Suposo que l’Administració i els sindicats estan d’acord en un inici de curs general, comú per a tots els alumnes i això és el que està en discussió. Les famílies van fent les seves combinacions amb avis o acompanyants per atendre els fills si ells no ho poden fer pel seu horari laboral. Algunes, afortunades, acostumaven a deixar els menuts amb els avis si estaven en un lloc de vacances.
Ens hem creat un problema evitable. Es pensa en termes organitzatius, en els interessos de cada sector: famílies, docents i eficàcia del govern. Admetem d’entrada que no es pensa en funció dels alumnes als qui afecta l’organització escolar, l’organització familiar i la seva estabilitat entre les dues institucions. I el tema calendari escolar, calendari de l’activitat d’aprenentatge dels alumnes, és, abans que res, assumpte de pedagogia, la ciència de l’educació.
La pedagogia és, malgrat la imatge distorsionada dels qui fan ús del terme, la ciència nuclear l’educació, una ciència aplicada, efectivament, que s’ha de validar empíricament. Una ciència fonamentada en les ciències que aporten coneixement a l’educació, observadora de la realitat social cultural de cada entorn i aplicada a donar normes i propostes verificables. Una proposta pedagògica amb relació al calendari escolar comporta: considerar les necessitats dels alumnes, conèixer les possibilitats de les famílies i afavorir al màxim l’encaix del calendari escolar amb l’activitat social i econòmica.
La proposta pedagògica més ajustada és introduir una certa diversificació entre alumnes segons els condicions familiars. No cal que tots els alumnes iniciïn el curs escolar el mateix dia. No cal i potser és millor. Mentre comencin tots el mateix dia, implícitament s’està induint que l’ensenyament és uniforme per a tots. On queda l’educació personalitzada de la qual parlem els darrers anys?
Si quinze alumnes inicien l’activitat el dia 5, altres vuit s’hi incorporen el dia 12 i dos el dia 19, segons les conveniències familiars, tindrem una incorporació (avaluació inicial) dels alumnes més personalitzada i els infants que estan amb les famílies consoliden una salut relacional afectiva. Recordo que ja és hora de disposar de dos docents per atendre cada grup d’alumnes, talment com hi ha dos presentadors al telenotícies i dos policies a cada unitat. Caldrà un sol docent per atendre el grup inicial mentre l’altre docent elabora i posa a punt programa d’activitats i recursos pedagògics.
Amb un calendari escolar que inclogui una certa diversificació segons els alumnes, el setembre i juliol podem fer una atenció personalitzada de recuperació, de proacció o de creativitat
L’inici de curs amb la iniciativa de l’equip directiu demana sessions de preparació i coordinació, però cal abandonar l’assemblearisme estèril per a assumptes pedagògics, didàctics i organitzatius. Com en tota activitat institucional, cal una jerarquia tècnica que no ha de bandejar el debat social i filosòfic intrínsec de l’educació. Així, les sessions de preparació han d’estar sectoritzades.
Amb un calendari escolar que inclogui una certa diversificació segons els alumnes, el setembre i juliol podem fer una atenció personalitzada de recuperació, de proacció o de creativitat. Les famílies comunicaran quines setmanes els convenen i el centre ho acabarà d’ajustar amb els professors que ho atendran i els possibles estudiants o joves ‘mentors’ que aportaran frescor i proximitat al costat dels docents. Calendari diversificat entre tres o quatre setmanes de setembre i tres o quatre de juliol. És una proposta amb consistència pedagògica que respon a la necessitat social i afavoreix l’aprenentatge dels alumnes.
A això cal afegir que si la família d’un alumne, o d’uns germans, fa les vacances en calendari comú i projecta viatjar, pugui estar absent dues o tres setmanes amb orientacions per a un aprenentatge ocasional; són setmanes presencials que podrà afegir al setembre o al juliol.
Amb un calendari amb períodes de flexibilitat el docent treballador professional no en sortirà perjudicat. També tindrà la possibilitat d’ajustar el seu període de vacances i desenvolupar aquelles activitats que es produeixen a qualsevol època de l’any. Sens dubte, milloraran al seva competència professional enriquida amb experiència, coneixement i salut emocional.