Aquest divendres, a les 16.30, hora de sortida de l’escola, un total de 34 punts de la ciutat de Barcelona, pròxims a centres educatius, quedaran tallats al trànsit durant mitja hora. Una acció anunciada ahir pels seus impulsors, 39 associacions de famílies i altres entitats veïnals que reclamen “entorns escolars pacificats”. Ja és la tercera acció i cada cop la fan més grossa. El 27 de novembre els pares i mares de l’escola Auró van tallar el carrer Mallorca per demanar un carril menys per al trànsit. L’11 de desembre l’acció es va estendre a 17 carrers. Ara les famílies adverteixen de la seva intenció de seguir fent aquests talls cada quinze dies els divendres.
Aquestes entitats han presentat un manifest, obert a adhesions, per recordar que Barcelona supera els límits legals establerts per la normativa europea (Directiva 2008/50/CE) pel que fa a les emissions de diòxid de nitrogen (NO2) i els nivells de partícules (PM10) a l’aire. “L’evidència dels darrers anys ja ens assenyala que una exposició continuada a la contaminació produeix un retard en el desenvolupament cognitiu i neuronal, ja des de l’embaràs, que sovint és irreversible”, diu el manifest. La idea es podria estendre a altres ciutats. Una de les signants del manifest és l’AMPA d’una escola de Sabadell.
A la roda de premsa virtual on s’han presentat aquestes mobilitzacions, a més de representants d’algunes de les AMPA, hi han participat també la presidenta d’Affac, Belén Tascón, la qual ha recordat la seva aposta per l’escola de proximitat i ha animat les entitats de famílies a “sumar-se a la revolta educativa”; i el coordinador del grup de treball sobre salut mediambiental de la Societat Catalana de Pediatria, Ferran Campillo, per al qual reduir la contaminació “és una necessitat, sabem que els alumnes de les escoles més exposades al trànsit motoritzat tenen més propensió a desenvolupar crisis d’asma, a més de problemes d’atenció i per tant de rendiment acadèmic”.
El programa Protegim les escoles té bona intenció, però ni per urgència ni per contundència cobreix el que seria necessari
Guillem López, portaveu d’Eixample respira i pare de l’escola Auró, s’ha referit també al programa Protegim les escoles, presentat ara fa un any per l’alcaldessa Ada Colau: “L’Ajuntament és sensible a aquestes demandes, i el programa és ben intencionat, però ni per urgència ni per contundència cobreix el que seria necessari, ja que en quatre anys arribarà només a 1 de cada 3 escoles de Barcelona, quan hem vist que s’han fet 3.000 actuacions d’ampliació de terrasses executades en pocs mesos, per la qual cosa veiem que és un tema de voluntat política”.
Les vuit reivindicacions
Aquestes són les vuit reivindicacions que apunta el manifest.
1. Més actuacions i amb més urgència en la pacificació dels entorns escolars. Amb tan sols 3 mesos, l’Ajuntament ha aconseguit executar unes 2.000 ampliacions de terrasses de bars/restaurants, la majoria de les quals guanyades a espai públic de calçada que estava destinat a unes 1.300 places d’aparcament de vehicles particulars. No entenem per què l’actuació als centres escolars no s’està prioritzant amb la urgència que s’ha fet en aquests negocis privats.
2. Reducció de carrils de circulació als entorns escolars com a mesura clau per a pacificar el trànsit als entorns escolars, especialment a aquells centres ubicats a la xarxa bàsica. Màxim d’un (1) únic carril de circulació de cotxes i motos davant de cada centre educatiu, amb el benentès que poden existir altres carril de circulació dedicats al transport públic, taxis i bicicletes.
3. Radars de velocitats als entorns escolars, tant pedagògics com sancionadors, a més d’altres mesures físiques de reducció de la velocitat per aconseguir reduir la velocitat a un nivell segur de 20 km/h. Controls de soroll als entorns escolars.
4. Eliminació de les places d’aparcament (incloses motos en vorera) als accessos als centres, tot incrementant l’espai dedicat als vianants i al verd.
5. Control dels nivells de contaminació i soroll a cada escola i adopció de mesures urgents de restriccions de trànsit en els carrers adjacents als centres escolars en els quals la mitjana superi el valor límit establert per la normativa europea pel que fa a diòxid de nitrogen (Directiva 2008/50/CE) de 40.0 g/m, tenint en compte l’actual urgència d’adoptar mesures donada l’obligació de mantenir les finestres obertes als centres educatius.
6. Que es decreti a la ciutat de Barcelona l’obligatorietat de tots els centres escolars i llars d’infants a estar subjectes a la normativa RITE en tots els seus espais interiors (Reial Decret 1027/2007). Aquesta normativa obliga i garanteix aire net d’alta qualitat dintre dels edificis. Actualment només els centres de nova construcció estan subjectes a aquesta normativa i això és un greuge comparatiu per a la resta d’alumnes.
7. Els espais guanyats als cotxes haurien d’estar dedicats exclusivament als vianants i als elements verds dissenyats per maximitzar la protecció davant de fums i sorolls. Per dissenyar aquests espais així com les possibles reformes en les façanes, interiors i patis de les escoles i altres mesures pal·liatives de la contaminació caldrien auditories individualitzades als centres escolars.
8. Els carrils bici de davant de les escoles han de ser segurs per tal de que siguin practicables pels pares per portar i recollir els alumnes en bici (a la calçada, amples, protegits del trànsit per barreres en cas de caiguda i separats de la vorera), incloent l’ús de cargo bikes. Els carrils bici han de ser aptes pels desplaçaments de classe dels nens grans per a les sortides intrabarcelona (a la piscina, excursions curtes). La promoció de les infraestructures bici aptes per nens des de les escoles, ens acosta cap a un model de mobilitat col·lectiu més sostenible, eficient, segur, saludable i equitatiu. Per tal d’acomplir això, cal modificar el manual de disseny de carrils bici de Barcelona per a que els carrils bici siguin aptes per nens i aplicar els canvis als entorns escolars.
1 comentari
Suposem que els pares/mares dels alumnes d’aquestes escoles són coherents i no porten els fills en cotxe a l’escola per no contaminar, oi?