Aquests dies estem sentint a parlar molt del teletreball. La paraula teletreball vol dir treballar fora de l’oficina i gràcies a les tecnologies de la informació i comunicació ho podem fer des de casa nostra, des de casa dels amics i amigues o des de qualsevol altre lloc, sempre i quan tinguem les eines necessàries per a poder executar aquesta feina. Amb aquest sistema de treball guanyem el temps que hauríem gastat amb el desplaçament fins a l’oficina i aprofitem totes les estones que podrien haver quedat perdudes.
Treballar des de casa ens permet més autonomia i flexibilitat en les nostres responsabilitats, més especialització, més qualitat de vida i és un avenç cap a la conciliació familiar, però per tal de fer teletreball cal una bona organització i un canvi en la metodologia utilitzada a l’oficina.
L’alerta sanitària que monopolitza totes les converses i les notícies dels mitjans de comunicació i les mesures que les autoritats han adoptat han accelerat la implementació del teletreball en moltes empreses i organitzacions. Sembla que ara les famílies ja podem conciliar la nostra vida laboral amb els nostres fills i filles. Però què passa quan hem de conviure en aquesta circumstància tots plegats? Com ens podem organitzar si els infants i joves no estan de vacances però han de ser a casa i nosaltres hem de seguir treballant?
El primer que caldrà fer és parlar amb els nostres fills i filles i explicar-los quina és la nova situació. Al començament ens pot resultar una mica complicat perquè no tothom viu les circumstàncies de la mateixa manera però amb una bona preparació i un cop ens hi haguem adaptat la rutina serà la que ens ajudarà durant tot el procés. Per tal d’aconseguir un bon funcionament en el nostre dia a dia, en família, caldrà que els adults ens ho creguem i siguem, per tant, els responsables de tirar-ho endavant.
Com que és un fet poc habitual i no som de vacances els adults ens hauríem de llevar ben d’hora per estar preparats i preparades, de la mateixa manera que ho faríem un dia qualsevol que haguéssim d’anar a treballar a l’oficina.
Què podem fer per treballar i no deixar d’atendre els nostres fills i filles alhora que els donem un missatge de tranquil·litat i normalitat sobre tot el que està passant al nostre voltant? Us plantegem diverses propostes que ens poden ajudar:
- Cal que despertem els infants o joves a una hora prudent i adequada, i que per començar a engegar motors ho fem passant pel lavabo, recordant-los sempre com cal que es rentin les mans i quantes vegades ho hauran de fer durant el dia.
- Durant d’esmorzar, amb la panxa plena, entre tots i totes farem una planificació de tot allò que podem i hem de fer durant el dia i aquest horari l’intentarem repetir cada dia. Deixar que els més menuts s’impliquin en aquesta elaboració farà que després les tasques planificades siguin més fàcils d’executar, hi hagi un ordre i tots i totes siguem més autònoms.
- En aquesta planificació és molt important que hi apareguin contemplades estones per compartir plegats i plegades i també estones per fer un treball de caire més individual.
- Hi ha escoles en què es convida els nens i nenes a llegir a primera hora de classe. Seguint aquesta proposta educativa, quan haguem recollit la taula de l’esmorzar podem deixar una estona per a la lectura individual, i si ho creiem convenient podem convidar-los a fer un resum d’allò que han llegit, i d’aquesta manera practicaran la comprensió, la gramàtica i l’ortografia. Si els infants són molt petits, podem posar una manta al terra i presentar-los contes variats perquè els mirin i investiguin. Durant aquesta estona els adults podem aprofitar per treballar.
- Posteriorment, i tenint en compte que les mesures sanitàries en vigor no ens permeten sortir a fer un passeig podem dinamitzar l’elaboració entre tots i totes d’una macedònia, que serà el nostre segon esmorzar. Un esmorzar saludable i sobretot, lleuger, perquè el nostre cos està deixant de fer l’activitat física que és habitual i temporalment haurem de canviar alguns dels nostres hàbits.
- Després de menjar-nos el bol de macedònia podem dedicar-nos una estona a treballar. La fruita ens haurà donat l’energia que el cervell necessita per funcionar correctament i estar concentrats i concentrades una estona. Mentre treballem, els infants i joves poden recordar les feines de l’escola i repassar les diferents matèries per no oblidar res, mentre els més petits poden fer joc lliure.
- Quan s’apropi l’hora de dinar caldrà que deixem tots i totes allò que estiguem fent i ens organitzem la feina. Tornarem a recordar els hàbits d’higiene i mentre uns paren taula, els altres farem el dinar. És molt important aprofitar l’hora de l’àpat per parlar i comentar qüestions que ens preocupin i també per proposar activitats que ens agradaria fer plegats durant aquests dies.
- Després de dinar, i quan tot hagi quedat ben recollit, podem compartir una estona de joc de taula: de cartes, de tauler, de daus, un dòmino… Aquest moment ha de ser lliure, divertit i distès perquè el que volem és passar-ho bé plegats sense pensar en res més.
- Podem proposar als infants i joves una estona de televisió, mirar una sèrie, jugar amb una plataforma digital o simplement fer temps lliure… Però aquesta estona serà una estona delimitada en el temps,controlada i supervisada, i mentrestant, els adults seguirem treballant al seu costat.
- A mitja tarda serà interessant fer una activitat una mica més moguda: des d’instaurar les tardes per fer tallers de manualitats amb els envasos que anem usant fins a fabricar-nos elements per utilitzar-los posteriorment per jugar. Amb els envasos i papers de diaris podem folrar uns pots que ens serviran per guardar els colors i amb els tetrabricks, elaborar moneders. Si el que volem és fabricar jocs, amb ampolles buides podem fabricar cistelles portàtils que podem moure per casa amunt i avall o amb els pots de iogurt, un tros de llana i un botó gros o bé un tros de plastilina podem fabricar bilboquets, joc individual de destresa que consisteix a introduir un objecte que penja d’un cordill en un recipient. Si fem una cerca per internet trobarem moltíssima informació per aprendre a fabricar i guarnir elements de joc que mai hauríem imaginat. Potser caldrà que, temporalment, adaptem espais de casa per jugar a activitats més mogudes i refresquem la memòria per adaptar els jocs de sempre a les noves circumstàncies. Ens trobem davant d’una època en què ens hem de reinventar i cal que l’aprofitem.
- Abans de sopar serà bo deixar una estona de temps lliure per a tothom però quan s’acosti l’hora de sopar tornarem a fer la feina plegats com ho hem fet al migdia. Recordem que les estones dels àpats són bones per parlar sobre tot allò que ens passa pel cap i sobre els moments del dia que no ens han agradat i que podem millorar entre tots i totes per tal que la rutina d’aquests dies sigui al màxim de consensuada per tota la família.
- Finalment, abans d’anar a dormir, podem mirar una estona la televisió però també podem compartir un llibre o un conte, tots junts o bé sols, per preparar-nos per anar a dormir i despertar-nos l’endemà al matí ben descansats i descansades.
En resum, una bona organització i una certa rutina, amb flexibilitat, consens i corresponsabilitat entre els diferents membres de la família, ens poden ajudar a tenir una millor conciliació familiar. Això, i també una actitud positiva, tranquil·la i pacient, ens permetran passar millor aquests dies extraordinaris en què hem de combinar teletreball i infants a casa.