No em cansaré de donar les gràcies als equips directius dels centres educatius, als mestres i professorat, al personal d’administració i serveis, al personal d’atenció educativa, a les famílies, a l’alumnat, als ajuntaments d’arreu del país, als professionals del Departament d’Educació i del Departament de Salut. El curs de la Covid ha estat un exemple d’èxit compartit i col·lectiu de què hem d’estar molt orgullosos com a país. La majoria de països del nostre entorn no han pogut mantenir les escoles obertes i segures en aquest període. És de justícia recordar que, en iniciar el curs, veníem d’una situació de confinament total que havia aïllat els infants i les seves famílies de l’entorn educatiu. I, contra moltes veus, vam maldar amb els equips directius, els docents i el Departament de Salut i Educació per obrir les escoles i mantenir-les segures. La gestió no ha estat fàcil i cal reconèixer el sobreesforç, l’adaptabilitat i la creativitat dels professionals de l’educació en aquest període. Sense el seu compromís i actitud no hauria estat possible.
De cara al curs vinent, estem determinats a no malbaratar les energies ni els aprenentatges que ens ha deixat aquest any extraordinari.
Assumeixo la responsabilitat d’encapçalar el Departament d’Educació amb un repte colossal: és imprescindible seguir avançant en la transformació del sistema per assolir una educació equitativa i de qualitat, i fer-ho amb un ferm compromís amb el país, els docents, els infants i joves, i les seves famílies. Per això hem incorporat un nou equip de direcció al Departament format per nou dones i tres homes, que provenen majoritàriament de la direcció de centres i de la direcció dels serveis territorials. Persones que coneixen la gestió i les necessitats dels centres educatius. I hem creat la Direcció general d’Alumnat per tenir en compte la seva veu.
És imprescindible seguir avançant en la transformació del sistema, a fi de garantir que tots els infants i joves, vinguin d’on vinguin, tinguin accés a una educació de qualitat, inclusiva i equitativa
Avancem cap a una escola on l’alumnat no només aprengui coneixements, sinó que també aprengui a fer, a ser, i a conviure. I per això necessitem una transformació social, verda, feminista i democràtica dins dels centres educatius, en tots els centres educatius. La mateixa transformació que considerem necessària per al país. Perquè l’escola que fem avui és la llavor de la Catalunya que veurem créixer.
Les transformacions que ens proposem tenen l’objectiu de garantir que tots els infants i joves, visquin on visquin i vinguin d’on vinguin, tinguin accés a una educació de qualitat, inclusiva i equitativa, que els acompanyi en el creixement personal i els formi en les capacitats necessàries per ser ciutadans del segle XXI.
Apostar per una educació de qualitat significa que l’escola ha de ser inclusiva. Que avançarem de forma progressiva cap a la gratuïtat de l’etapa 0-3. Que incrementarem l’oferta territorialitzada de les llars d’infants rurals. Que combatrem l’abandonament escolar. Que continuarem desplegant el Pla d’Educació Digital per superar la bretxa digital evidenciada per la pandèmia. Que impulsarem una Formació Professional connectada amb l’àmbit laboral i el territori. Que lluitarem contra qualsevol forma de violència als centres, fent prevenció a través de la coeducació i l’educació en valors basats en el respecte als drets humans i la diversitat. I també detectant i donant resposta ràpida a les víctimes de casos d’assetjament o d’abús. Que dedicarem una atenció especial a la salut mental i emocional de l’alumnat. Que defensarem un model lingüístic que ha demostrat ser font d’oportunitats i de progrés.
Hem fet arribar un qüestionari a tots els docents de Catalunya per tal de copsar la seva opinió i millorar la gestió dels recursos i serveis del nostre sistema educatiu
Aquest és només un apunt de les línies d’actuació que hem d’impulsar per garantir els drets de l’alumnat i les famílies. Alhora hem de tirar endavant una renovació pedagògica basada en una formació integral i competencial. I per fer-ho necessitem tenir al capdavant professionals de l’àmbit educatiu amb la millor formació i els millors recursos que els puguem donar. Per això, una de les primeres actuacions del nou equip ha estat fer arribar un qüestionari a tots els docents de Catalunya per tal de copsar la seva opinió i millorar la gestió dels recursos i els serveis del nostre sistema educatiu.
Ens queda molt camí per fer! Un camí que farem amb tota la comunitat educativa, al servei de l’alumnat i al costat dels mestres i el professorat.
El repte és colossal, sí, però l’assumim amb compromís, coratge i il·lusió.
1 comentari
Programa d’educació 2021-2055
1 Bon pla d’accions de política de l’educació. Necessàries. Ens hi identifiquem.
2 Intenció d’anar al cor de l’educació: la pedagogia, el motor que no pot parar.
“Alhora hem de tirar endavant una renovació pedagògica basada en una formació integral i competencial. I per fer-ho necessitem tenir al capdavant professionals de l’àmbit educatiu amb la millor formació i els millors recursos que els puguem donar. Per això, una de les primeres actuacions del nou equip ha estat fer arribar un qüestionari a tots els docents de Catalunya per tal de copsar la seva opinió i millorar la gestió dels recursos i els serveis del nostre sistema educatiu.”
3 Escoltar docents i directius. Necessari per prendre decisions i assignar recursos ajustats a cada institució escolar.
4 Al capdavant professionals de la pedagogia amb la millor formació: a) Principis a partir del coneixement de l’educació i l’aprenentatge aportats per les ciències. (Neurologia, Antropologia, Psicologia, Sociologia) b) Visió sistèmica de l’educació amb totes les variables (entrada, context, procés, producte, impacte) c) Derivació de decisions i accions reguladores de les tensions (no reduïbles), ajustament als referents ( materials, humans i formals) de cada centre. d) Avaluació dels processos amb evidències criterials i dels resultats amb evidències amidables (valor afegit) i interpretació.