El Diari de l’Educació va néixer el gener de 2014, o sigui que l’any vinent en farem vuit. Des del primer dia hem estat explicant als nostres lectors dues coses: la primera, que aquest és un diari per a la comunitat educativa, un punt de trobada obert a tothom i amb voluntat de posar l’educació, en tots els seus múltiples vessants, en el primer pla de l’agenda mediàtica i social. La segona, que la viabilitat del projecte passava, passa i passarà per les subscripcions individuals.
Què demanem? Una aportació desinteressada de 5€ al mes (60€ l’any) per poder fer front a les despeses que suposa mantenir afinat el diari, i perquè tenim l’ambició de fer-ho cada dia millor. I això, bàsicament, vol dir disposar de més mans. Hem d’informar més i millor, hem d’arribar a aquells territoris i àmbits temàtics on avui encara no arribem, o ho fem massa amb comptagotes, no ens podem ni ens volem conformar amb el qui dia passa any empeny.
Algunes xifres: en aquests 90 mesos d’existència al diari hem publicat 5.715 entrades. A la nostra base d’usuaris hi apareixen 1.591 perfils, possiblement hi hagi algunes duplicitats, però això en tot cas vol dir que en aquests 90 mesos al voltant de 1.500 persones han col·laborat amb el diari. També tenim una dotzena de blogs externs allotjats, que suposen una de les màximes expressions de la nostra voluntat d’obrir el diari a tota la comunitat, i si hi sumem els blogs que hi van ser i que, per motius diversos, els seus creadors van deixar d’alimentar, superem la vintena.
Més dades: aproximadament cada mes rebem la visita d’entre 50.000 i 70.000 persones, que consulten al voltant de 100.000-120.000 pàgines del diari. No són xifres que ens traiem del barret, cada mes l’empresa OJD audita la nostra audiència i publica els resultats, com fa amb altres mitjans. Això té un petit cost, però val la pena pagar-lo perquè una institució externa certifiqui l’èxit (pel que fa a audiència) d’aquest projecte. L’any passat, durant el confinament, aquesta estadística es va disparar, ja que durant quatre mesos seguits no vam baixar dels 100.000 usuaris únics, i per això durant tot l’any 2020 vam sumar 896.139 usuaris únics i 2.249.350 pàgines vista.
El repte: triplicar-nos
Una altra xifra: avui dia tenim 320 subscriptors. Si hi sumem els que ho han estat en algun moment i després s’han despenjat (de vegades, perquè la targeta de crèdit ha caducat i no s’han adonat que calia canviar-la) potser estaríem parlant d’uns 500. Creiem que és molt poc, sobretot tenint en compte la dimensió de la comunitat educativa. I pensem que podem ser més, que n’hem de ser més, perquè aquest projecte necessita consolidar els fonaments per créixer amb força.
Ens hem marcat un repte: ser 1.000 subscriptors quan es tanqui l’any 2021. Sabem que no serà fàcil. Si en més de set anys, hem arribat als 320, aconseguirem triplicar aquesta xifra en mig any? Per això hem demanat ajuda als qui més i millor ens la podrien donar: els mateixos subscriptors. Fa unes setmanes els vam escriure per demanar-los un vídeo curt animant els lectors i lectores a fer-se’n, a ser 1.000. I uns quants ens han respost. Ens han enviat vídeos fantàstics, ens emocionen tots ells. Ara mateix ja n’han arribat catorze. I esperem que n’aniran arribant més a mesura que passin les setmanes. Comencem ja a penjar-los a les nostres xarxes, i a poc a poc els anirem penjant tots!
Avantatges pels subscriptors
Quan us demanem aquest cop de mà pel diari, ho fem convençuts que la recompensa és el projecte, el mateix diari. Un diari per a tothom. Ser subscriptor del Diari de l’Educació no suposa tenir accés a més continguts dels que tenen tots els lectors. Sabem que aquesta és una tendència mundial en el periodisme digital, on cada cop són més els digitals generalistes que tanquen continguts. Ara mateix, però, no és una opció que ara mateix ens vulguem plantejar, si bé és evident que tampoc la podem descartar, i potser arribi el dia que la provem si entenem que és l’única manera de garantir la viabilitat del diari. Però des de sempre i ara mateix pensem que, com la mateixa escola, aquest ha de ser un diari obert i accessible, a qui pot aportar i a qui no pot.
En tot cas, els subscriptors sí que tenen alguna contrapartida, que hem explicat tot sovint i que volem recordar, ja que a la nostra botiga virtual l’explicació d’aquestes gratificacions potser quedi massa amagada. Sobretot són dues: el subscriptor/a cada any rep a casa la revista en paper del diari (1 número l’any), i també obté un val de compra de 40 euros per gastar en la compra de qualsevol llibre del catàleg de l’editorial Octaedro. Dit d’una altra manera, cada any el subscriptor del Diari de l’Educació pot adquirir de franc els llibres que li interessin d’Octaedro fins a arribar als 40 euros (o, si es passa, pagar la diferència). Ah! I una tercera: quan hem organitzat un acte presencial, la primera informació i prioritat d’assistència l’han tinguda els subscriptors.