Les escoles d’estiu, i la del Col·legi en particular, han contribuït significativament des dels seus inicis a la tasca de formació del professorat. Però amb un model d’organització singular que, en si mateix, aporta valor afegit al de la pròpia formació permanent: té lloc fora de la pressió del dia a dia de les aules, en un breu període temps i en unes dates, al final del curs, que conviden no sols a l’anàlisi i a la revisió del que hem fet, sinó també a l’estímul per millorar amb il·lusió el que hem de fer, i esdevé un espai de trobada distès dels docents per a l’intercanvi d’inquietuds i experiències que connecta edats, llocs, persones, idees, maneres i coneixements, sota el paraigua de compartir una professió, la docent. Per això és important la recuperació de la presencialitat, perquè recuperem també la modalitat formativa singular i única.
A les portes d’aquesta nova edició de l’Escola d’Estiu, ve a tomb fer algunes reflexions sobre la formació contínua. La indispensable competència del professorat com a condició sine qua non per garantir, en qualsevol sistema, època o situació, una educació de qualitat, rigorosa, compromesa i eficaç, exigeix ineluctablement assegurar que el professorat accedirà a l’aula amb una sòlida formació inicial i la voluntat d’acréixer i renovar la seva competència professional amb una no menys sòlida formació contínua.
L’escola d’estiu esdevé un espai de trobada distès per a l’intercanvi d’inquietuds i experiències que connecta edats, llocs, persones, idees, maneres i coneixements; per això és important la recuperació de la presencialitat
Aquesta formació contínua dibuixa un recorregut personal de compromís amb la professió docent, variada i canviant, sempre a la cerca d’aquesta connexió entre fora i dins, el que sé i el que encara puc aprendre, entre la realitat i l’aula, la meva curiositat i les necessitats de l’alumnat, el fer individual i el fer col·lectiu, les meves mancances i la seva solució. És una necessitat davant el pas del temps i una mostra de fidelitat personal a una decisió presa fa un temps, de manera que es converteix en una corda que manté la tensió entre el que hem après i el que encara cal imprescindiblement aprendre. Els límits d’un docent són els límits de la seva formació i, per tant, avui ja no es pot exercir aquesta professió pensant només en la formació inicial, una frontera massa reduïda i segurament alterada.
Al llarg del temps hem mostrat el nostre compromís amb l’educació i amb la formació continuada, i l’Escola d’Estiu, que ha mantingut la seva vitalitat malgrat les adversitats, n’és el màxim exponent. Tenim la voluntat de continuar per aquest camí amb impuls renovat, amb esforç i autoexigència, conscients de la necessitat de repensar contínuament el què i el com d’acord amb els reptes educatius i les exigències de formació de cada moment, i ho fem des de la nostra condició de col·legi de docents, que ens atorga coneixement directe i continu de la realitat docent, de la mà del Departament d’Educació.
La programació de l’Escola d’Estiu d’enguany és el resultat d’aquest esforç i compromís, plantejant noves idees, formulant nous projectes, introduint nous elements i formes d’organització. El format amb què s’ha plantejat és nou, fruit de l’experiència recent i amb la voluntat d’adaptar-lo a les noves necessitats, i combina la formació presencial, preponderant, amb la semipresencial i la virtual. Aquest any, en el marc de la 49a Escola d’Estiu del Col·legi, inaugurem la primera edició de l’Escola d’Estiu Josep Pallach, una iniciativa conjunta de la Fundació Josep Pallach i el Col·legi que se circumscriu en l’acord permanent de col·laboració establert entre ambdues institucions l’any 2021, que té la voluntat d’estendre la formació permanent dels docents, de manera presencial, a les comarques gironines. Cal destacar també la incorporació al programa d’un espai específic de reflexió: les primeres jornades Ser docent al segle XXI, que volen ser l’embrió d’un espai permanent per compartir, reflexionar i dialogar al voltant de la identitat professional docent: qui som, què fem i per què ho fem.
L’Escola d’Estiu, en el marc de la formació permanent, té perfil propi i objectius específics, per això, en sentit ampli, s’ha d’entendre com una “institució pedagògica”. És l’espai comú dels docents on, des de la formació, comparteixen la professió i on, conscients d’això, el Col·legi aboca tota la seva energia a fer-ne un espai de gaudi professional. No és menys cert que els professionals de l’educació arribem a les acaballes del curs 2021-2022 esgotats: tres cursos de gestió d’una pandèmia, implantació de nous currículums, canvi de calendari escolar i, com a colofó, una obligatorietat de permanència als centres els matins de la primera setmana de juliol, que no afavoreix precisament el ple desenvolupament de les escoles d’estiu. No obstant això, estem convençuts que justament enguany l’Escola d’Estiu s’ha de viure com una oportunitat per desfer nusos, sedimentar experiències, gaudir del retrobament i refermar el compromís individual i col·lectiu amb la professió docent. Des d’aquestes línies us convidem a participar-hi i us volem agrair la feina feta i la que fareu.