Sempre és una bona notícia saber que hi ha dinamisme a les institucions per tal d’afrontar problemes i cercar solucions. I és que el sistema educatiu té dificultats. La societat ha fet un canvi disruptiu on la tecnologia, inclosa la digital, ha estat un catalitzador rellevant que ha accelerat aquest canvi.
Tenim la sort de disposar a Catalunya de bons professionals de la pedagogia, de l’educació i de la innovació educativa que cerquen adaptar el sistema als nous canvis. Els hem d’escoltar i saber destil·lar com aplicar el seu coneixement al dia a dia de l’escola per al bé dels nostres alumnes, del seu futur. Els alumnes han de sortir de l’escola amb una motxilla plena de recursos i competències que els hi serveixin per a caminar per la vida, a ser reflexius, crítics i assolir l’autonomia necessària per a navegar cap a una millora social i personal.
“La Tecnologia a l’ESO serà residual, al mateix nivell que la Religió”, va ser la frase que fa pocs dies vaig piular i que en poques hores, més de 13.000 persones havien visualitzat. Estic convençut que no hi ha una voluntat a Educació que això sigui així, però potser el desconeixement profund de com funciona per dins el dinamisme dels centres educatius, on treballen grans professionals amb experiència que lluiten dia a dia per millorar el que hi ha, pot provocar l’efecte contrari al desitjat: deixar la tecnologia sense els professionals de l’educació experts en el tema, els tecnòlegs. Aquests docents són tan necessaris i imprescindibles com els pedagogs que dissenyen l’arquitectura. Els arquitectes són importants, molt importants, així i tot els constructors, els que es troben amb els problemes del dia a dia sobre el terreny, també ho són i no es poden obviar.
El decret del Ministeri d’Educació i FP intenta potenciar la tecnologia donant competències i continguts molt actuals, com són l’IoT, BigData, intel·ligència artificial, pensament computacional, etc., així com d’una càrrega horària de 270 h que permet implementar el programa durant tots els cursos de l’ESO, amb una càrrega més gran al 4t que ben segur crearà vocacions cap a la formació professional. A Catalunya, aquestes 270 hores es queden en 105h, casí una tercera part, clarament insuficients, per implantar l’ambiciosa i coherent programació.
El tecnòleg és algú amb habilitats per fer realitat els projectes transversals, hauríem de potenciar-los en comptes de prescindir-ne o reduir-ne el seu pes
D’altra banda, i com a novetat interessant i que dona suport al que alguns centres ja fa temps que experimenten, s’intenta donar suport al treball per projectes fomentant la integració dels aprenentatges dedicant un temps de l’horari lectiu a la realització de projectes transversals, significatius i rellevants i a la resolució col·laborativa de problemes, a fi de reforçar l’autoestima, l’autonomia, la reflexió i la responsabilitat de l’alumnat.
Enhorabona per l’objectiu. Totalment d’acord, però si volem que sigui així, recordem que el tecnòleg és algú amb habilitats per fer realitat els projectes transversals, hauríem de potenciar-los en comptes de prescindir-ne o reduir-ne el seu pes.
Podem decidir entre totes cap on anem, això no obstant ens cal algú que sàpiga conduir l’autobús, el tecnòleg. La tecnologia és una eina tan potent que avui dia cal conèixer-la per tal d’utilitzar-la de forma adequada i per al nostre progrés. La potència de la tecnologia possibilita que pugui ser molt constructiva si la usem adequadament, o perversa i destructiva si la usem de forma inadequada com és el cas de les aplicacions tecnològiques militars.
En determinats períodes de temps, a la nostra societat, involuntàriament, s’han utilitzat tecnologies que servien per fer funcions interessants, tanmateix que han acabat provocant uns efectes col·laterals inassumibles. El motor d’explosió n’és un exemple. És per això que, ara més que mai, cal fer coneixedors de la tecnologia als nostres alumnes, però de forma experta, és a dir, on experts de la tecnologia –docents de tecnologia o tecnòlegs– tenen molt a aportar.
Ep! Educació: endavant amb la millora del sistema educatiu i recordeu que disposeu de grans professionals i molt engrescats que si compteu amb ells a l’hora de crear propostes constructives per al nostre alumnat els tindreu al vostre costat.