Al llarg de les 12 edicions d’EN RESiDÈNCiA s’han desenvolupat ja 146 residències a 50 instituts, la qual cosa suposa gairebé tres quartes parts del total de centres de Barcelona. En total hi han participat 166 artistes, 180 docents i 2.550 joves. La idea principal del programa –coproduït per l’Institut de Cultura i el Consorci d’Educació de Barcelona– és que, durant tot un curs, creadors i alumnes desenvolupin una obra pensada per ser duta terme conjuntament, des de la concepció fins a la realització. D’aquesta manera, es vol lluitar contra les desigualtats culturals a Barcelona.
La darrera edició del programa es va veure lògicament afectada per la irrupció de la Covid19 i el tancament dels centres educatius. No obstant això, a finals de juny de 2020 es van poder presentar les obres i processos de creació realitzats a 21 instituts. Com va ser possible? Segons Joan Subirats, tinent d’alcalde de Cultura i Educació, “probablement, per diversos factors: el compromís dels docents i dels artistes, l’acompanyament constant dels equips de mediació, la perseverança dels centres per evitar la desconnexió dels alumnes, l’interès de les famílies o la fortalesa dels vincles creats entre els participants al llarg dels mesos anteriors. A aquests factors cal afegir quelcom que és molt propi d’EN Residència: obliga a tothom a conviure, des del primer moment, amb la incertesa, a incorporar-la com a element estructural i permanent”.
Els creadors participants en aquesta edició són Jorge Albuerne, Sarah Anglada i Linn Johansson, Consuelo Bautista, Paula Bruna, Svantje Bußhoff, Viviane Calvitti, David Climent, Carla Farreny i Marta Vilardell, Jordi Ferreiro, Raquel Friera i Xavier Bassas, Eulàlia Garcia Valls, Llàtzer Garcia, Clara Gassull, Juliane Heinemann, MANS O, Ricardo Pérez-Hita, David Proto, Eulàlia Rovira, Anna Irina Russell, Arnau Sala, Silvia Sant, Julia Spínola, Troposfera.xyz i Marc Villanueva.
Pel que fa als equips de mediació, EN RESiDÈNCiA es desenvolupa amb el comissariat i la coordinació d’entitats específicament orientades a les interseccions entre educació i cultura (A Bao A Qu, L’Afluent, Experimentem amb l’Art, Transductores); equips educatius de museus (Fundació Joan Miró de Barcelona, Museu Nacional d’Art de Catalunya, MACBA-Museu d’Art Contemporani de Barcelona, Museu del Disseny i Born Centre de Cultura i Memòria) i d’equipaments culturals (Mercat de les Flors, Teatre Lliure); i equips de Fàbriques de Creació (Graner, Sala Beckett / Obrador