És un fet que les noies que realitzen estudis o treballen en les STEM és molt minoritari. En el congrés ens van convidar a fer una reflexió sobre com les famílies incidíem en les nostres filles a l’hora de la tria d’aquestes sortides.
Les famílies som un agent de primer ordre en influir i condicionar el futur proper de les nostres filles. Això és una realitat palmària.
L’OCDE, en el seu estudi The ABC of Gender Equality in Education: Aptitude, Behaviour, Confidence (2012), mostra que algunes de les raons per les que es produeix el biaix de gènere en les STEM es troba dins el context familiar, influït en gran mesura pel nivell socio-econòmic i la transmissió d’estereotips de gènere des d’edats molt primerenques.
El diagnòstic és molt clar i l’estudi de l’OCDE és especialment encertat pel que fa a la realitat del nostre país. Però, com podem incidir en les famílies per trencar aquests estereotips, fortament arrelats a la nostra societat?
No és ni senzill ni ràpid. Segurament caldran algunes generacions i un treball molt intens amb iniciatives com la d’aquest congrés i moltíssimes altres que es porten a terme dia a dia.
Us fem algunes propostes que les famílies han d’interioritzar:
- Normalitzar que les alumnes segueixin itineraris STEM
- Visualitzar a les professionals STEM com quelcom habitual, no com una raresa
- Conèixer quins son els estudis i sortides professionals STEM
- Acompanyar a les nostres filles en la seva decisió, no imposar el nostre criteri, desig o prejudicis en cap cas.
Aquest acompanyar les nostres filles a prendre la decisió té molt a veure, de fet està directament lligat, amb l’orientació escolar. Només si les nostres filles han rebut una orientació suficient al centre educatiu, tindran el criteri suficient per decidir amb llibertat i sense condicionants.
Sobre l’orientació escolar tenim un article publicat en aquest mateix Diari on explicàvem com enteníem l’orientació en el sentit ampli. Aquí detallem el que hauria de contemplar una bona orientació que afavoreixi que les alumnes es decantin cap a les STEM.
- Incorporar la perspectiva de gènere des de ben petits
- Trencar els estereotips d’habilitats i competències masculines i femenines. Les competències han de ser vistes en clau d’individu, no en clau de gènere.
- Promoure i despertar les vocacions STEM des d’infantil a través de la infusió curricular
- Donar un sentit pràctic i de futur les assignatures STEM, fugir de l’academicisme i transmetre l’aplicació pràctica a la vida real i professional. Potser apropar el món educatiu al món empresarial com es va proposar al congrés
- Donar a conèixer els estudis i sortides STEM de manera motivadora i que generin il·lusió
I no ens equivoquem. Quan parlem de STEM parlem tant d’estudis universitaris com de la Formació Professional. Aquesta darrera, la FP, brinda moltes sortides en aquest àmbit, amb una molt alta inserció laboral en sectors altament masculinitzats i que l’accés de les noies és difícil i minoritari, per una banda per aquests estereotips de gènere atàvics i per altra banda pel desconeixement, tant de les sortides professionals com dels entorns de treball, que en l’imaginari col·lectiu, sobretot en els entorns industrials, els tenim com de bata blava i grassa de màquines quan en realitat son de bata blanca i altament tecnològics.
En definitiva, tenim molta feina a fer i ens interpel·la a totes i tots, alumnat, famílies, docents i societat en general.
A nivell macro (societat) es tracta de trencar els estereotips prefixats sobre les habilitats masculines i femenines a través d’un treball transversal i aquí els mitjans de comunicació, la publicitat i l’entreteniment (sèries, pel·lícules, magazines, …) hi tenen un paper destacat.
A nivell meso (aquí ens ocupa l’educació) educar incorporant la perspectiva de gènere – com ja s’està fent en la majoria de centres – i orientant cap una igualtat efectiva en quant a habilitats i competències.
A nivell micro (les famílies) accedir a la informació suficient per conèixer els estudis STEM i les sortides professionals posant èmfasis en la normalitat de que les nenes es decantin per sortides STEM de manera preferent.