El segon trimestre del curs 2020-21 “comença amb l’objectiu de sempre, que és mantenir les escoles obertes, perquè és l’única manera de mantenir la cohesió social i les oportunitats necessàries per superar la crisi”, ha afirmat aquest matí en roda de premsa la secretària general d’Educació, Núria Cuenca. Una setmana després de la tornada a l’escola, ja hi ha 1.650 grups estables (39.000 alumnes) confinats, segons l’aplicació traçacovid, una xifra que representa el 2,29% del total i que està en línia amb el que s’esperava. Segons les previsions del Departament, les dues properes setmanes aquestes xifres encara experimentaran un “creixement vertical” i a partir d’aleshores s’estabilitzarà.
En el primer trimestre va fer falta tot un mes per superar la xifra dels 1.600 grups confinats. Aquest cop n’hi ha hagut prou amb set dies. El contrast és significatiu, però això té dues explicacions, segons la secretària general d’Educació: la primera és que el nivell de contagis a la societat és molt alt i “nosaltres partíem de zero”, i la segona és que s’està fent el cribratge a tots els treballadors i treballadores del sistema a través de l’automostra que es prenen els mateixos professionals després de visionar un tutorial. De les més de 170.000 proves PCR que hi ha previst fer en tres setmanes, en la primera se’n van fer 32.892 (19% del total) i es van detectar 565 positius asimptomàtics (1,7%).
En aquests moments hi ha set centres educatius confinats, dels quals tres són escoles rurals, tres més són llars d’infants i per últim hi ha una escola especial de Barcelona el confinament de la qual s’ha decidit precisament arran del cribratge als seus treballadors; en canvi, ja no en queda cap com a conseqüència del temporal Filomena. Per Cuenca, “estem a nivells sostenibles i manejables pel que fa al sistema educatiu”. De fet, a partir de l’anàlisi de tot el que va succeir el primer trimestre, el Departament ha arribat a la conclusió que la situació de la pandèmia en l’àmbit comunitari té un reflex directe al sistema educatiu amb cinc dies de retard, però amb un impacte menor. Per això, després d’aquestes dues setmanes de creixement vertical, la previsió és que l’evolució de grups confinats “vagi fent un recorregut paral·lel” al de la pandèmia en l’àmbit general.
Sense problemes a les borses de substituts
Aquest dilluns un total de 940 centres educatius tenen algun grup confinat, una xifra que representa el 18,42% dels 5.104 que hi ha en total. També hi ha 2.032 professionals en aquesta situació (divendres eren 472), entre professors, PAS i PAE. Amb tot, segons la secretària general les substitucions s’estan fent amb normalitat, en part perquè no tots els confinaments impliquen una baixa laboral.
La secretària general també ha recordat que “les dades i els experts en pediatria avalen que les escoles no suposen un amplificador de la pandèmia, fet que es va demostrar el primer trimestre”. Ha afegit que “la comunitat educativa està compromesa i convençuda com nosaltres que la crisi la superarem amb les escoles obertes”, i ha agraït aquest “suport de la comunitat educativa, el compromís dels docents i de les famílies, i sobretot dels alumnes, que és per qui estem seguint aquest objectiu, per assegurar els eu desenvolupament personal”.
A la roda de premsa, però, no s’ha fet cap al·lusió explícita a la carta dels experts en salut que advocaven per endarrerir el començament presencial del segon semestre, i que va ser replicada per un manifest signat per un centenar d’acadèmics que advocaven per tot el contrari.
Jornades de portes obertes
Durant la roda de premsa Cuenca ha subratllat que la setmana passada es va enviar als centres educatius unes pautes per organitzar les jornades de portes obertes, que el curs passat no es van poder dur a terme perquè els centres estaven tancats per la pandèmia. Ha ressaltat que “és important que els centres es puguin organitzar, sobretot perquè les famílies rebin informació de primera mà per fer la tria”. En les pautes s’indica de quina manera s’han d’organitzar: reunions d’un màxim de 10 persones i 3 de personal propi del centre, que es facin fora de l’horari lectiu i amb cita prèvia. La secretària general ha explicat també que “a les famílies se’ls prendrà la temperatura, hauran de dur mascareta i guardar la distància de seguretat” i que, si pot ser, s’han de fer en espais a l’aire lliure o bé permanentment ventilats, que després es desinfectaran.
Una altra qüestió a la qual s’ha referit són les noves mesures de ventilació, que es van ampliar la setmana passada amb un nou document, que s’ha complementat amb les noves aportacions científiques dels estudis del CSIC. La ventilació, ha dit Cuenca, “és una de les mesures que millor garanteix la prevenció de contagis i és per això que és important que els centres facin una bona ventilació”. Ha concretat que, els documents clarifiquen una mica més com fer una ventilació idònia, sobretot pel fet “d’establir equilibri entre contaminació i confort tèrmic: és important que els edificis estiguin escalfats abans que entrin els alumnes per poder fer després aquesta ventilació creuada, perquè es garanteixi una certa temperatura i a la vegada la prevenció”.