L’Autoritat Catalana de Protecció de Dades (APDCAT) s’ha mostrat favorable al fet que els centres educatius puguin obligar els alumnes a mantenir activa la càmera de l’ordinador en les classes en línia, tant si són menors com majors de 14 anys. Així es desprèn del dictamen publicat el passat 23 de març a petició d’una fundació de l’àmbit educatiu, segons el qual “l’activació de la càmera durant les classes en línia es pot considerar, amb caràcter general, un tractament lícit”, informa la mateixa APDCAT a través d’un comunicat.
El dictamen es fonamenta “en l’obligació dels centres educatius d’assegurar i garantir la funció educativa en relació amb els alumnes afectats en el compliment d’una missió en interès públic (ex. art. 6.1.e RGPD)”. En aquest sentit, diu el comunicat, “la legislació educativa estableix una habilitació legal per al tractament de les dades necessàries per a l’exercici de la funció docent i orientadora dels centres educatius, que exclou la necessitat que l’alumne o, si s’escau, els pares o representants legals, atorguin el consentiment (Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’Educació). Això porta a considerar lícit el tractament de les dades personals dels alumnes, inclosa la seva imatge, quan sigui necessari per al desenvolupament de les classes en línia, com a part de la funció educativa dels centres”.
A més, el dictamen té en compte el context d’actual pandèmia per determinar si aquest tractament pot considerar-se necessari per a la funció educativa. En aquest sentit, recorda que les autoritats sanitàries i educatives, a través de normativa i plans d’actuació, han establert normes que prioritzen la formació a distància i les classes en línia en determinats supòsits, i els centres educatius han d’aplicar necessàriament aquestes mesures d’aprenentatge alternatiu a la presencialitat. Per tant, “des de la perspectiva de la protecció de dades, els centres escolars estarien habilitats per tractar les dades dels alumnes necessàries per a la funció docent, i per a dur a terme les classes en línia, entre d’altres, la imatge dels alumnes afectats”.
Els drets dels alumnes
Tanmateix, el dictamen recorda que aquest vistiplau per tractar la imatge dels alumnes no exclou el necessari compliment de la resta de principis o obligacions de la normativa de protecció de dades, com ara que siguin dades mínimes i proporcionades. En aquest sentit, diu l’APDCAT que “encara que el tractament es consideri habilitat en general, pot no ser necessari en tots els casos”, i conclou que caldria tenir en compte, entre altres, el factor de l’edat dels alumnes i el tipus d’activitat.
D’aquesta manera s’ha de determinar si el correcte desenvolupament de la classe requereix la visualització de la imatge de l’alumne de manera contínua per part del docent. Aquí el dictamen proposa en alguns casos la utilització del xat com un mecanisme adequat per a la interacció del docent amb els alumnes de més edat que segueixen la classe en línia. També estableix que mentre que en activitats de tipus participatiu pot ser més rellevant disposar de manera continuada de la imatge dels alumnes, en altres pot ser suficient una visualització puntual a través de la càmera. Així mateix, caldria descartar, per exemple, la gravació dels alumnes, ja que això pot suposar un tractament més invasiu que la mera visualització, llevat que per la situació que es tracti sigui necessari.
Finalment, el dictamen recorda que, en qualsevol cas, la normativa de protecció de dades preveu que els alumnes dels centres escolars puguin exercir els seus drets d’accés, rectificació, supressió o d’oposició, entre altres, en relació amb el tractament de les seves dades personals, en els termes que preveu la normativa, directament o a través, si escau, dels seus pares o tutors.
1 comentari
I si s’ho passen pel folre, arc de triomf, què, eh?
Un sistema que els sobreprotegeix, tan família com lleis educatives, per després poder ser manipulades i manipulats.
Qui posarà el cascabell al gat? Quines conseqüències esdevindrà a aquells alumnes, que no facin cas.
Brindis al sol, situació més que insostenible, que passi la pandèmia i les promocions perdudes possiblement no se’n adonin de la manca de formació, per treballar en feina poc o gens qualificades o bé, no treballar.