“Mentre nombrosos centres han limitat l’obertura només a l’alumnat que finalitza l’etapa, per algun dia concret, o per fer alguna tutoria amb cita prèvia, a petició dels mateixos tutors, altres centres han organitzat, a banda de les activitats de tutoria i per l’alumnat que finalitza etapa, algunes activitats presencials per al conjunt de l’alumnat, en dies diferents, i fins i tot serveis per l’acollida de l’alumnat amb necessitats de conciliació de la vida laboral i familiar”, diu el comunicat que ha publicat avui el Síndic de Greuges, en en qual es recorden les indicacions donades pel Departament d’Educació el 20 de maig de cara a la reobertura dels centres que arribessin a la fase 2 de desescalada.
Segons la informació que ha arribat al Síndic, a partir de les queixes rebudes i de les actuacions desenvolupades amb el Departament d’Educació, la institució que presideix Rafael Ribó afirma que “nombrosos centres han tramès a les famílies missatges de dissuasió del retorn de l’alumnat als centres, sense aprofitar activament la possibilitat de desenvolupar un treball socioeducatiu presencial amb l’alumnat que presenta més necessitats educatives, tant a primària com a secundària, abans de la finalització del curs”. També té notícia, per la informació tramesa pel Departament, que tots els centres han obert formalment, excepte els que estaven fent obres de reforma, i que en alguns casos ha hagut d’intervenir la inspecció educativa “ateses les resistències d’alguns equips directius i claustres”.
Davant d’aquesta realitat, el Síndic recorda que “l’educació és un dret fonamental que ha de ser garantit i protegit pels poders públics i també, de manera preferent, pel professorat i pels equips directius dels centres, d’acord amb l’interès superior de l’infant. La Llei d’educació de Catalunya (LEC) estableix el compromís de les direccions dels centres, en l’exercici de les seves funcions, amb la defensa de l’interès superior de l’infant”.
Si bé reconeix “l’esforç important” que ha fet “la gran majoria del professorat” durant els mesos de confinament “per reinventar-se i garantir el desenvolupament de l’activitat lectiva de manera telemàtica a l’alumnat”, el Síndic també recorda que “l’escola desenvolupa una funció social que va més enllà dels processos d’ensenyament i aprenentatge, i que és una institució central per garantir aspectes com ara la socialització, la igualtat d’oportunitats, la prevenció de situacions de patiment o desprotecció o el desenvolupament integral dels infants, entre d’altres”.
Precisament, el nostre ordenament jurídic reconeix el dret de l’infant a l’escolarització, però també a l’educació en un sentit més ampli, de manera que els poders públics i els centres escolars no només han de fomentar l’accés a l’activitat pròpiament lectiva, sinó també altres actuacions que proveeixen d’oportunitats educatives els infants.
Condicions no òptimes que permetien fer més
A criteri del Síndic, afegeix el comunicat, “les condicions establertes per les autoritats sanitàries, que no són òptimes per desenvolupar la tasca educativa, oferien marge per promoure una intervenció socioeducativa més activa del que molts centres han desenvolupat, en benefici dels alumnes amb més necessitats educatives”. I pel que fa a la dispersió de respostes entre centres, “que el Síndic ha denunciat al llarg dels mesos de confinament [va publicar un informe sobre el seu impacte en els centres d’alta complexitat]”, val a dir que “els centres disposen d’un ampli marge d’autonomia pedagògica, organitzativa i de gestió, circumstància que ha suposat una diferenciació de projectes educatius de centre, que és la màxima expressió de l’autonomia dels centres”.
Amb tot, “el Síndic també recorda al Departament d’Educació que l’autonomia dels centres té límits, i que no pot ser emprada per establir diferències (i desigualtats) quant a l’assistència dels infants als centres o quant al gaudi del dret a l’educació en igualtat d’oportunitats. Convé posar de manifest que, segons estableix la LEC, “el màxim aprofitament educatiu” és un dels criteris que ha d’inspirar el desenvolupament del projecte educatiu de centre”.
Les diferències entre centres van més enllà del que es pot considerar com a admissible des de la perspectiva del respecte a aquests marges d’autonomia quan suposen o generen desigualtats educatives per als alumnes o no estan orientats directament a assolir “el màxim aprofitament educatiu” de l’alumnat (art. 91 LEC).