En el glossari de La força del coneixement. Crònica de 40 anys de l’educació d’adults a les comarques gironines [i], dèiem d’ell: «Mestre de mestres català-uruguaià, nascut a Corbera de Llobregat (Baix Llobregat) el 1922. Emigrat de molt petit amb la família a l’Uruguai, va graduar-se de mestre el 1939 i va ser director d’escoles rurals durant quasi vint anys. Sindicalista, va ser un dels fundadors de la Federació Uruguaiana del Magisteri. Organitza i dirigeix, de 1961 a 1974, el Primer Nucli Escolar Experimental de la Mina, Cerro Largo. Va dirigir la Divisió d’Alfabetització, Educació de Adults i Desenvolupament Rural de la UNESCO. Entre 1974 i 1982 va ser director general adjunt del sector Educació a la seu de la UNESCO a París. Doctor Honoris Causa de la Universitat de la República (2006) i president de la Comissió del Debat Educatiu per assentar les bases de la nova Llei d’educació en l’Uruguai (2005-2006).
«A quienes hoy están estudiando me permito decirles: no se conformen con aprobar sus personales exámenes ni con conquistar sus codiciados y merecidos títulos. No ahoguen sus dudas en cualquiera de las formas del éxito; movilícense en busca de respuestas, piensen en cómo poner los saberes adquiridos a disposición de un país que los necesita, desesperadamente, para brindar sus frutos a esa tercera parte de nuestra población a la que hemos dejado a mitad de camino. No se culpabilicen; pero eviten caer en las tentaciones de una sociedad planetaria que nos necesita enajenados, competitivos, egoístas, buenos consumidores y, sobre todo, distraídos».
Paraules de Miquel Soler Roca en el Paranimf de la Universitat de la República d’Uruguai el 14 de Juliol de 2006.
Durant la seva estada a Catalunya ens va orientar en nombrosos projectes –Escola Samba Kubally, UPA de Girona…– i ens va fer enamorar de l’alfabetització de Nicaragua. El 2015, Rosa Sensat va publicar una antologia dels seus textos a càrrec de Xavier Besalú –Educació, resistència i esperança–, absolutament recomanable.
Uns anys després de publicada aquesta antologia –per cert, prologada ni més ni menys que per Jaume Botey–, a finals de l’estiu de 2019 vaig rebre un sobre provinent de Montevideo amb un exemplar del seu últim llibre, Rastrojos, editat per la Federació Uruguaiana de Magisteri i dedicat a la memòria de Daniel Viglietti. Un llibre singular, recull de vint-i-quatre articles no publicats abans, precedits cadascun d’ells d’una «Presentació actualitzada» que descriuen l’origen del document, les circumstàncies que acompanyen la seva redacció, els efectes que provocaren i el distanciament o proximitat a l’actualitat. L’últim dels articles –Saludo al Acto de Colación de Grado Maestro Miguel Soler Roca del IFD, Institut de Formació Docent, de Paysandú– són unes emocionades paraules de salutació a la promoció dels 85 docents egressats en aquesta institució gairebé centenària el setembre de 2016. Són, però, molt més que unes protocol·làries paraules de salutació…
«La ocasión se presta para que les recuerde que la palabra es la herramienta más importante de que podemos valernos en nuestra profesión docente. Jóvenes educadores: vigilen con celo sus palabras. Que sean siempre, ante todo, inspiradas por la belleza (…) Agrego que en nuestra profesión la palabra ha de estar, en el mayor grado posible, conforme con la verdad, la ética, los valores, conceptos todos, lo reconozco, llenos de equívocos. Optemos siempre por un lenguaje éticamente elevado, que eluda la frivolidad y la banalidad, que no fomente, como ya se viene haciendo por tantos medios, pensamientos triviales, consumos innecesarios, conductas insolidarias o violentas (…) No reclamo para los docentes el monopolio de la verdad, la virtud, la sabiduría, pero sí les invito a hacer de su mensaje, cada día y siempre, un aporte, por modesto que sea, a lo que de bueno, bello y creativo pueda tener la existencia. La propia y la ajena. Y con la belleza y la verdad, el compromiso. Maestros del futuro, comprométanse con sus palabras y sus obras, de modo que ese compromiso sirva al desafío de ayudar a construir una sociedad solidaria, plural, crítica y feliz. No la hemos edificado todavía; al contrario, todos los días buena parte de la humanidad incumple palabras solemnemente firmadas. Se firma la paz y se reinicia la guerra, arrojando bombas sobre madres y niños consternados. Por eso, más que verbal, nuestro compromiso ha de ser activo, ha de traducirse en acciones que apunten a instaurar los Derechos Humanos, mejorando de verdad la calidad de vida de nuestra especie. Necesitamos familias y comunidades comprometidas con el futuro, pero sobre todo necesitamos que los profesionales de la educación asumamos nuestro compromiso con nosotros mismos, con nuestros alumnos, con la sociedad. La realidad de que formamos parte nos impondrá los contenidos de ese compromiso. Esa realidad que nos compromete no es, para el educador, solo la del aula, ni siquiera solamente la de la comunidad. Hemos de conocer la realidad y comprometernos con ella a escala nacional y también internacional. Solo sintiéndonos ciudadanos del mundo ayudaremos a nuestros educandos a serlo…»
«Y con la belleza y la verdad, el compromiso». Déu n’hi do, oi? Ja està gairebé tot dit sobre aquest Mestre, amb majúscula.
Miquel, personalment i en nom del Nucli Paulo Freire de la UdG et recordarem sempre com un mestre savi i compromès amb les causes justes i una persona afable, generosa i solidària. No podrem agrair mai tantes ensenyances, tant d’afecte i tanta amistat com ens has regalat al llarg de la teva vida.
Que la terra uruguaiana que tant vas estimar t’aculli i et doni descans.
[i] ISBN 978-8-484-58575-6
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Al seu costat sempre aprenies i tenies el convenciment d’estar al costat d’un home bo. Gràcies pel teu compromís.