Davant el futur incert a causa de la Covid19, hem après a viure el present. Un ara i aquí que amb un rebrot pot canviar-ho tot en qüestions de dies, i fins i tot d’hores. Teatres, museus i festivals han treballat de valent durant el confinament, per tal garantir totes les mesures de seguretat i d’higiene necessàries que ja han posat en pràctica aquest estiu. Fins avui, no s’ha registrat cap rebrot en cap equipament. La cultura ja pot dir que està preparada per obrir les seves portes el curs vinent per acollir l’alumnat d’escoles i instituts.
Nous protocols, la mateixa voluntat acollidora
La cultura ha treballat amb experts en matèria de riscos per tal d’elaborar un Pla de Contingència amb totes les mesures que marquen les autoritats sanitàries per la Covid19 i el govern. Aquests requeriments són vàlids tant pel públic escolar com pel públic general.
Tal com expressa Magalí Homs, directora del FLIC Festival, “hem dissenyat unes propostes tot-terreny, flexibles, fàcilment adaptables als diferents escenaris previsibles”. I Montse Puga, directora de producció i escoles del SAT! Sant Andreu Teatre, afegeix: “Contemplem totes les possibilitats i estem a punt per dur a terme les que facin falta. Desplegarem totes les logístiques possibles per donar un bon acolliment”.
Entre les mesures hi trobem: l’ús obligatori de mascareta i dispensadors de gel hidroalcohòlic a l’entrada, en entrar i en sortir dels espais d’activitats, als banys, a les oficines, etc. I es recordarà també la importància de mantenir la distància social de seguretat d’1,5 metres. Abans i després de les visites es netejaran i desinfectaran els grans espais, mobiliari i els materials que s’utilitzin. Es revisaran els aparells de ventilació per tal que l’aire es renovi més fàcilment, es limitarà l’aforament als lavabos i es reforçarà la seva neteja i desinfecció.
També es flexibilitzarà la compra de les entrades assegurant que si alguna escola o família no pot anar per qualsevol motiu justificat, o bé se li tornaran els diners o bé se l’intentarà reubicar a un altre dia. Per altra banda, no s’entregaran ni entrades en paper, ni programes de mà, ni llibrets ni tríptics.
La visita en els museus sempre serà amb reserva prèvia, ja que és la millor manera de controlar l’aforament dels espais. En aquest sentit, els aforaments de sala es reduiran, però la idea és adaptar-se a l’organització de les escoles i als seus grups de convivència per tal que puguin anar junts en tot moment.
En el cas dels teatres, s’organitzaran tant les entrades com les sortides perquè siguin ordenades i esglaonades per tal d’assegurar les mesures de distanciament. Fins i tot el Teatre Lliure habilitarà una sala d’espera pels més petits perquè no s’avorreixin esperant asseguts a la cadira.
Hi ha una voluntat adaptativa i de servei. En alguns casos, com ara la plataforma de creació escènica per a la infància Viu el Teatre, ofereix la possibilitat de desplaçar la funció a les escoles sempre que aquesta no li sigui fàcil d’anar al teatre. O fins i tot, pels grups d’infants de 0 a 5 anys realitzarà funcions personalitzades per cada centre sense barrejar nens i nenes de diverses escoles. El FLIC també tindrà opcions presencials, semipresencials o online.
Per la seva banda, en els museus i espais interiors sempre caldrà seguir el recorregut marcat per la guia de la visita o bé el circuit recomanat si es fa la visita lliure. Un dels objectius principals és precisament evitar l’encreuament de grups de diferents classes o escoles. Sempre que es pugui es realitzaran les seves activitats en espais amplis o a l’aire lliure. En aquest sentit, el Poble Espanyol també comptarà amb un responsable d’higiene i prevenció degudament format que vetllarà perquè s’acompleixin totes les premisses.
Programacions de gran qualitat i màxima flexibilitat
Des de l’inici de la pandèmia de la Covid19, la cultura ha demostrat que té una gran capacitat de resiliència. Així, va ser quan de forma completament altruista i solidària va compartir continguts, obres de teatre, reptes i jocs a través de les xarxes socials per tots els seus públics. Pocs sectors han estat capaços de donar aquesta resposta, i evidenciar que la cultura també és un bé essencial i una activitat imprescindible en el nostre dia a dia.
Amb aquest mateix esperit, teatres, museus i festivals no s’han rendit i han tirat endavant les seves programacions de cara el nou curs 2020-21. Això sí, programacions flexibles perquè tots ells són ben conscients que aquesta voluntat i esforç es pot veure afectat en qualsevol moment segons l’evolució del virus i les noves directrius per part de l’autoritat sanitària.
En el cas dels teatres l’oferta no ha canviat, s’ha seguit apostant per propostes de qualitat, diversa i que contribueixen a una educació lúdica i amb valors. Una programació que sempre intenta abastar totes les disciplines i arts escèniques: teatre, circ, dansa, teatre visual, música, anglès, etc. Segons comenta Montse Puga, del SAT!, “tenim la sort de tenir grans companyies d’aquí que es dediquen als espectacles infantils i juvenils i l’oferta sempre és molt bona.”
Cicles d’espectacles triats amb cura i buscant l’equilibri entre les diferents edats. Així, la majoria programen des d’educació infantil, primària, secundària i batxillerat. El Teatre Poliorama també ofereix propostes per cicles formatius, universitats i escoles d’adults.
No totes les propostes es queden dalt de l’escenari o de forma presencial. Totes ells tenen activitats complementàries i tallers participatius. Gisela Juanet, cap de projectes de Viu el Teatre, explica que “també tenim una activitat de creació de micropeces teatrals dirigit a joves, Els secrets al darrere del teló, per descobrir oficis i el funcionament d’un espai escènic o el projecte global d’immersió a les arts amb el recorregut de l’artista i formació per a mestres”. En el cas del Teatre Poliorama, Anna Victori, responsable de programació educativa, comenta que “dins del cicle Espectacles amb classe oferim col·loquis, on els alumnes, després de veure l’obra, poden preguntar i interactuar directament amb els artistes”.
El Teatre Lliure també va més enllà: “L’objectiu principal del nostre programa educatiu és generar cultura del teatre”, comenta Alícia Gorina, responsable del seu programa educatiu. Així, ofereix una sèrie d’accions educatives vinculades als espectacles perquè l’experiència de venir al teatre perduri en el temps i en l’espai. A més, molts dels seus espectacles per secundària s’obren també al públic adult i general del teatre.
Arran del confinament, han estat molts els qui han aprofitat per explorar i desenvolupar la seva vessant online. Aquest és el cas del mateix Teatre Lliure, que ha estrenat la seva sala online. O el mateix FLIC (Festival de Literatura i Arts Infantils i Juvenils) que ha creat el FLIC ONLINE, “una plataforma –explica la seva directora, Magalí Homs– on convidem reconeguts artistes a proposar processos creatius inspirats en el fet literari. I també la plataforma READ ON, a on adolescents de diferents països europeus coneixen i participen en el procés de creació de diferents escriptors/es professionals mitjançant diferents activitats”.
En els museus les noves exposicions arribaran igual. El que sí que s’ha revisat sobretot és la dinàmica dels tallers. S’han adaptat les activitats més manipulatives i algunes s’han deixat de programar per les seves dificultats a l’hora d’evitar situacions de contacte interpersonal i de circulació d’objectes entre les persones. En el cas del CaixaForum Barcelona, “s’han pensat més en tallers estables. I l’oferta d’activitats fins al desembre serà menor però seguiran arribant a totes les franges d’edat i de diferents disciplines artístiques. De cara al segon i tercer trimestre del curs, potser podrem ampliar més l’oferta”, afirma Sara Martín, cap de planificació i difusió.
En tots els museus s’ha potenciat també el vessant digital amb propostes i materials que es poden utilitzar a l’aula o des de casa si tornen èpoques de confinament. Però també la part més humana, com explica Diego Murciano, del departament d’Activitats i Projectes-Àrea Cultural del Poble Espanyol: “Hem de partir de la situació d’excepcionalitat que han viscut els infants i joves, una sortida sempre genera situacions emocionals especials, per això tenim previst dedicar un temps del que compartirem perquè puguin expressar com es troben i com viuen allò que denominem nova normalitat”.
Lleugera davallada en les reserves
Les reserves de les visites escolars es comencen a fer a finals i inici de curs. Aquest any, però, a causa del confinament, el tancament d’escoles i dels mateixos espais culturals, les reserves dels centres s’han endarrerit. I actualment són molts els qui encara estan acabant d’organitzar el curs vinent envoltats d’incerteses i excepcionalitat. Fins a dia d’avui, sí que s’ha notat una demanda més baixa per part de les escoles i sobretot més dubtes sobre les mesures que es prendran des del museu o teatre.
Malgrat això, Sara Martín, de CaixaForum Barcelona, comenta que “hem de donar una oferta suficient perquè els centres del nostre entorn o aquells que s’aventurin a sortir puguin gaudir d’activitats culturals de qualitat i en un entorn segur”. I Tonina Cerdà, responsable d’Educació del Macba, afegeix: “Volem que les escoles entenguin el museu com un espai segur, extensió de les seves aules.”
Les reserves en teatre s’han notat un mica menys i moltes s’espera que es facin de cara a l’inici de curs. Actualment, el SAT! Sant Andreu Teatre té un 75% respecte a edicions anteriors. També Viu el Teatre ha assolit un 40%. El Teatre Lliure en la seva presentació de la nova temporada ha tingut molt bona acollida. I el Teatre Poliorama ha notat com la majoria de reserves s’han fet per funcions que es faran de cara el 2021.
Noves oportunitats
De totes les crisis sempre en neixen noves oportunitats, en aquest cas el món cultural ha pogut aprendre noves maneres de comunicar-se amb la comunitat educativa i així conèixer millor les seves necessitats. Ja fa temps que hi ha un treball col·laboratiu entre ambdós sectors, però ara s’ha accentuat i s’ha obert sobretot en l’àmbit tecnològic.
Molts espais ja treballen estretament amb alguna escola o institut proper. Aquest és el cas del SAT! Sant Andreu Teatre, que ha posat en marxa un projecte dins la línia d’aprenentatge i servei amb l’Institut Dr. Puigvert, el qual dona l’especialitat de batxillerat d’Arts Escèniques, per portar a terme aquestes sinèrgies d’educació i cultura. En aquesta línia, el Sant Pau Recinte Modernista col·labora amb el Projecte Magnet de la Fundació Jaume Bofill que “posa en relació un centre escolar i un de cultural, per tal que l’escola avanci en temes d’innovació pedagògica i, al mateix temps, que el centre cultural estableixi lligams amb l’entorn, a través de l’escola, amb l’alumnat”, explica la seva responsable de comunicació, Elisenda Ariza.
Com subratlla Vanessa Vicente, responsable d’Acció cultural i educativa del Museu Història de Catalunya: “Creiem que aquesta crisi ens ajudarà a refermar un camí ja iniciat, el del treball col·laboratiu entre el museu i els centres educatius, per crear noves visites i materials”. I des del FLIC, Magali Homs remarca que “és imprescindible que continuem treballant per establir noves sinèrgies per poder evolucionar i poder garantir el dret dels infants i joves a accedir a la cultura, i fer-ho amb totes les garanties de seguretat pel que fa la seva salut”: