Jiaji Shi està estudiant el grau de Ciències Biomèdiques, Maria Isern fa Microbiologia i Hala Alkhatib Enginyeria Informàtica. Totes tres fa només dos anys eren companyes al batxillerat científic de l’Institut Joan d’Àustria, cap no està estudiant el que en aquell moment tenia més al cap i en canvi estan molt contentes amb el camí finalment triat. Shi es mou en l’àmbit de la millora dels diagnòstics i els tractaments mèdics per curar malalties, Isern ho fa en el de les infinites aplicacions de l’enginyeria genètica i al laboratori ja ha experimentat amb la combinació de dos ADN per produir una proteïna, mentre que Alkhatib deambula entre algorismes i ja controla tres idiomes de programació informàtica.
Les tres exalumnes de l’Institut Joan d’Àustria han estat convidades per les seves antigues professores de Física i Química i de Biologia a parlar amb els alumnes dels quatre grups de 3r d’ESO que té aquest centre del barri de La Verneda. Són alumnes que feien 1r quan elles encara eren a l’institut, si bé és difícil que es reconeguin mútuament, no només pels sis anys que els separen, sinó perquè aquell va ser el curs del confinament.
Shi, Isern i Alkhatib expliquen cadascuna què fa a la universitat i per què van triar el que van triar, però els missatges de fons són coincidents: no hi ha estudis d’homes i estudis de dones, i equivocar-se és part de la vida. “Feu sobretot el que us agrada i apassiona –diu Shi–, però no tingueu por de provar a 4t l’optativa de Física i Química, preneu-vos-ho com un any de proves per saber si us agrada més l’àmbit social o el científic”. “Penseu amb calma el que creieu que és millor i no tingueu por a equivocar-vos –afegeix Isern–, cometre errors és normal i us servirà per conèixer-vos una mica millor a vosaltres mateixos”. “Un s’ha de guiar pels seus gustos, però les coses de vegades surten diferent de com un s’havia imaginat i en canvi això no vol dir que no surtin bé”, remata Alkhatib.
Més consells de les excompanyes a l’hora de triar un grau: mirar les assignatures que té i subratllar les que més t’agraden o les que menys t’agraden. “Fer-se preguntes i extreure respostes és la base del mètode científic”, diu Isern a l’audiència.
Referents on emmirallar-se
“A nosaltres l’alumnat ens veu cada dia, per això ens agrada aprofitar aquestes jornades per portar gent jove que ha estat abans on estan ells, i que ara està fent coses molt interessants”, explica la professora de Física i Química, Maria Arranz. “Els i les adolescents necessiten referents amb els quals poder-se emmirallar, i més quan parlem de dones, ja que la imatge que sovint els arriba de les dones a través de les xarxes socials reforça determinats estereotips”, subratlla Arranz.
Però no es tracta només de despertar vocacions científiques entre les alumnes. “Avui, perquè és el dia de la ciència i la dona posem l’accent en això, però sobretot volem que vegin que amb esforç i treball podran arribar a ser allò que volen”, diu Arranz, la qual abans de donar pas a les exalumnes ha repassat les fites d’un bon grup de científiques cèlebres (Marie Curie, Josefina Castellví, Margarita Salas, Rachel Carson, Ada Lovelace, Jocelyn Bell…) i ha citat a Núria Salán, presidenta de la Societat Catalana de Tecnologia, a l’hora de parlar de la importància de crear equips híbrids d’homes i dones en qualsevol àmbit.
A banda d’aquesta xerrada, l’Institut Joan d’Àustria també ha comptat amb una altra exalumna, avui informàtica, que juntament amb una enginyera agrònoma i una doctorand en ciències biomèdiques, han parlat amb els alumnes de 4t d’ESO, així com amb una enginyera d’automoció industrial que ha parlat amb els de 1r d’ESO, en el marc de la iniciativa 100tífiques, endegada l’any 2019 per la Fundació Catalana de la Recerca i el Barcelona Institute of Science and Technology. Amb els de 1r de batxillerat aquesta setmana aniran al campus Besós de la UPC per visitar-lo i assistir també a una xerrada sobre dones científiques.
1 comentari
Molt important el treball i esforç d’aquestes futures dones cièntifiques.