en funció de l’edat (incloent videojocs, mòbils, tablets, dibuixos animats, televisió). Amb els infants més petits que encara no saben llegir l’hora en un rellotge recomanem fer servir rellotges de sorra perquè sigui més visual i clar el pas del temps. Hem de tenir en compte les recomanacions dels experts com la regla del 3-6-9-12 de Serge Tisseron.
La OMS el 2019 fa unes recomanacions pel que fa a l’ús de pantalles en la infància que diuen que els infants menors de 2-3 anys no han de fer servir les pantalles ni mirar la tele, i que a partir de 2 anys com a màxim una hora diària. Però a més a més del temps de pantalles haurem de controlar la qualitat del que miren o juguen: que no hi hagi continguts violents, sexistes ni racistes i que sigui adequat a l’edat dels infants.
A partir d’aquestes premisses, des de Fundesplai et recomanem per exemple 13 videojocs i apps sobre canvi climàtic.
7. Jocs de taula
Els jocs de taula són molt interessants per aprofundir en diverses habilitats i capacitats. Et recomanem especialment els jocs de taula cooperatius perquè proposen un repte col·lectiu i afavoreixen el joc sense violència ni competitivitat. Els jocs de taula en general i especialment els cooperatius són una gran eina educativa perquè afavoreixen el treball en equip i habilitats com la concentració, l’estratègia, etc.
>> Aquí et pots descarregar la nostra guia de jocs cooperatius de 3 a 18 anys (PDF)
8. Cuinar en família
Cuinar en família és molt divertit i enriquidor. Estimula els aprenentatges i la convivència. Si podem, aprofitem aquests dies per fer tota mena de receptes amb els nens i nenes: amanides, macedònies, galetes, pastissos, etc. I a partir de 8-10 anys poden començar a cuinar sols receptes senzilles i segures. Aquests dies que els nens i nenes passaran moltes hores a casa poden ser ells els xefs de la família, no?
A partir de la cuina i de les receptes els infants poden entrenar la creativitat i moltes capacitats i habilitats com la lectura, l’escriptura, les matemàtiques, els volums, els pesos, la psicomotricitat fina,… podem entrenar-nos en tècniques de cuina casolana, en fer iogurts, amassar pa o fer germinats de llavors per les amanides.
9. Jocs de moviment o grup
Aquests jocs són adequats per a famílies nombroses o per jugar tots junts adults i nens i nenes. Cada dia hem d’estimular els jocs de moviment encara que sigui per dins de casa. Podeu buscar idees al nostre banc de recursos o seguir aquests exemples:
- Fet i amagar per les habitacions
- L’habitació a les fosques o el famós “cuarto oscuro”
- El joc de les pel·lícules
- Amagar objectes o joguines per la casa i jugar al “fred o calent”
- Curses de cucs amb la panxa a terra pel passadís
- El joc de les cadires cooperatives
- Pica paret
- El twister
10. Fer cabanes dins de casa
Qui no ha somiat de petit amb una cabana a la sala de casa? Als infants els encanten les cabanes! Els podem ajudar a construir-les i després deixar-los jugar amb calma i deixar volar la imaginació, o si són força autònoms/es els hi preparem el material i ells mateixos poden construir-la.
Podem fer servir sofàs, cadires, taules, mantes, llits, llençols, caixes de cartró… les possibilitats són infinites i el joc i la diversió també!
11. Proposar un repte cada dia
Podem proposar un repte diari, i fins i tot plantejar-lo com a calendari de sorpreses en què cada matí descobrim el repte. Alguns dels reptes podrien ser (segons l’edat):
- Fer alguna de les activitats esmentades anteriorment
- Preparar un regal casolà pels avis i àvies o altres familiars
- Fer una torre ben alta amb totes les peces de construcció que tinguem per la casa fins aconseguir tocar el sostre
- Fer una fila a terra de mitjons encadenats, quants metres farà de llarg?
- Escriure una carta o fer un dibuix per a un amic o amiga de l’escola (i enviar-li per correu postal!)
- Inventar-se una cançó amb lletra divertida que parli de la nostra família
- Endreçar les joguines i triar les que no fem servir per donar o vendre de segona mà
- Contar quants objectes de color blau hi ha en tota la casa
12. Fer ioga, meditació i relaxació
La pràctica del ioga té molts beneficis per als infants: millora la concentració, l’aprenentatge, l’atenció, l’autoconeixement, el control de la respiració, la relaxació, l’equilibri, etc. Durant aquests dies hi pot haver estones on els nens i nenes puguin practicar ioga o meditació. Només cal una estora i alguna guia útil. Coneixeu el joc de l’Eduioga? Una bona combinació de ioga i joc de cartes. Aquí podeu veure una demostració de ioga per nens.
També us recomanem la pràctica de la meditació conscient. Amb el llibre Tranquils i atents com una granota podeu aprendre a fer meditació en família. Aquí en teniu un exemple:
13. Comunicar-nos amb els amics i amigues
Hem de tenir present que per als nostres fills i filles les amistats són molt importants. El fet que l’escola estigui tancada i que es limitin les activitats col·lectives durant uns dies pot fer que els infants se sentin més sols o insegurs, i que s’afebleixin les seves interaccions socials.
Podem aprofitar els contactes de whatsapp amb les altres famílies per intercanviar vídeos, àudios i imatges de les activitats que fem. Segur que podem compartir idees i afavorir els vincles d’amistat. A partir de 10 anys podem practicar les vídeo conferències mitjançant diferents plataformes i a 3 o 4 bandes per anar afavorint les competències digitals i comunicatives.
14. Les tasques domèstiques
Aquests dies a casa també poden ser una bona oportunitat per consolidar hàbits o implicar els infants en els aspectes de la vida quotidiana i les tasques domèstiques. A part de la cuina hi ha moltes altres tasques a fer que els poden fer sentir molt útils i responsables. De la mateixa manera que a les colònies dediquem un temps al que anomenem “serveis”, a casa també podem establir uns criteris de qui es fa responsable de cada tasca. En funció de l’edat que tinguin es poden responsabilitzar de: parar i desparar taula, posar el rentaplats, rentar els plats manualment, posar la rentadora, estendre la roba, escombrar, fregar, netejar els vidres, treure la pols, guardar la roba als armaris…
Et recomanem que facis un cop d’ull al joc de les tasques de la llar com a joc de taula que ajuda a reflexionar sobre aquests aspectes.
15. El bagul de les disfresses
Podem organitzar una caixa, bagul o armari amb disfresses de tots els tipus i mides perquè puguin experimentar. Podem afegir roba i complements d’adults: als infants els encanta que la roba els vagi gran! Barrets, gorres, mocadors, cinturons, collarets, sabates, teles de diferents mides i colors,… tot s’hi val! Imaginació al poder!
Si col·loquem el bagul de les disfresses a prop d’un mirall i a més a més els hi proporcionem pintures de cara, encara serà encara més divertit!
16. Circuits de caniques
Els circuits de caniques o bales estimulen el desenvolupament de la creativitat i la imaginació, a part d’afavorir la concentració, la paciència, l’organització espacial i el desenvolupament del pensament matemàtic i físic. A més a més, ajuden a entrenar la psicomotricitat fina i la coordinació mà-ull. Actualment hi ha moltes marques comercials de joguines que venen circuits de bales. Recomanem només els que són de fusta o materials reciclats.
Però t’animem a què ajudis als teus fills i filles a crear circuits de caniques casolans i passar una bona estona creant-los i després fent-los servir.
17. Altres creacions amb material reciclat
Podem fer servir tot tipus de materials reciclats; capses de cartró de totes mides, paper de diari, tetrabricks ben nets, ampolles, taps de plàstic, etc. per construir objectes, joguines o invents. Per exemple; fabricar un vaixell, un castell, una granja, una cabana, una torre, un capgròs, una màscara, un cotxe, un coet, boles de malabars,… fem servir la imaginació i a partir dels materials reciclats i una mica de pintura i pega podrem crear fins a l’infinit!
18. Experiments científics
Els infants poden practicar invents científics a casa sota la vigilància dels adults. A partir d’experiències més o menys senzilles, adaptades a l’edat dels infants, poden descobrir i practicar principis bàsics de la química, la física, la biologia, la geologia, les matemàtiques,… no heu provat mai de fer un volcà amb vinagre i sosa? O experimentar amb el so fent un telèfon de pot de iogurt? O plantar llegums en cotó humit perquè germinin?
Us recomanem especialment:
- el programa Dinàmiks del K3 amb idees molt originals d’experiments científics de tot tipus
- web de recerca en acció
- 5 portals per fer experiments amb infants
- Experiments de transmissió del so del EduCaixaTV
19. Jocs a la banyera
Fins als 8-9 anys jugar i experimentar a la banyera pot ser molt estimulant i divertit. En el cas dels infants petits, hem d’extremar la vigilància en el moment del bany. Però aquests dies podem apel·lar a la nostra creativitat i inventar banys originals amb bombolles, o l’aigua tenyida de colors amb colorant alimentari, o amb música de fons, o amb ninots i vaixells per fer joc simbòlic… Atenció, però de vigilar el consum d’aigua i no fer banyeres massa plenes ni massa sovint.
20. Fer teatre
En algun racó de la casa podem muntar un escenari improvisat, penjar una cortina i afavorir que els infants facin obres de teatre i desenvolupin les seves capacitats escèniques. També podem muntar un teatre de titelles i fabricar titelles de dit i que ells i elles s’inventin les històries. Els nens i nenes més grans poden preparar un bon guió, el material per a la decoració, el vestuari, el maquillatge, la música, etc…
Una altra opció és fer teatre amb ombres xineses, primer haurem de retallar les formes a les cartolines, preparar el llençol i endavant amb la creativitat per inventar una bona obra.
21. Practicar l’escriptura creativa
Aquests dies donen molt per escriure… les històries que van sorgint i que ens podem imaginar arrel de la situació excepcional que estem vivint. Podem aprofitar-ho per despertar la nostra creativitat i posar-nos a escriure. Haurem de tenir en compte l’edat dels infants i anar combinant dibuix amb escriptura. Escriure o inventar-se històries és una bona manera de canalitzar les emocions; l’estrès, l’angoixa,… i despertar també l’humor i l’esperit crític.
Què podem escriure?
- Un diari de cada dia del confinament, podem enganxar-hi fotos o fer dibuixos de tot el que anem fent i (segons l’edat) de les notícies del dia de seguiment de la pandèmia
- Cartes a les persones que estimem, especialment als avis i àvies que estan sols a casa o confinats en residències,… després els hi podem fer una foto per enviar per whatsapp
- Històries de ficció que ens inventem; amb els menors de 6 anys podem crear àlbums il·lustrats sense lletra o amb poca lletra
- Còmics
- El joc de les històries encadenades: una persona escriu una frase, doblega el paper i deixa només una o dues paraules a la vista, a partir de les quals l’altra persona ha de continuar la història. Després la segona persona torna a doblegar i deixa només una paraula a la vista, i així successivament. Quedarà una història ben esbojarrada!
També pots remenar a les xarxes socials i descobrir moltes altres propostes. Et recomanem especialment les propostes diàries que fan des de l’Associació Casal Infantil de la Mina (@casalmina) amb la campanya #NoDeixisdeJugar
Si t’ha agradat aquesta entrada, comparteix a les xarxes!! I a passar el confinament el millor possible
L’article original s’ha publicat al Blog Món Escolar de Fundesplai