Cada cop que apareix “l’escola concertada” no es compta amb les cooperatives d’ensenyament de mestres, de famílies, o de mestres i famílies. A Catalunya n’hi ha 62, de les quals 40 formen part de la Federació d’Escoles Cooperatives de Catalunya (Fecec), i en conjunt sumen 16.630 alumnes, 5.494 sòcies i 1.867 professionals. Després d’un temps de reflexió interna, la Fecec ha decidit posar fi a aquesta anomalia amb la creació de l’Associació Empresarial d’Escoles Cooperatives de Catalunya. Els estatuts de la nova patronal es van presentar al Departament de Treball el 10 de març, pocs dies abans del confinament, i per això l’anunci s’ha postposat tots aquests mesos.
“És un projecte que teníem des de fa anys i que ara hem pogut concretar. El motiu fonamental és disposar d’una eina d’interlocució amb el Departament per aquells temes i espais que es reserven a les associacions empresarials de l’escola concertada”, explica Joan Segarra, director de la Fecec. Molts d’aquests centres havien format part, fa anys, de la patronal Agrupació Escolar Catalana (AEC), en la qual segueixen havent-hi algunes escoles cooperatives. Segons explica el president de la Fecec, Josep Maria López Fumat, des què van decidir marxar de l’AEC “ha estat bastant difícil poder participar en qualsevol diàleg amb l’administració en les mateixes condicions que la resta”.
El 29 de setembre se celebrarà la primera assemblea de la Associació Empresarial, on s’escollirà la seva junta directiva, la qual, tret de sorpreses, no diferirà gaire de la que actualment té la federació. La idea és que tots els centres de la Fecec s’incorporin a l’associació empresarial, encara que, d’acord amb els estatuts, i si així ho acorda la junta directiva, una cooperativa d’ensenyament que no formés part de la Fecec podria formar part de la patronal.
A la pàgina web de la Fecec es concreten els objectius de l’Associació en els següents punts:
- La representació, defensa i promoció dels interessos de les cooperatives afiliades.
- Fomentar la solidaritat de les cooperatives, promocionant i creant serveis comuns.
- Promoure les accions necessàries per tal que les cooperatives afiliades millorin els seus serveis.
- Organitzar una constant tasca de formació i promoció dels responsables i directius de les cooperatives així com del personal que hi presta els seus serveis.
- Assumir la representació col·lectiva per a la defensa dels interessos dels afiliats a la negociació de les condicions de treball del seu personal laboral, davant dels sindicats i altres associacions professionals i patronals, així com davant les Administracions Públiques.
- La intervenció en les relacions laborals mitjançant la negociació col·lectiva, el plantejament de conflictes col·lectius, el diàleg social i la participació institucional en els organismes públics de les administracions públiques laborals.
En el mateix comunicat emès divendres on es va anunciar la creació de la nova patronal, les escoles cooperatives també van qualificar de “francament millorable” la comunicació amb el Departament d’Educació, al qual van aprofitar per demanar-li instruccions clares de cara al setembre. “Demanen al Departament, al conjunt Govern de la Generalitat de Catalunya i a totes aquelles administracions implicades instruccions i protocols clars per fer front a la Covid19 i incloure un augment substancial de les despeses de funcionament per fer front a les exigències materials i de personal que la situació requerirà”, diu el comunicat.