L’increment del malestar emocional arran del confinament i la pandèmia ha afectat de manera especial a la població més jove, fet que ha derivat en un major número de consultes als centres de salut per quadres d’ansietat, psicosi, depressions, trastorns alimentaris i fòbies escolars. Davant d’aquesta situació, l’Hospital Clínic i l’Associació d’Escoles Vincula han presentat el projecte Generació Alfa, el qual, segons afirmen, “té la voluntat de promoure un espai de trobades i de reflexió a través de la creació i la difusió de continguts científics i educatius desenvolupats de la mà d’experts en salut i educació”, i que tenen com a destinataris diferents àmbits com la família, l’escola, els centres de salut i els serveis socials, entre altres.
L’Associació d’Escoles Vincula és una agrupació recent de set escoles –BetàniaPatmos de Barcelona, Daina-Isard d’Olesa de Montserrat, IPSI de Barcelona, Joviat de Manresa, Llor de Sant Boi de Llobregat, Meritxell de Mataró i Puigcerver de Reus– que, a banda d’altres projectes, “té l’objectiu d’acostar i fer dialogar els mons de la salut i l’educació des d’experiències reals i compartides”.
L’acte de signatura del conveni es va fer ahir al mateix hospital, amb la participació, entre altres, del doctor Josep M. Campistol, director general del Clínic; la doctora Luisa Lázaro, cap de psiquiatria infantojuvenil; i de Tomàs Cabello i Eduard Solé en representació de l’Associació d’Escoles Vincula. De fet, malgrat que el projecte es va presentar ahir, la idea va néixer abans de la irrupció de la covid, perquè ja aleshores s’havia detectat un increment de les patologies de salut mental entre els infants i els joves. Els estralls causats per la pandèmia van endarrerir el projecte, a la vegada que ratificaven la seva necessitat.
El projecte, que també compta amb el suport de la Fundació La Caixa, es marca com a objectius principals la generació de coneixement (en el qual destaca un espai d’autoformació continuada pels educadors), treballar de forma preventiva a les escoles per promoure hàbits saludables, millorar la pràctica educativa davant diferents patologies, afavorir l’acompanyament de les famílies i “identificar necessitats no cobertes d’estudiants i famílies que poden ajudar a millorar el procés assistencial de l’Hospital Clínic”.
Per al 2022 s’ha previst la organització de dos seminaris (el primer sobre diversitat de gèneres i el segon sobre tolerància a la frustració), així com la creació de tres píndoles informatives (sobre aquestes dues temàtiques i sobre trastorns alimentaris), a més d’una jornada sencera (Summer School Clínic) sobre trastorns alimentaris. Hi ha previstes altres accions com debats, cursos específics, gravació de testimonis o elaboració de documents i infografies. Per a l’organització es constituirà un equip executiu format per professionals de la salut i l’educació.
Les temàtiques proposades responen al resultat d’una enquesta realitzada durant el darrer trimestre del 2020 entre els docents de les set escoles. Les qüestions que van despertar més interès van ser el bullying, l’addicció a les tecnologies, la baixa tolerància a la frustració, els trastorns alimentaris, el dol (familiar o d’un company) i la violència de gènere.