“Si acceptem els diners que ens regala Amazon i, a més, aprofitem tot el material publicitari que ens han preparat per fer difusió entre les famílies de les nostres escoles podrem comprar més coses, però potser estarem llençant un missatge perillós: promovem l’economia social sempre que ningú ens doni diners per a no fer-ho”, explica, a través d’un comunicat, EscolesCoop, la federació que aplega la major part d’escoles cooperatives de Catalunya. El consell rector d’aquesta entitat ha decidit que no entrarà en aquest joc, malgrat la difícil situació econòmica que viuen moltes d’elles, i recomana als seus associats que no ho facin.
La campanya Un clic para el cole d’Amazon proposa que, quan compris en aquesta plataforma, des d’ara i fins a finals de març, un 2,5% de l’import que et gastis anirà adreçat a l’escola que tu desitgis. Aquesta estratègia, però, té dues intencionalitats menys altruistes, segons EscolesCoop. D’una banda, aconseguir convertir l’escola en clienta per a la compra de material escolar, i de l’altra aconseguir que l’escola faci publicitat gratuïta d’Amazon entre les seves famílies.
“Apostem per ensenyar a l’alumnat a anar a l’arrel dels problemes –diu EscolesCoop– i l’infrafinançamet d’una inversió com l’educació s’ha de resoldre des dels Pressupostos generals. De no fer-ho, com deia l’enyorat Quino a través de Mafalda: «De tant estalviar en educació ens hem fet milionaris en ignorància»”.
A banda d’això, la federació d’escoles cooperatives rebutja la campanya per una qüestió filosòfica, ja que el model de societat consumista que promou Amazon i el seu es troben a les antípodes. “Amazon representa el model oposat a l’economia social: foment del consum irreflexiu i desmesurat donant resposta al ‘ho vull ara’, no importa d’on venen les coses ni en quines condicions han estat fabricades i distribuïdes i, per descomptat, destrucció del comerç de proximitat (i tot el que comporta per a la ciutat)”, diu el comunicat.
“Els cants de sirenes han estat i estaran sempre aquí però si el nostre interès passa per a promoure consciències crítiques i reflexibles, en la tria dels nostres proveïdors hauríem de buscar la coherència i no alimentar models que ataquen frontalment la nostra aposta per una nova manera de viure”, conclou EscolesCoop.
A les xarxes socials comencen ja a ser abundants els missatges de centres educatius de tot l’Estat (i algunes AMPA també) animant les seves famílies a comprar a Amazon i indicant el seu nom per rebre el tant per cent de la compra. També, però, comencen a haver-hi posicionaments crítics, com el que ha expressat la presidenta de l’Affac, Belén Tascon, entre altres.
💭Per què Amazon vol entrar en el centres educatius?
💭 Per @educaciocat no impedeix l'entrada?Sobre la "caritat" de Amazon alguns apunts.@affac_cat
Obro fil👇🏽 pic.twitter.com/kZgf3sI6Ie
— Belen Tascón (@BelenTascon) October 25, 2020
Acabo de rebre un correu electrònic de l'escola pública dels meus fills demanant-nos a les famílies que comprem a Amazon. Es veu que si en comprar diem que som de tal escola, els (ens) donen uns calerons per comprar. ENS HEM TORNAT BOJOS??????????????????????????????????????
— uri (@oriolpujols) October 16, 2020
Me llega un mail del IES público de mi hijo animándome a comprar en Amazon porque el centro recibirá -para material- un % de lo que me gaste allí. Los libreros tributamos en España, no en Luxemburgo como Amazon. Un % de nuestras ventas ya se las “regalamos” a los institutos 😡🤬
— José Daniel Espejo🔻 (@jdespejo) October 16, 2020