La participació a l’aula: l’aprenent com a docent
Des del moment de l’arribada de l’aprenent a l’aula cal atorgar-li el rol de docent davant del conjunt del grup-classe. En primer lloc, verbalitzant-ho tantes vegades com faci falta i posteriorment reforçant la seva autoritat davant les tasques que es duen a terme a la classe. Sovint són petites coses com els dubtes o l’ajuda que busca l’alumnat directament al mestre mentor. Redirigir-ho al mestre aprenent empodera l’estudiant a poder exercir el rol que se li assigna.
És important parlar de la importància d’exercir aquest rol davant l’alumnat i les famílies per tal que l’aprenent la posi en pràctica. Aquest rol implica compromís, exemplaritat, confidencialitat, respecte, col·laboració i un grau màxim de professionalitat, que inclou la improvisació en moltes situacions, però que parteix de la planificació i el consens amb l’equip de cicle o el claustre.
Com a punt de partida per aquests primers passos, sempre recomano alguna lectura recent que pugui ajudar l’aprenent a començar a reflexionar sobre què és ser mestre. Algunes lectures actuals que he recomanat darrerament són La nueva eduación de César Bona, L’Educació és Política de Jaume Carbonell o Fer de mestres quan ningú sap per a què serveix de Jaume Funes. A nivell metodològic, pel seu valor divulgatiu i la relació amb la meva pràctica a l’aula, sempre els facilito la lectura de 8 ideas clave. Los proyectos interdisciplinarios, de Fanny Majó i Montse Baqueró, i 9 ideas clave. El aprendizaje cooperativo, de Pere Pujolàs.
La comunicació amb l’aprenent
El dia a dia de la vida a l’escola fa difícil trobar moments per parlar amb tranquil·litat. El ritme és trepidant en l’activitat a l’aula i també en la infinitud de reunions de coordinació i tasques paral·leles.
En aquest aspecte cal buscar un espai per la comunicació i possibilitar aquells canals en els quals ens trobem més a gust. En el meu cas, el correu electrònic és l’espai perfecte per planificar qualsevol tasca o resoldre dubtes. Sovint, quan parlem de manera informal és fàcil que hi hagi biaixos o qüestions que queden a l’aire. Fer l’esforç d’escriure-ho i planificar-ho facilita enormement fer una comunicació des de l’òrbita professional i comentar-ho més informalment una vegada s’està a l’escola.
La incorporació de l’aprenent a les tasques docents i la vida del centre
Escoltar les aportacions que ens fan els aprenents ha d’implicar poder-les canalitzar i materialitzar en les activitats que es desenvolupen a l’aula. Aquest és el millor punt de partida per tal que poc a poc vagin agafant la responsabilitat de dissenyar i dur a terme activitats d’ensenyament-aprenentatge. Abans d’aquesta tasca, és important començar a dirigir activitats dissenyades pels mentors i posades en pràctica pels aprenents. És un camí per poder anar assolint graus més elevats de seguretat i de consciència dels objectius de les activitats que duem a terme a l’escola.
La confidencialitat i la professionalitat només es poden fomentar des de la participació activa a les reunions de treball quotidianes de l’escola i també a les tutories amb famílies.
L’objectiu dels mentors de l’escola dels aprenents de 1r del grau d’Educació Primària Dual de la Universitat de Lleida és facilitar l’observació de l’escola en el seu conjunt i la seva complexitat des de la implicació activa en el seu dia a dia.
L’acompanyament d’un aprenent a l’aula enriqueix la pràctica docent de qualsevol mestre, compartint amb l’alumnat el desenvolupament acadèmic i professional de tots els membres del grup.